ابوالفضل خسروی؛ محمد سوری؛ محمد عربی
چکیده
امروزه، افراد باتجربه یکی از مهمترین داراییهای هر سازمانی بهحساب میآیند. این افراد، دانش کافی را در طول سالها تجربه و تحصیلات و همچنین گذراندن دورههای مختلف آموزشی به دست آوردهاند. از همین رو، یکی از دغدغههای اصلی بسیاری از سازمانها، استفاده از دانش افراد باتجربه در شرف بازنشستگی و انتقال آن به سایر افراد ...
بیشتر
امروزه، افراد باتجربه یکی از مهمترین داراییهای هر سازمانی بهحساب میآیند. این افراد، دانش کافی را در طول سالها تجربه و تحصیلات و همچنین گذراندن دورههای مختلف آموزشی به دست آوردهاند. از همین رو، یکی از دغدغههای اصلی بسیاری از سازمانها، استفاده از دانش افراد باتجربه در شرف بازنشستگی و انتقال آن به سایر افراد و کارکنان سازمان است. پژوهش حاضر باهدف ارائه چارچوبی برای پیادهسازی مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت بانک انصار انجام شده است. این پژوهش ازنظر هدف بنیادی- کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی است. نمونهگیری استفادهشده در این پژوهش، با استفاده از شیوه نمونهگیری گلوله برفی بوده است. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با خبرگان جامعه علمی و دانشگاهی و همچنان متخصصان و مدیران بانک انصار تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. درمجموع، نوزده مصاحبه انجام شد. پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبهها تجزیهوتحلیل شدند. پس از بحث در مورد تِمهای بهدستآمده از مصاحبههای انجامگرفته در پژوهش حاضر، نقشه تِم بهدستآمده از این اطلاعات در قالب یک چارچوب نهایی ارائه شد. چارچوب نهایی نشان داد که مدیریت دانش کارکنان در حال خروج بانک انصار با 32 کد و 8 مفهوم از دو مقوله تشکیل شده است. مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت بانک انصار در 8 مقوله؛ ابزارهای انتقال دانش، افزایش تعامل، فرآیندها، آموزش، مشوق، سیستمها، ارزشگذاری اطلاعات و ابزارهای ذخیره و نگهداری دانش شکل گرفت.امروزه، افراد باتجربه یکی از مهمترین داراییهای هر سازمانی بهحساب میآیند. این افراد، دانش کافی را در طول سالها تجربه و تحصیلات و همچنین گذراندن دورههای مختلف آموزشی به دست آوردهاند. از همین رو، یکی از دغدغههای اصلی بسیاری از سازمانها، استفاده از دانش افراد باتجربه در شرف بازنشستگی و انتقال آن به سایر افراد و کارکنان سازمان است. پژوهش حاضر باهدف ارائه چارچوبی برای پیادهسازی مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت بانک انصار انجام شده است. این پژوهش ازنظر هدف بنیادی- کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی است. نمونهگیری استفادهشده در این پژوهش، با استفاده از شیوه نمونهگیری گلوله برفی بوده است. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با خبرگان جامعه علمی و دانشگاهی و همچنان متخصصان و مدیران بانک انصار تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. درمجموع، نوزده مصاحبه انجام شد. پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبهها تجزیهوتحلیل شدند. پس از بحث در مورد تِمهای بهدستآمده از مصاحبههای انجامگرفته در پژوهش حاضر، نقشه تِم بهدستآمده از این اطلاعات در قالب یک چارچوب نهایی ارائه شد. چارچوب نهایی نشان داد که مدیریت دانش کارکنان در حال خروج بانک انصار با 32 کد و 8 مفهوم از دو مقوله تشکیل شده است. مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت بانک انصار در 8 مقوله؛ ابزارهای انتقال دانش، افزایش تعامل، فرآیندها، آموزش، مشوق، سیستمها، ارزشگذاری اطلاعات و ابزارهای ذخیره و نگهداری دانش شکل گرفت.
