زهرا جلائیان زعفرانى؛ مهدى سیف برقى
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، صفحه 1-18
چکیده
در این تحقیق به ارائ هى مدلى جدید در خصوص ارزیابى کارکنان با د رنظ رگرفتن ویژگ یهاى شغلى آنانپرداخته م ىشود؛ ب هگون های که کارکنان را ن هتنها براساس ویژگ یهای فردی، بلکه براساس ویژگ یهای شغلی کهدر آن مشغول به کار هستند نیز ارزیابی م یکند. این نکته مه مترین ویژگى این تحقیق نسب تبه موارد مشابه قبلىاست. براساس مدل ارائ هشده، برای دو دست ...
بیشتر
در این تحقیق به ارائ هى مدلى جدید در خصوص ارزیابى کارکنان با د رنظ رگرفتن ویژگ یهاى شغلى آنانپرداخته م ىشود؛ ب هگون های که کارکنان را ن هتنها براساس ویژگ یهای فردی، بلکه براساس ویژگ یهای شغلی کهدر آن مشغول به کار هستند نیز ارزیابی م یکند. این نکته مه مترین ویژگى این تحقیق نسب تبه موارد مشابه قبلىاست. براساس مدل ارائ هشده، برای دو دست هى ویژگ یهای فردی و ویژگ یهای شغلی، معیارها ىهای مربوطه باضرایب مجزایی تعیین م یشود. معیارهاى فردى از طریق مطالعات کتابخان هاى و انتخاب و دست هبندى بخشى ازآنها در سه گروه مدیریتى، اجتماعى و فنى ب هدست آمد هاند. معیارهاى شغلى نیز ب راساس نتایج یکى از مطالعاتصور تگرفته انتخاب شده است. ب همنظور تعیین ضرایب معیارهاى فردی اصلى و فرعى ب هترتیب از روش مقایساتساده AHP ساده و فازی و براى تعیین ضرایب معیارهاى شغلی از روش مقایسات زوجى AHP زوجى روشاستفاده م ىشود. در نهایت به هریک از کارکنان در خصوص هریک از معیارهاى شغلى و فردى، امتیازاتى(حداکثر 5 امتیاز) داده م ىشود. رتب هبندی کارکنان ب راساس ضرایب ویژگ یهای فردی و شغلى و همچنین امتیازانجام م یگیرد. امتیاز نهایى هریک از کارکنان ب راساس میانگین TOPSIS کس بشده، با استفاده از الگوریتمیک TOPSIS حاصل م ىشود. کلی هی مراحل فوق در قالب TOPSIS حسابى دو امتیاز ب هدس تآمده از روشطراحی شده است و در VB و با زبان برنام هنویسی Excel سیستم پشتیبان تصمی مگیری در صفح هی گسترد هیسطح دو اداره که از نظر ماهیت کارى با یکدیگر متفاوت هستند، شامل ادار هی خدمات الکترونیک با 6 نفر کارمندو ماهیت کار اجرایى و ادار هى حراست با 30 نفر کارمند و ماهیت کار نظارتى پیاد هسازى شده است.
علیرضا علی نژاد؛ رامین حکیمیان
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، صفحه 19-46
چکیده
در این تحقیق به ارائ هى مدلى جدید در خصوص ارزیابى کارکنان با د رنظ رگرفتن ویژگ یهاى شغلى آنانپرداخته م ىشود؛ ب هگون های که کارکنان را ن هتنها براساس ویژگ یهای فردی، بلکه براساس ویژگ یهای شغلی کهدر آن مشغول به کار هستند نیز ارزیابی م یکند. این نکته مه مترین ویژگى این تحقیق نسب تبه موارد مشابه قبلىاست. براساس مدل ارائ هشده، برای دو دست ...
