مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مفهوم‌سازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمان‌های صنعتی: یک رویکرد داده بنیاد

سارا صباغچی؛ سپهر قاضی‌نوری؛ فاطمه ثقفی؛ شقایق صحرایی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، ، صفحه 267-299

https://doi.org/10.22054/ims.2023.15521

چکیده
  ظهور طیف گسترده‌ای از فناوری‌های دیجیتال به‌طور بنیادی ماهیت، فرآیند و نتایج نوآوری را تغییر داده است. محققان بر تمایز نوآوری دیجیتال و نوآوری سنتی تأکید کرده و نظریه‌پردازی در این حوزه را ضروری می‌دانند. در پژوهش حاضر، به روش استقرایی و باهدف مفهوم‌سازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمان‌های صنعتی، ابتدا با استفاده ...  بیشتر

ارائه مدل هوشمند بازاریابی عصبی برای تبدیل بازار بالقوه به بازار بالفعل در صنعت قارچ ایران و صنایع تبدیلی آن با رویکرد داده بنیاد

پروین افشار؛ محمد جلیلی؛ علیرضا عقیقی

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، ، صفحه 155-187

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.65973.2120

چکیده
  در صنعت قارچ و صنایع تبدیلی آن تنوع محصولات (خوراکی/دارویی) بسیار زیاد، بازار هدف گسترده و منابع مالی و غیرمالی محدود و شناسایی دقیق مشتریان سودآور زمان‌بر است؛ بنابراین، روش‌های سنتی بازاریابی به دلیل سرعت کم و هزینه‌های بالا و محدودیت در ابزارهای شناختی در جذب و حفظ مشتریان واقعی کارایی کافی را ندارد، لذا اتخاذ استراتژی‌های هوشمند ...  بیشتر

مدلی برای بازاریابی دیجیتال مبتنی بر ارزش آفرینی در صنعت بیمه ایران

بهروز اسدنژاد؛ سید مهدی جلالی؛ بیتا تبریزیان

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، ، صفحه 77-108

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63701.2062

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مدلی برای بازاریابی دیجیتال مبتنی بر ارزش آفرینی برای صنعت بیمه ایران انجام شده است. روش استفاده‌شده در پژوهش، کیفی و مبتنی بر راهبرد نظریه داده‌بنیاد است. برای جمع آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده است. جامعه هدف مدیران و کارشناسان ارشد صنعت بیمه که در فرایند و تصمیمات بازاریابی دیجیتال مشارکت داشتند، ...  بیشتر

الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات با رویکرد رقابت پذیری در صنعت بانکداری ایران

مهدی سلطانی نژاد؛ کیامرث فتحی هفشجانی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ ابوتراب علیرضائی

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، ، صفحه 71-113

https://doi.org/10.22054/ims.2021.55911.1832

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، کشف مقوله‌های مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی با رویکرد رقابت‌پذیری در صنعت بانکداری است. روش استفاده‌شده در پژوهش، روش آمیخته بوده‌است. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر راهبرد نظریه داده‌بنیاد است. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته با 12 نفر از ...  بیشتر

طراحی مدل هوشمندی کسب‌وکار با رویکرد داده‌-بنیاد

فرج الله رحیمی؛ محمدحسن بقالی‌نژاد شوشتری؛ مهدی نداف

دوره 9، شماره 34 ، بهمن 1399، ، صفحه 247-272

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.53545.1760

چکیده
  سازمان‌ها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از داده‌ها مواجه‌اند. هوشمندی کسب‌وکار به‌خوبی سازمان‌ها را در این امر یاری می‌کند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریه‌پردازی داده بنیاد به طراحی مدل هوشمندی کسب‌وکار در شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر می‌پردازد. به همین منظور ...  بیشتر

شناسایی عوامل توسعه فرایندهای نوآوری باز در نهادهای تحقیقاتی امنیت سایبری با رویکرد نظریه داده بنیاد

محمدمهدی قوچانی خراسانی؛ داود حسین پور؛ ابراهیم محمود زاده؛ سید مهدی الوانی

دوره 7، شماره 26 ، اسفند 1397، ، صفحه 37-70

https://doi.org/10.22054/ims.2019.9716

چکیده
  تغییر و تحولات سریع در حوزۀ فناوری، افزایش هزینه‌های نوآوری و رقابت روزافزون در محصولات و خدمات جدید منجر به افزایش نیاز سازمان به تعامل با محیط و ذینفعان خارجی‌شان شده است که این امر منجر به باز شدن مرزهای سازمان و استفاده از پارادایم نوآوری باز در توسعه روندهای داخلی نوآوری و گسترش بازار برای استفاده خارجی از نوآوری شده است؛ از ...  بیشتر