سید جلالالدین حسینی دهشیری؛ مجتبی آقایی؛ جمشید صالحی صدقیانی
چکیده
امروزه، ارائه خدمات با ظهور فناوریهای جدید و ظهور کسبوکارهای آنلاین، متحول شده است. هدف کسبوکارهای آنلاین و استارتاپ ها، ارائه خدمات آنلاین با صرفهجویی در وقت و هزینه مشتریان است. یکی از حوزههایی که در آن، ارائه خدمات آنلاین به رفع نیاز گروههای مختلفی از جامعه منجر میشود، مواد غذایی تند مصرف است. ازآنجاکه نرخ مصرف و فسادپذیری ...
بیشتر
امروزه، ارائه خدمات با ظهور فناوریهای جدید و ظهور کسبوکارهای آنلاین، متحول شده است. هدف کسبوکارهای آنلاین و استارتاپ ها، ارائه خدمات آنلاین با صرفهجویی در وقت و هزینه مشتریان است. یکی از حوزههایی که در آن، ارائه خدمات آنلاین به رفع نیاز گروههای مختلفی از جامعه منجر میشود، مواد غذایی تند مصرف است. ازآنجاکه نرخ مصرف و فسادپذیری مواد غذایی تند مصرف بالا است، مدیریت مناسب و بهبود عملکرد در سطوح مختلف زنجیره تأمین از ضرورت بالایی برخوردار است. اجرای مدیریت دانش، فاکتور اصلی هماهنگی و بهبود عملکرد زنجیره تأمین برای دستیابی به مزیت رقابتی است. موانع گوناگونی وجود دارند که به شکست اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین منجر میشوند؛ بنابراین، شناسایی موانع و راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین این استارتاپ ها، ضروری است؛ ازاینرو، هدف این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استارتاپ های مواد غذایی تند مصرف است. چارچوب مورداستفاده در این تحقیق، شامل استفاده از روشهای تلفیقی دلفی فازی، سوآرا و آراس خاکستری است. بدین منظور، در مرحله اول، معیارهای شناساییشده با بهرهگیری از روش دلفی فازی، تعدیل و نهایی شدند. سپس، از روش سوآرا برای وزن دهی به معیارها و از روش آراس خاکستری برای رتبهبندی راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استفاده شده است. نتایج نشان داد که راهکار هشتم (رهبری مثبت نسبت به تصویب مدیریت دانش در زنجیره تأمین)، بهعنوان بهترین راهکار شناسایی شد.
شعبان الهی؛ اعظم سورانی؛ علی رجب زاده
چکیده
در سازمانهای امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابلتوجهی در سطوح مختلف سازمانی میگردد. مؤلفههای انسانی اشتراکگذاری دانش و انگیزه کارکنان بهعنوان اجزای پیادهسازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت میباشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفههای انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی ...
بیشتر
در سازمانهای امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابلتوجهی در سطوح مختلف سازمانی میگردد. مؤلفههای انسانی اشتراکگذاری دانش و انگیزه کارکنان بهعنوان اجزای پیادهسازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت میباشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفههای انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی در صنایع برودتی است. در این پژوهش پس از مطالعه مبانی نظری 9 شاخص تأثیرگذار بر انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش شامل تعاملات اجتماعی، فرهنگ، هنجارهای ذهنی، کاربرد فناوری رسانه اجتماعی، دانش کارآمد، لذت کمک به دیگران، اعتماد، بازخورد مناسب و درک سودمندی رسانههای اجتماعی شناسایی و آزمون شد. سپس چارچوب وضعیت یابی انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش ارائه گردید. بر اساس این چارچوب، وضعیت انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در دو شرکت برودتی بر اساس این شاخصها بررسی شد. نتایج نشان داد که انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در مقایسه با قبل از آن تفاوت معناداری دارد و بهبود یافته است.
با کمک این چارچوب، شرکتهای صنایع برودتی میتوانند تأثیرات پیادهسازی مدیریت دانش را بر دو مؤلفه انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بررسی نمایند.
مجتبی آقایی؛ محمدحسن دهقانی؛ راضیه نادری زیارتی؛ مجید طولابی
چکیده
تغییرات سریع در دنیای امروز، سازمانها را با چالشهای مختلفی روبهرو کرده است، اما در این راه سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین از فرصتهای ایجادشده به نفع خود استفاده کنند. مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر پیادهسازی مدیریت دانش بر چابکی زنجیره تأمین در شرکت ...