بیشتر
در این تحقیق به ارائ هى مدلى جدید در خصوص ارزیابى کارکنان با د رنظ رگرفتن ویژگ یهاى شغلى آنانپرداخته م ىشود؛ ب هگون های که کارکنان را ن هتنها براساس ویژگ یهای فردی، بلکه براساس ویژگ یهای شغلی کهدر آن مشغول به کار هستند نیز ارزیابی م یکند. این نکته مه مترین ویژگى این تحقیق نسب تبه موارد مشابه قبلىاست. براساس مدل ارائ هشده، برای دو دست هى ویژگ یهای فردی و ویژگ یهای شغلی، معیارها ىهای مربوطه باضرایب مجزایی تعیین م یشود. معیارهاى فردى از طریق مطالعات کتابخان هاى و انتخاب و دست هبندى بخشى ازآنها در سه گروه مدیریتى، اجتماعى و فنى ب هدست آمد هاند. معیارهاى شغلى نیز ب راساس نتایج یکى از مطالعاتصور تگرفته انتخاب شده است. ب همنظور تعیین ضرایب معیارهاى فردی اصلى و فرعى ب هترتیب از روش مقایساتساده AHP ساده و فازی و براى تعیین ضرایب معیارهاى شغلی از روش مقایسات زوجى AHP زوجى روشاستفاده م ىشود. در نهایت به هریک از کارکنان در خصوص هریک از معیارهاى شغلى و فردى، امتیازاتى(حداکثر 5 امتیاز) داده م ىشود. رتب هبندی کارکنان ب راساس ضرایب ویژگ یهای فردی و شغلى و همچنین امتیازانجام م یگیرد. امتیاز نهایى هریک از کارکنان ب راساس میانگین TOPSIS کس بشده، با استفاده از الگوریتمیک TOPSIS حاصل م ىشود. کلی هی مراحل فوق در قالب TOPSIS حسابى دو امتیاز ب هدس تآمده از روشطراحی شده است و در VB و با زبان برنام هنویسی Excel سیستم پشتیبان تصمی مگیری در صفح هی گسترد هیسطح دو اداره که از نظر ماهیت کارى با یکدیگر متفاوت هستند، شامل ادار هی خدمات الکترونیک با 6 نفر کارمندو ماهیت کار اجرایى و ادار هى حراست با 30 نفر کارمند و ماهیت کار نظارتى پیاد هسازى شده است
آمنه خدیور؛ فاطمه عباسى
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، صفحه 47-69
چکیده
مدیریت ریسک طرح کلان فناورى اطلاعات بر پایه ى آگاهى از روشها و ابزارهاى به کاررفته براىارزیابى و کاهش ریسکهاى طرح فناورى اطلاعات شکل گرفته و راهکارهایى براى حفاظت بهتر سازماندر برابر مشکلات رایج طرحهاى کلان فناورى اطلاعات فراهم آورده است و احتمال موفقیت طرحرا در ارائه ى نتایج پیش بینى شده افزایش مى دهد. در مدیریت طرح، چون ریسک ها ...
بیشتر
مدیریت ریسک طرح کلان فناورى اطلاعات بر پایه ى آگاهى از روشها و ابزارهاى به کاررفته براىارزیابى و کاهش ریسکهاى طرح فناورى اطلاعات شکل گرفته و راهکارهایى براى حفاظت بهتر سازماندر برابر مشکلات رایج طرحهاى کلان فناورى اطلاعات فراهم آورده است و احتمال موفقیت طرحرا در ارائه ى نتایج پیش بینى شده افزایش مى دهد. در مدیریت طرح، چون ریسک ها همیشه مستقلنیستند و ممکن است بر یکدیگر اثر داشته باشند، علاوه بر اندازهگیرى هریک از ریسکهاى طرح،اندازهگیرى ریسک کلّى طرح ضرورى است که ازجمله مباحث پیش روى این تحقیق بوده است. دراین تحقیق نخست، روشى براى اندازه گیرى ریسکهاى طرح کلان فناورى اطلاعات با در نظر گرفتنوابستگى این ریسک ها معرفى مى شود و در ادامه، یک متدولوژى براى سنجش ریسک هاى طرح هاىکلان با رویکرد فازى ارائه مى شود. همچنین یک روش رده بندى براى ریسک هاى هر یک از سطوحارائه مى شود. به کارگیرى روش ارائه شده در طرح آسیکوداى شرکت گمرک ایران، در عمل استفادهاز متدولوژى پیشنهادى را براى بهبود مدیریت ریسک طرح کلان فناورى اطلاعات نشان مى ده
رضا سپهوند؛ هادى بالوئى جا م خانه؛ محسن عار ف نژاد
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، صفحه 71-98
چکیده
ه مزمان با توسع هى علم و تکنولوژی، استفاده از رو شهاى مدرن در کسب سریع اطلاعات، درزنجیر هى تأمین مواد غذایی نیز این گسترش در چند ده هى گذشته شتا ب یافته است که در اینیکی از رو شهاى تعیی نکننده براى (RFID) خصوص روش شناسایی از طریق فرکان سهاى رادیویییکى از بهترین را هح لهاى RFID بهبود مزیت رقابتی شرک تها ب هشمار م یرود. استفاده از سیستمممکن ...
