مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مهری چهره پاک؛ عباس طلوعی اشلقی؛ کامران محمدخانی
چکیده
فرآیندهای دانشبنیان جزء جدایی ناپذیر فرآیندهای کسب و کار شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات هستند. در این صنعت، فرآیندهای دانش بنیان که مبتنی بر دانش نیروی ماهر اجرا میشوند و در زنجیره ارزش شرکتهای فعال این حوزه نقشی اساسی ایفا میکنند. مهمترین عنصر در فرآیندهای دانش بنیان، تصمیمگیریهای صورت گرفته در این فرآیندها است. از ...
بیشتر
فرآیندهای دانشبنیان جزء جدایی ناپذیر فرآیندهای کسب و کار شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات هستند. در این صنعت، فرآیندهای دانش بنیان که مبتنی بر دانش نیروی ماهر اجرا میشوند و در زنجیره ارزش شرکتهای فعال این حوزه نقشی اساسی ایفا میکنند. مهمترین عنصر در فرآیندهای دانش بنیان، تصمیمگیریهای صورت گرفته در این فرآیندها است. از این رو مساله شناسایی قواعد و مدلهای تصمیم فرآیندهای دانشبنیان دارای اهمیت بهسزایی است. در این مقاله یکی از مهمترین فرآیندهای موجود در صنعت نرم افزار (فرآیند شناسایی و تصمیم گیری در خصوص ایده های مطرح شده) مورد بررسی قرار میگیرد و با استفاده از لاگهای تصمیم گیری موجود در یکی از بزرگترین شرکتهای نرم افزاری کشور، به تحلیل این فرآیند با استفاده از نظریه مجموعههای ژولیده پرداخته میشود. بر اساس این نظریه و با بهره گیری از الگوریتم کاست سریع، روشی گام به گام برای تحلیل دادهها و شناسایی قواعد تصمیمگیری ارایه میشود. این الگوریتم در گام نخست خصیصه های حیاتی مورد استفاده در نقطه تصمیم را شناسایی نموده و سپس مدل تصمیمگیری را به صورت قواعد اگر-آنگاه ارایه میکند. نتایج ارزیابی نشان میدهد که در نتیجه بهرهگیری از این مدل حجم مورد نیاز برای مراجعه مستقیم به تصمیمگیرندگان کاهش قابل توجهی خواهد داشت و فرآیند تصمیمگیری و در نتیجه مدت زمان کل فرآیند کاهش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
مهدی کریمی پور؛ امیر بیات ترک؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
امروزه فناوری های پیشرفته به عنوان یکی از حیاتی ترین اجزاء سازمان های صنعتی و خدماتی مطرح می باشد. بعضی، فناوری های پیشرفته را قلب تولید ثروت در سازمانهای مختلف به شمار آورده وارائه خدمات و محصولات قابل رقابت درعرصه رقابت جهانی را برای تمامی بنگاه های اقتصادی، بدون بهره گیری از فناوری های هایتک مورد نیاز تقریبا غیر ممکن می دانند. با ...
بیشتر
امروزه فناوری های پیشرفته به عنوان یکی از حیاتی ترین اجزاء سازمان های صنعتی و خدماتی مطرح می باشد. بعضی، فناوری های پیشرفته را قلب تولید ثروت در سازمانهای مختلف به شمار آورده وارائه خدمات و محصولات قابل رقابت درعرصه رقابت جهانی را برای تمامی بنگاه های اقتصادی، بدون بهره گیری از فناوری های هایتک مورد نیاز تقریبا غیر ممکن می دانند. با توجه به اهمیت و نقش فناوری به ویژه فناوری های پیشرفته در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها، یکی از مسائل اساسی در خصوص اینگونه فناوریها، شیوه دستیابی و اکتساب آنها می باشد. برای گردآوری اطلاعات، 15مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان حوزه های فناوری اطلاعات و همچنین صاحبنظران حوزه مدیریت و اکتساب فناوری صورت گرفته است. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری بود و با استفاده از تکنیک هدفمند ( قضاوتی) و گلوله برفی انجام شد.تجزیه و تحلیل داده ها در فرآیند کدکذاری باز با کمک نرم افزار MAXQDA منجر به ظهور 105 مفهوم و کد باز و 23 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی گردید. این مقاله با هدف دستیابی به مدل مفهومی اکتساب فناوری های پیشرفته با تاکید بر تحلیل و مدیریت ریسک در حوزه فناوری اطلاعات با توجه به شرایط محیطی حاکم بر صنعت فناوری اطلاعات کشور با استفاده از نظریه داده بنیاد و رویکرد خودظهوری انجام شده است.