بیشتر
تغییرات سریع در دنیای امروز، سازمانها را با چالشهای مختلفی روبهرو کرده است، اما در این راه سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین از فرصتهای ایجادشده به نفع خود استفاده کنند. مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر پیادهسازی مدیریت دانش بر چابکی زنجیره تأمین در شرکت ایرانخودرو است. به همین منظور پس از مرور ادبیات پژوهش ابعاد موردنظر مدیریت دانش و چابکی زنجیره تأمین مشخص میگردد. در این پژوهش ابعاد مدیریت دانش بر اساس مدل ویگ انتخاب شده است و فرایندهایی مانند کسب دانش، تولید دانش، ذخیره دانش، کاربرد دانش و انتقال دانش را در بر میگیرد. همچنین در زمینه چابکی زنجیره تأمین از ابعاد انعطاف در تهیه و تأمین، انعطاف در ساخت و تولید و انعطاف در توزیع و تحویل استفاده شده است. پس از مشخص شدن ابعاد موردنظر در پژوهش و تعیین فرضیات پژوهش، با استفاده از روش معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار SMART-PLS فرضیات مورد آزمون قرار گرفته و در نهایت نتایج مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد.
مریم اخوان خرازیان؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ معصومه منافی
یوسف محمدی مقدم؛ امیر بهبودی؛ رؤیا حمزه؛ غزاله خدایی
چکیده
برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی در رویکرد دینامیک و پویا با نگاهی همهجانبه به سازمان برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، فرآیندهای خلق دانش، تسهیم دانش، حفظ دانش و کسب دانش بهطور مستقیم بر انتخاب استراتژیهای مناسب نقش دارند. در این پژوهش برای تدوین ...
بیشتر
برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی در رویکرد دینامیک و پویا با نگاهی همهجانبه به سازمان برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، فرآیندهای خلق دانش، تسهیم دانش، حفظ دانش و کسب دانش بهطور مستقیم بر انتخاب استراتژیهای مناسب نقش دارند. در این پژوهش برای تدوین استراتژی مدیریت دانش، متدولوژی ارائه میشود که در آن با تفکیک زیرساختها و فرآیندهای مدیریت دانش، گلوگاه فرآیند مارپیچ دانش سازمان شناسایی شده و بر این اساس راهکارهای راهبردی برای سازمانها تدوین میشود. بدین منظور با مرور مبانی نظری پژوهشهای پیشین، عوامل تأثیرگذار بر استراتژی مدیریت دانش سازمانی، از چارچوبها و روشهای اجرایی استخراج شدند. در این متدولوژی عواملی که بر استراتژی مدیریت دانش، اثر میگذارند عبارتاند از: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، راهبردهای منابع انسانی و فرآیندهای تسهیم، حفظ، کسب و خلق دانش. در این متدولوژی بر تأثیر متقابل ساختار سازمان، استراتژیهای فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی، با رویکردی در فرآیندهای مارپیچ دانش سازمان، بر استراتژی مدیریت دانش تأکید میشود. متدولوژی ارائهشده در قالب فرضیههای تحقیق با نظرسنجی از 36 خبره سازمانی و دانشگاهی، با استفاده از آزمون t تک نمونه و تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در پایان این متدولوژی در دو سازمان با ماهیت مختلف، پیادهسازی و نتایج آن در دو سازمان، تحلیل و مقایسه شد.
محمد اسماعیلزاده؛ نسترن طاهر پرور
چکیده
با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی کاربران به آن، بازیهای آنلاین توسعه چشمگیری یافته است. همچنین جایگاه مشتریان برای شرکتهای ارائهدهنده و توجه به نیازهای مشتریان بسیار اهمیت یافته است. ازاینرو هدف این مقاله توسعه مدلی برای توضیح تمایل کاربران به استفاده از بازی تراوین و استفاده از ابزارهای مدیریت دانش مشتری الکترونیکی ...