بیشتر
ه مزمان با توسع هى علم و تکنولوژی، استفاده از رو شهاى مدرن در کسب سریع اطلاعات، درزنجیر هى تأمین مواد غذایی نیز این گسترش در چند ده هى گذشته شتا ب یافته است که در اینیکی از رو شهاى تعیی نکننده براى (RFID) خصوص روش شناسایی از طریق فرکان سهاى رادیویییکى از بهترین را هح لهاى RFID بهبود مزیت رقابتی شرک تها ب هشمار م یرود. استفاده از سیستمممکن است که به مدیریت زنجیر هى تأمین در حل مشکلات لجستیکى کالاهاى فاسدشدنى کم کهاىفراوانى خواهد کرد. هدف این تحقیق شناسایی و اولوی تبندى موانع و چال شهاى موجود در توسع هىدر زنجیر هى تأمین مواد غذایی است. در این تحقیق از رو شهاى تحلیل سلسل همراتبى RFID فناورىاهمیت نسبى هریک FAHP استفاده شده است؛ بدین صورت که با استفاده از QFD و ( FAHP) فازىاوزان و رتب ههاى موانع و QFD از معیارهاى زنجیر هى تأمین مواد غذایی تعیین و سپس با استفاده ازدر زنجیر هى تأمین مواد غذایی محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد هاند RFID چال شهاى توسع هىکه بُعد نبود استانداردها داراى بیشترین وزن در میان دیگر ابعاد است. پس از آن، ابعاد مسئل هىامنیت داد هها، قیمت بالا، تداخل فرکان سها، هزین هى یکپارچ هسازى سیستم، زیرساخ تهاى نر مافزارى وسخ تافزارى، سازگارى سیستم در زنجیر هى تأمین و مشکلات اجتماعى ب هترتیب بیشترین وزن را دارند
محمود جعفرپور؛ محمد مهدى بهرا م زاده
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، صفحه 99-137
چکیده
هدف اصلی نوشتار حاضر، ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از پذیرش فناورى اطلاعات است کهبا توجه به ماهیت آن با روش پژوهشی توصیفی و پیمایشی انجام شده است. مدل مفهومى پژوهش بابررسى مد لهاى موجود و با شناسایى متغیرهاى مؤثر بر پذیرش فناورى اطلاعات، طراحى و با مطالع هىنگر ش کاربران سیستم مورد نظر در سازمان مطالع هشده، شامل کارکنان ادارى، کارکنان ...
بیشتر
هدف اصلی نوشتار حاضر، ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از پذیرش فناورى اطلاعات است کهبا توجه به ماهیت آن با روش پژوهشی توصیفی و پیمایشی انجام شده است. مدل مفهومى پژوهش بابررسى مد لهاى موجود و با شناسایى متغیرهاى مؤثر بر پذیرش فناورى اطلاعات، طراحى و با مطالع هىنگر ش کاربران سیستم مورد نظر در سازمان مطالع هشده، شامل کارکنان ادارى، کارکنان فنى، مدیرانمیانى و مدیران ارشد، در قالب پنج فرضی ه ى اصلى و ده فرضی ه ى فرعى آزموده شد.نتایج این پژوهش نشان داد ب هترتیب سه متغیر انتظار تلاش، انتظار اجرا و هنجارهاى ذهنى (نفوذ3 در قالب سه فرضی ه ى اصلى و در سطح اطمینان / 3 و 136 /46 ، اجتماعى) با کسب میانگین نمر هى 5« سازگاری با شرایط کاری » 99 درصد، تأیید و حائز رتب ههای اول تا سوم شدند، ضمن آنکه شاخ صهاىو « استفاد هى مکرر از رایانه در آینده » ب هعنوان پراهمی تترین و شاخ صهای ،« تسهیل ارتباطات » وب هعنوان ک ماهمی تترین شاخ صها در فرایند پذیرش ،« توصی هى اکید بر استفاده از رایانه به دیگران »فناورى اطلاعات شناسایی شد. همچنین از میان فرضی ههاى فرعى مطالع هشده، تنها دو فرضی ه ى فرعىتایید شد که براساس آنها، سن و جنسیت ب هعنوان متغیرهاى تعدی لگر بر رابط ه ى میان دو متغیر انتظار19 و / تلاش و قصد رفتارى تأثیرگذار بود هاند. ضمن آنکه متغیرهاى مطالع هشده با کسب میانگین 2720/155 ب هترتیب در میان مدیران ارشد و مدیران میانى، کمترین و بیشترین نمره را کسب کردند.
ابوالفضل تا ج زاده نمین؛ آیدین تاج زاده نمین؛ پانته آ صالحى صدقیانى؛ محمدرضا تقوا
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، صفحه 139-164
چکیده
گردشگرىِ صنعتى، اطلاعا تمحور است. در مقال هى حاضر اثرات و تحولاتى که فناور ىهاى اطلاعاتو ارتباطات در شبک هى گردشگرى در مواردى از قبیل حذف عوامل واسط هاى و فراه مکردن اطلاعات،ایجاد ارتباط بین بازیگران در زنجیر هس ارز شهاى صنعت گردشگرى (مسافرت و میهما ننوازى) و ب هویژهمصر فکنندگان، ارائ هى بست ههاى مسافرتى ب هصورتى انعطا فپذیر و مشتر ...