مریم زارع؛ روح اله نوری
چکیده
در این مقاله با استفاده از رویکرد بازمهندسی فرایندهای کسبوکار و متدولوژی نوینی به نام 5PR [A1] مبتنی بر فناوری اطلاعات، فرایندهای دادرسی کیفری جاری در دادگاهها با هدف کاهش اطاله دادرسی و افزایش سرعت عملیات قضایی، بر اساس اصول سهگانه طراحی فرایندها، بازطراحی و اصلاح میگردند و در آخر سیستمی اطلاعاتی برای انجام فرایندهای ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از رویکرد بازمهندسی فرایندهای کسبوکار و متدولوژی نوینی به نام 5PR [A1] مبتنی بر فناوری اطلاعات، فرایندهای دادرسی کیفری جاری در دادگاهها با هدف کاهش اطاله دادرسی و افزایش سرعت عملیات قضایی، بر اساس اصول سهگانه طراحی فرایندها، بازطراحی و اصلاح میگردند و در آخر سیستمی اطلاعاتی برای انجام فرایندهای بهبودیافته طراحی و معرفی میگردد. این تحقیق از حیث روش، توصیفی از شاخه میدانی و از باب نتایج و هدف، تحقیقی کاربردی است و دادههای استفاده شده از نوع "کیفی و تفسیری" میباشند که اطلاعات لازم از منابع مختلفی اعم از مصاحبه، مشاهده، مطالعه متون و قوانین کیفری و سایر روشها، تحت نظارت و همکاری خبرگان قضایی و مدیریتی، جمعآوری گردید. بهتدریج با بهکارگیری فنون تحقیقات کیفی و همچنین فنون چهارگانه تحلیل دادههای کیفی، پنج معیار افزایش سرعت و کاهش اطاله با لحاظ کردن تعدادی قیود و شروط استخراج گردید و درنهایت پنج فرایند کیفری هستهای بهعنوان جایگزین ده فرایند فعلی، تعریف گردید.
محمدمهدی مظفری؛ مهدی اجلی
چکیده
هرساله بلایای طبیعی و حوادث پیشبینینشده نظیر زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و آتشسوزی بخشهای مختلفی از جهان را گرفتار میکنند و عدم آمادگی و مقابله مناسب با آنها تلفات و خسارات سنگینی را به ملتها و داراییهای آنها وارد میکند که بعضاً جبرانناپذیر است. آتشسوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، زلزله اخیر سرپل ذهاب در کرمانشاه ...
بیشتر
هرساله بلایای طبیعی و حوادث پیشبینینشده نظیر زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و آتشسوزی بخشهای مختلفی از جهان را گرفتار میکنند و عدم آمادگی و مقابله مناسب با آنها تلفات و خسارات سنگینی را به ملتها و داراییهای آنها وارد میکند که بعضاً جبرانناپذیر است. آتشسوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، زلزله اخیر سرپل ذهاب در کرمانشاه نیز از حوادث ناگواری بود که علاوه بر خسارتهای سنگین مالی، تلفات جانی و نگرانیهای بسیاری را در خصوص ساختمانهای قدیمی دیگر و حوادث پیشبینینشده آینده به همراه داشت. در این راستا، اطلاعات یک محرک کلیدی زنجیره تأمین بشردوستانه است، زیرا بدون داشتن اطلاعات مناسب و کافی، یک گروه امدادرسانی نمیتواند خواستههای آسیبدیدگان را بداند. در این پژوهش، با مرور ادبیات و مصاحبه با مدیران و خبرگان حوزه امداد و نجات و مدیریت بحران کشور، ده فاکتور بحرانی موفقیت بهکارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه استخراج شد. سپس ارتباط میان این فاکتورها با مدلسازی ساختاری تفسیری تبیین گردید و نهایتاً فاکتورها در پنج سطح قرار گرفتند. در ادامه با استفاده از تکنیک دیمتل فازی شدت ارتباط میان فاکتورها مشخص و یک نقشه مفهومی (روابط علی و معلولی فاکتورها) پیشنهاد شد بهطوریکه 7 فاکتور بهعنوان عوامل تأثیرگذار و 3 فاکتور بهعنوان عوامل تأثیرپذیر شناسایی گردید. بر اساس نتایج نهایی، "استخدام کارکنان دانشی " بهعنوان تأثیرگذارترین فاکتور با پایینترین سطح و "برنامهریزی استراتژیک " بهعنوان تأثیرپذیرترین فاکتور با بالاترین سطح شناخته شدند که توجه جدی مدیران نجات و امداد و مدیریت بحران کشور را میطلبد.
ناصر شهسواری پور؛ شهلا رضواندوست؛ امیر میرزایی؛ شهلا حیدربیگی
چکیده
امروزه با توجه به اهمیت و گسترش به کارگیری فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمانها شاهد بروز مشکلات و تناقضاتی در رابطه با عدم برآورده شدن نیازهای کسب وکار با توجه به حجم بالای سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات می باشند. یکی از دلایل این تناقض عدم وجود همسویی بین راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسبوکار است. از طرفی فناوری ...