بیشتر
با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی کاربران به آن، بازیهای آنلاین توسعه چشمگیری یافته است. همچنین جایگاه مشتریان برای شرکتهای ارائهدهنده و توجه به نیازهای مشتریان بسیار اهمیت یافته است. ازاینرو هدف این مقاله توسعه مدلی برای توضیح تمایل کاربران به استفاده از بازی تراوین و استفاده از ابزارهای مدیریت دانش مشتری الکترونیکی برای برقراری ارتباط و گرفتن اطلاعات و دانش از آنها است؛ بنابراین پس از مروری بر مبانی نظری، فرضیههای پژوهش و مدل مفهومی مرتبط با آن شامل متغیرهای پذیرش فناوری، حالت غرق شدن، قصد مشتری برای بازی آنلاین تراوین و مدیریت دانش مشتری الکترونیکی به همراه روابط بین آنها ارائه شد. سپس دادههای موردنظر برای 375 نمونه به کمک پرسشنامه جمعآوری شد. در ادامه با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار آموس، تحلیلها انجام شد. نتایج نشان میدهد که حالت غرق شدن و راحتی استفاده بر قصد بازی تأثیر گذاشته و همچنین قصد بازی بر متغیرهای سهگانه دانش برگرفته از مشتری، دانش برای مشتری و دانش درباره مشتری تأثیرگذار است.ر
محمدتقی تقوی فرد؛ ماندانا واقف کودهی؛ شیما صالحی مقدم
دوره 3، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 77-95
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری با در نظر گرفتن اثرات عوامل سازمانی به عنوان عامل واسطه ای پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بانک ملی در شهر تهران به تعداد 5480 نفر بوده است، که تعداد 336 نفر به طور تصادفی ساده و با استفاده از جدول ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری با در نظر گرفتن اثرات عوامل سازمانی به عنوان عامل واسطه ای پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بانک ملی در شهر تهران به تعداد 5480 نفر بوده است، که تعداد 336 نفر به طور تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که متغیرهای تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری، اکتساب دانش، انتشار دانش و مشتری محوری بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری دارا می باشد. همچنین متغیرهای تجارب مدیریت ارتباط با مشتری و متغیرهای سازمانی بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری دارای تاثیر معناداری می باشند.
محمدتقی تقوی فرد ؛ معصومه حاجیان؛ الهام پور سیاح؛ مرتضی طحان
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، ، صفحه 58-77
چکیده
امروزه سازمانهای پیشرو اهمیت دانش را بهخوبی درک کرده و تلاش میکنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراکگذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمانها به شمار میآید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار میگیرد. این پژوهش با هدف ...
بیشتر
امروزه سازمانهای پیشرو اهمیت دانش را بهخوبی درک کرده و تلاش میکنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراکگذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمانها به شمار میآید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار میگیرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش اعتماد سازمانی در تسهیم دانش بین کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال 1393 انجام گرفت. بدین منظور از بین 170 نفر جامعه آماری، 120 نفر از طریق فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و نهادی) و تسهیم دانش در واحد علوم و تحقیقات تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که مؤلفه اعتماد افقی دارای بیشترین ضریب همبستگی و مؤلفه اعتماد عمودی دارای کمترین ضریب همبستگی با تسهیم دانش است
محمد صادق مرادی؛ خداکرم سلیمی فرد
دوره 3، شماره 9 ، آذر 1393، ، صفحه 63-86
چکیده
ایجاد فناوریهای جدید در زمینه اینترنت و وب در دهه اخیر خصوصاً فنّاوری وب 2، و تأثیری که بر ماهیت کسبوکار داشتهاند باعث شده است تا از این فنّاوریها در سازمانها و در کسبوکار استفاده شود. این امر موجب شده نسلی جدید از سازمانها پا به عرصه بگذارند که به علت اهمیت و تمایزشان با نوع قبلی، سازمان 2 نامگذاری شوند. اگر هنوز ...
