مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
شناسایی تقلب مالی در شرکت‌های سهامی‌عام با استفاده معیارهای مالی وغیرمالی با رویکرد یادگیری ماشین

عباس باقریان کاسگری؛ ایمان رئیسی وانانی؛ مقصود امیری؛ سعید همایون

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مهر 1403

https://doi.org/10.22054/ims.2024.78018.2434

چکیده
  بیشتر سیستم‌های تشخیص تقلب سنتی برای شناسایی تقلب مالی، صرفا معیار‌های مالی را در نظر می‌گیرند که به نظر می‌رسد درحالیکه این احتمال وجود دارد که شرکت‌های متقلب علاوه بر تقلب‌های مالی، مرتکب سایر انواع تقلبهای غیر مالی نیز شوند. اگرچه تحقیقات اخیر، بیش از حد بر اهمیت داده های مالی به عنوان تنها فاکتور پیش‌بینی‌کننده تقلب تأکید ...  بیشتر

علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
تحلیل تاثیر فناوری‌های تحول دیجیتال بر بهبود عملکرد کسب و کار با استفاده از روش‌های تحلیل پیشرفته متن

محمد‌امین یالپانیان؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمد تقی تقوی فرد

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77611.2421

چکیده
  توسعه روزافزون فناوری‌های دیجیتال تغییرات چشمگیری در عملکرد کسب ‌و کارها ایجاد کرده است. افزایش تعداد مقالات منتشر شده در این موضوع نیز بیانگر توجه ویژه محققان در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت کسب ‌و کار و نوآوری می‌باشد. در حالی که تغییرات دیجیتالی صورت گرفته به عنوان یک ضرورت اجتناب ‌ناپذیر در عصر دیجیتال محسوب می‌شود، تحقیقات ...  بیشتر

توسعه مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات تندگردش (فساد پذیر) در حوزه خرده‌فروشی آنلاین

محمد رضا تقوا؛ ایمان رئیسی وانانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ مانا شاکرین

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، ، صفحه 257-298

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.67113.2152

چکیده
  در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسب‌وکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خرده‌فروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به این‌گونه اطلاعات از اهمیت برخوردار است چراکه این محصولات چرخه عمر کوتاهی دارند. در این پژوهش، با به‌کارگیری رویکرد ...  بیشتر

شناسایی شاخص های مدیریت محتوای دیجیتال با هدف افزایش درگیری کاربران فضای مجازی با رویکرد فراترکیب

محمد صالح ترکستانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ ایمان رئیسی وانانی؛ فاطمه گلشنی

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، ، صفحه 167-200

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63158.2041

چکیده
  ارائه اطلاعات ارزشمند در قالب محتوای جذاب و تعامل با مشتریان مهم ترین عناصر بازاریابی محتوا می باشد که از مقدمات ایجاد درگیری است. مهم ترین مسئله در موفقیت بازاریابی محتوا، پاسخ درست به این سئوال است که چه عواملی موجب درگیر شدن مخاطب با محتوا خواهد شد. با وجود پژوهش های بسیاری که در زمینه شناسایی ابعاد درگیری و عوامل انگیزاننده مخاطبان ...  بیشتر

مدلی برای بخش‌بندی یادگیرندگان و بهبود عملکرد آموزشی با استفاده از الگوریتم‌های داده‌کاوی

سینا رئیسی وانانی؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمدتقی تقوی فرد

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، ، صفحه 5-38

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.7824.1092

چکیده
  ارزیابی عملکرد آموزشی از طریق شناسایی و تحلیل داده‌های حاصل از فعالیت‌های یادگیرندگان، می‌تواند به بهبود مؤثر عملکرد آموزشی منجر گردد. در پژوهش حاضر، داده‌های مربوط به دانش پذیران بین‌المللی، بر اساس روش تحقیق علم طراحی و با استفاده از روش‌های داده‌کاوی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا تحقیقات انجام‌گرفته داخلی و بین‌المللی ...  بیشتر

ساخت نگاشت روابط شبکه‌ای آسیب‌های راهبردی توسعه دولت الکترونیکی در ایران

هادی خان محمدی؛ ایمان رئیسی وانانی؛ سحر ملک محمدی

دوره 7، شماره 26 ، اسفند 1397، ، صفحه 101-136

https://doi.org/10.22054/ims.2019.9718

چکیده
  توجه به استقرار و توسعه دولت الکترونیکی در ایران یکی از برنامه‌های جدی تمامی دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی است. در حقیقت تمامی برنامه‌های دولت در حوزه اصلاح نظام اداری به اهمیت و ضرورت و تدوین برنامه‌های اجرایی برای توسعه آن مبادرت ورزیده‌اند. درهرحال استقرار دولت الکترونیکی دچار فراز و نشیب‌هایی است که تحقق و شیوع آن را با مشکل ...  بیشتر

طراحی سیستم استنتاج فازی برای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش در صنعت توسعه نرم‌افزار

ایمان رئیسی وانانی؛ محمد رضا تقوا؛ دلنیا امیرعشایری

دوره 6، شماره 24 ، شهریور 1397، ، صفحه 5-36

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8890

چکیده
   در این پژوهش به‌منظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های بهبود دهنده عملکرد و یادگیری سازمانی در شرکت‌های نرم‌افزاری، بر مبنای رویکرد سیستم استنتاج فازی اقدام به طراحی سیستم و ارزیابی شده است. در این راستا ابتدا ورودی­های سیستم که درواقع شاخص­های ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش هستند، ...  بیشتر

طراحی سیستم پیش‌بینی کننده عملکرد مالی در شرکت‌های صنعتی بر مبنای روش‌های داده‌کاوی

بابک سهرابی؛ ایمان رئیسی وانانی؛ بابک بوترابی

دوره 4، شماره 14 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22054/ims.2016.5146

چکیده
  با ظهور انواع جدید کسب‌وکارها که منتج به افزایش پیچیدگی در فضای کسب‌وکار شده است، مدیران و سرمایه‌گذاران بیش‌ازپیش نیازمند ابزارهایی هستند که با استفاده از آن‌ها، شفافیت بیشتری در وضعیت آتی کسب‌وکار خود ایجاد نمایند. وضعیت مالی سازمان‌ها در همه ادوار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و بررسی سودآوری کسب‌وکار نیز از طریق تحلیل ...  بیشتر