بیشتر
گردشگرىِ صنعتى، اطلاعا تمحور است. در مقال هى حاضر اثرات و تحولاتى که فناور ىهاى اطلاعاتو ارتباطات در شبک هى گردشگرى در مواردى از قبیل حذف عوامل واسط هاى و فراه مکردن اطلاعات،ایجاد ارتباط بین بازیگران در زنجیر هس ارز شهاى صنعت گردشگرى (مسافرت و میهما ننوازى) و ب هویژهمصر فکنندگان، ارائ هى بست ههاى مسافرتى ب هصورتى انعطا فپذیر و مشتر ىپسند و غیره ب هوجود آوردهاست، اشاره م ىشود. ب همنظور نمایا نکردن ه رچه بیشتر عنوان مقاله، مطالع هاى ب هشکل پیمایشى، برمبناى پرس شنام هى ساختارمند از نمون هاى به تعداد 100 نفر از گردشگران خارجى بازدی دکننده از موز هىملّى ایران در تهران، در خصوص موارد استفاد هى آنها از اینترنت در مقول هى گردشگرى، انجام پذیرفت.یافت ههاى پژوهش بیانگر آن است که گردشگران خارجى به رو شهاى گوناگون از اینترنت استفاده م ىکنند.اگرچه، با توجه به سن و نیازهاى گردشگران یا دشده، استفاد هی آنها از اینترنت متفاوت است، ولیکن درمواردى از قبیل سازما ندهى سفر، عوامل تأثیرگذار بر انتخاب مقصد، امکان دسترسى به اینترنت از منزل،را ههاى ذخیر هى پیشاپیش جا و مکان، انجام کارهاى گوناگون در طول سفر، انعکاس تجارب سفر بهدیگران، مه مترین استفاده از اینترنت در صنعت گردشگرى، مه مترین استفاده از اینترنت در سازما نهاىگردشگرى، انواع سازما نهاى گردشگرى استفاد هکننده از اینترنت، نحو هی ذخیره پیشاپیش جا از سازمانهاى گردشگرى، موارد استفاد هى عرض هکنندگان گردشگرى از اینترنت و کارهایى که گردشگران بیشتر بااینترنت انجام م ىدهند، نتایج ب هدس تآمده شناخت بهترى را از رفتار آنها ارائه م ىدهد.
محمدرضا تقوا؛ ابراهیم رجب پور؛ سارا بابااحمدى
دوره 1، شماره 3 ، خرداد 1392، صفحه 165-188
چکیده
آموزش الکترونیکى مبتنى بر وب محدودیت زمانى یا مکانى ندارد و براى یادگیرندگان، محیطیادگیرى انعطافپذیر و راحتى ایجاد میکند. به آنها این امکان را مى دهد تا به نحو احسن یاد بگیرند،به سرعت مهارتهاى حرفهاى خود را توسعه دهند و پیشرفت کنند. این پژوهش با هدف بررسى پذیرشسیستمهاى آموزش الکترونیکى مبتنى بر وب در آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان ...
بیشتر
آموزش الکترونیکى مبتنى بر وب محدودیت زمانى یا مکانى ندارد و براى یادگیرندگان، محیطیادگیرى انعطافپذیر و راحتى ایجاد میکند. به آنها این امکان را مى دهد تا به نحو احسن یاد بگیرند،به سرعت مهارتهاى حرفهاى خود را توسعه دهند و پیشرفت کنند. این پژوهش با هدف بررسى پذیرشسیستمهاى آموزش الکترونیکى مبتنى بر وب در آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان جهاد کشاورزىاستان بوشهر انجام شده است. بدین منظور 190 پرسشنامه بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزى استانبوشهر توزیع شد. در این مطالعه از مدل پذیرش فناورى به عنوان مدل مفهومى استفاده شد. همچنینمدل معادلات ساختارى براى بررسى عواملى که روى قصد استفاده از آموزش الکترونیکى تأثیر دارند،به کار گرفته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که خود کارآمدى اینترنت به طور قابل توجهى با پذیرشرفتارى استفاده از یادگیرى الکترونیکى مبتنى بر وب در آموزش ضمن خدمت از طریق عوامل درکسودمندى و درک سهولت استفاده ارتباط مثبت دارند. عامل انگیزه ى استفاده، تأثیر منفى قابل توجهىبر پذیرش رفتارى از طریق عامل درک سهولت استفاده دارد. ادراک سودمندى و درک سهولت استفادهاز دلایل اصلى براى پذیرش اینگونه سیستمها در آموزش ضمن خدمت هستند.