بیشتر
ایجاد فناوریهای جدید در زمینه اینترنت و وب در دهه اخیر خصوصاً فنّاوری وب 2، و تأثیری که بر ماهیت کسبوکار داشتهاند باعث شده است تا از این فنّاوریها در سازمانها و در کسبوکار استفاده شود. این امر موجب شده نسلی جدید از سازمانها پا به عرصه بگذارند که به علت اهمیت و تمایزشان با نوع قبلی، سازمان 2 نامگذاری شوند. اگر هنوز بهطور دقیق نمیتوان در مورد موفقیت کامل اجرای سازمانهای نسل 2 و فنّاوریهای وابسته به آن صحبت کرد بااینحال میتوان منافعی که از حرکت به سمت سازمانهای نسل 2 عاید ما میشوند را شناسایی کرده و آنها را مبنایی جهت بهکارگیری فناوریهای جدید مبتنی بر وب در سازمانها قرار داد. در این پژوهش با مرور ادبیات نظری 6 عامل کلیدی سازمان 2 شناسایی و اولویتبندی شدند که به ترتیب شامل مدیریت دانش، ارتباطات، اطلاعات، مشارکت، فرایندهای کسبوکار و نوآوری میشوند. اولویتبندیهای صورت گرفته بر اساس نظرات 6 کارشناس حوزه فناوری و با روش تحلیل سلسلهمراتبی گروهی انجام شده است.
مریم اسد بیگی؛ حسین وحیدی
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، ، صفحه 125-142
چکیده
امروزه دانش به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفظ و پیشرفت سازمان به شمار میآید. در دنیای رقابتی امروز بدون داشتن دانش لازم و خلق دانش جدید، موفقیت سازمان میسر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی تأثیر خلق دانش بر مبنای مدل چهار مرحله ای نوناکو و تاکئوچی بر کسب مزیت رقابتی، بر اساس مدل 6 عنصریهنری مینتزبرگ (کیفیت ـ طراحی ـ عدمتمایز ...
بیشتر
امروزه دانش به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفظ و پیشرفت سازمان به شمار میآید. در دنیای رقابتی امروز بدون داشتن دانش لازم و خلق دانش جدید، موفقیت سازمان میسر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی تأثیر خلق دانش بر مبنای مدل چهار مرحله ای نوناکو و تاکئوچی بر کسب مزیت رقابتی، بر اساس مدل 6 عنصریهنری مینتزبرگ (کیفیت ـ طراحی ـ عدمتمایز ـ قیمت ـ پشتیبانی ـ تصویر)در شعب بانک کارآفرین تهران پرداخته شده است. در این تحقیق بر اساس نظر خبرگان و کارشناسان پرسشنامههایی مشتمل بر دو بخش که بخش اول به دنبال ارزیابی شاخصهای خلق دانش و بخش دوم به دنبال ارزیابی وضعیت رقابتی بانک بر طبق مدل شش عاملی مزیت رقابتی مینتزبرگ تهیه شده بود بین 185 نفر از مدیران و کارشناسان این بانک توزیع گردیدو تجزیه و تحلیلهای آماری لازم انجام و فرضیه اثر مثبت و معنادار خلق دانش بر کسب مزیت رقابتی در ابعاد چهارگانه اجتماعی کردن، بیرونی کردن، ترکیب کردن و درونی کردن در بانک کارآفرینمورد تأیید قرار گرفت.
محمد تقی تقوی فرد؛ مهران شیرزاد؛ زینب صلواتی؛ علی پوراشرف
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1392، ، صفحه 25-35
چکیده
مدیریت دانش به عنوان مفهومی بین رشته ای، شالوده ای از توانایی های مختلف از رشته های مدیریت،سیستمهای اطلاعات مدیریت و اطلاع رسانی، اقتصاد، کامپیوتر و نظایر آن را در برمی گیرد. هدف اصلیاین تحقیق بررسی رابطه بین فرهنگ و تعهد سازمانی با مدیریت دانش در شرکت توانیر می باشد. روشتحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی بوده و از ابزار پرسشنامه به ...
بیشتر
مدیریت دانش به عنوان مفهومی بین رشته ای، شالوده ای از توانایی های مختلف از رشته های مدیریت،سیستمهای اطلاعات مدیریت و اطلاع رسانی، اقتصاد، کامپیوتر و نظایر آن را در برمی گیرد. هدف اصلیاین تحقیق بررسی رابطه بین فرهنگ و تعهد سازمانی با مدیریت دانش در شرکت توانیر می باشد. روشتحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی بوده و از ابزار پرسشنامه به منظور سنجش شاخص هایمدیریت دانش، تعهد سازمانی و فرهنگ سازمانی استفاده گردید. تعداد نمونه مورد نظر با توجه بهجمعیت 850 نفری جامعه، 267 نفر تعیین گردید. نتایج تحقیق حاکی از وجود ارتباط مستقیم ومعنیدار بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی بوده است. حال آنکه رابطه معنیداری بین تعهد سازمانیبا مد ی ریت دانش و فرهنگ سازمانی با تعهد سازمانی مشاهده نشده است
امیر ذاکری؛ سید حسین جلالی؛ سید علیرضا متولیان
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 73-95
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و سنجش ارتباط میان بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش با جایگاه رقابتیکسبوکار در قالب یک تحقیق پیمایشی و کاربردی انجامشده است.نگرش به مدیریت دانش، استقرار مدیریت دانش در شرکتها، چالشهای مدیریت دانش و اقدامات و ابزارهای مدیریت دانش، محورهای تشکیل دهندهارزیابی وضعیت مدیریت دانش هستند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و سنجش ارتباط میان بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش با جایگاه رقابتیکسبوکار در قالب یک تحقیق پیمایشی و کاربردی انجامشده است.نگرش به مدیریت دانش، استقرار مدیریت دانش در شرکتها، چالشهای مدیریت دانش و اقدامات و ابزارهای مدیریت دانش، محورهای تشکیل دهندهارزیابی وضعیت مدیریت دانش هستند که به واسطهطرح هشت فرضیه مورد بررسی قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیقشامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در میان صد شرکت برتر ایران میباشد و دادههایتحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. یافتههانشان میدهد علیرغم پذیرش اهمیت و ضرورت مدیریت دانش از سویشرکتهایبرتر کشور، اجرای هدفمند و منسجم برنامههای مدیریت دانش با موفقیتهمراه نبوده و این شرکتهااز حیث زیرساختهای مدیریت دانش، با چالشهای انسانی، ساختاری و فناوری مواجه اند. از سوی دیگر،نتایج حاکی از آن است که بکارگیری ابزارهای مدیریت دانش ارتباط مستقیمی با جایگاه رقابتی شرکتها داشته و پیادهسازی این ابزارهامیتواندبهبود و ارتقای جایگاه رقابتی بنگاههای تجاریرا به همراه داشته باشد.
هانیه هوشمند؛ امیر افسر
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 133-157
چکیده
افزایش اهمیت دانش و روند رو به رشدِ اقتصاد مبتنی بر دانش امروزی، مدیریت دانش را به یک ابزار راهبردی و ضروری به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی تبدیل نموده است؛ به گونه ای که مدیریت دانش می تواند به عنوان عاملی متفاوت در محیط های تجاری عمل نموده و به افراد در پذیرش سریع تر و راحت تر وظایف شان کمک نماید. از این رو سازمان ها در دنیای اقتصادی ...
بیشتر
افزایش اهمیت دانش و روند رو به رشدِ اقتصاد مبتنی بر دانش امروزی، مدیریت دانش را به یک ابزار راهبردی و ضروری به منظور کسب و حفظ مزیت رقابتی تبدیل نموده است؛ به گونه ای که مدیریت دانش می تواند به عنوان عاملی متفاوت در محیط های تجاری عمل نموده و به افراد در پذیرش سریع تر و راحت تر وظایف شان کمک نماید. از این رو سازمان ها در دنیای اقتصادی متلاطم امروزی به منظور ایجاد و حفظ مزیت رقابتی سعی بر پیاده سازی موفق مدیریت دانش دارند. اما پیاده سازی موفق مدیریت دانش مستلزم شناخت و بررسی عوامل کلیدی مدیریت دانش و اقدام بر اساس عوامل شناسایی شده میباشد. بنابراین در این پژوهش بر تأثیر زیرساختهای مناسب مدیریت دانش به واسطه شناسایی عوامل کلیدی زیرساخت در بانکداری الکترونیکی تمرکز نمودهایم، و بدین منظور بانک ملت استان قم را به عنوان جامعه آماری انتخاب نموده ایم؛ و داده های پژوهش را از طریق پرسش نامه گرد آوری کرده و سنجش پایایی نیز با محاسبه نرخ ناسازگاری برآورد گردیده است؛ همچنین جهت اولویتبندی شاخصها از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی بهره برده ایم؛ یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در میان 3 معیار اصلی به ترتیب معیارهای «زیرساخت فناوری اطلاعات، زیرساخت دانش و زیرساخت سازمانی» دارای بیشترین اهمیت میباشند