بیشتر
امروزه با توجه به اهمیت و گسترش به کارگیری فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمانها شاهد بروز مشکلات و تناقضاتی در رابطه با عدم برآورده شدن نیازهای کسب وکار با توجه به حجم بالای سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات می باشند. یکی از دلایل این تناقض عدم وجود همسویی بین راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسبوکار است. از طرفی فناوری اطلاعات زیر ساختی را فراهم میکند که موجب پاسخگویی بهتر نسبت به تغییرات شده و بر چابکی تأثیرگذار است . لذا همسویی راهبرد فناوری اطلاعات و راهبرد کسب وکار با چابکی سازمانی به یکی از دغدغههای پیشروی مدیران تبدیل شده است. بدین منظور هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین همسوی راهبردی فناوری اطلاعات و راهبردکسب و کار با چابکی در شرکتهای نرمافزاری میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران کسب وکار، مدیران و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات در شرکتهای نرمافزاری شهر تبریز تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل دو بخش سوالات مربوط به همسویی و سوالات مربوط به چابکی است. روش استفاده شده در این پژوهش توصیفی میباشد و دادههای به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از آزمون رگرسیون تحلیل شده است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان بیان کرد که همسویی عامل مؤثری برای دستیابی به چابکی میباشد. همچنین دو بعد ارتباطات و مهارتها از ابعاد همسویی دارای تأثیر مثبت روی چابکی میباشند. اما تأثیر ابعاد سطح شایستگی/ ارزش، سطح اعمال اختیار، مشارکت و حیطه عمل روی چابکی تایید نشد. ا
قنبر عباس پور اسفدن
چکیده
امروزه، با توجه به پیشرفتهای فنّاورانه و رونق روزافزون فناوری اطلاعات، سازمانهایی که خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات را ارائه میدهند بیشازپیش مورد توجه قرار گرفتهاند. از طرفی با توجه به رقابت بالایی که در بخش فناوری اطلاعات موجود است اینگونه سازمانها برای حفظ جایگاه خود با چالشهای متعددی روبرو هستند. هدف اصلی پژوهش ...
بیشتر
امروزه، با توجه به پیشرفتهای فنّاورانه و رونق روزافزون فناوری اطلاعات، سازمانهایی که خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات را ارائه میدهند بیشازپیش مورد توجه قرار گرفتهاند. از طرفی با توجه به رقابت بالایی که در بخش فناوری اطلاعات موجود است اینگونه سازمانها برای حفظ جایگاه خود با چالشهای متعددی روبرو هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر رتبهبندی توانمند سازهای IT در شرکت ارتباطات زیرساخت مرکزی استان تهران است. بدین منظور با مروری بر ادبیات تحقیق، عوامل توانمند ساز شناسایی و پس از غربالگری اولیه برگزیده تا در پایان با توجه به دادهها بهصورت علمی جهت تصمیمگیری اولویتبندی شوند. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان شرکت ارتباطات زیرساخت مرکزی استان تهران که تعداد آن 8 نفر از خبرگانی هستند که تسلط کامل به موضوع پژوهش داشتند. روش تجزیهوتحلیل دادهها دیماتل فازی است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها بهطور مشروح در بخش نتایج ارائه شده است. مختصر اینکه عوامل منابع و دسترسی به سختافزار و نرمافزار و بسترهای مخابراتی از اهمیت بالاتری به لحاظ نفوذ برخوردار بودهاند. در پایان پیشنهادهای تحقیق نیز ارائه شدهاند.
امیرهوشنگ تاجفر؛ بهروز لاری سمنانی؛ الهام یوسفی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 155 نفر تعیین شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محقق ساخته بودند که از طریق محاسبه آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامهها به دست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً تأثیر سرمایه انسانی بر میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات معنیدار است. بهعبارتدیگر یافتهها نشان میدهد زمانی که میزان سرمایه انسانی در نمونه آماری افزایش مییابد، این امر باعث افزایش میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات میگردد. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که ویژگی سازمانی تأثیر معنیداری بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات نداشته است.
بهزاد مقیمی شهری؛ سید علی ایازی
چکیده
امروزه مدیران صنایع بایستی در امر تولید برنامههایی بهمنظور ارتقاء کیفیت محصولات و افزایش سهم بازار از طریق بهبود عملیات تولید ایجاد نمایند. در عصر حاضر بهکارگیری فناوری اطلاعات یکی از روشهای بهبود در فرایند تولید گردیده است و این امر شناسایی عوامل مؤثر بر فناوری اطلاعات را بیشازپیش در صنایع پیشرو نمایان میکند. هدف این ...
بیشتر
امروزه مدیران صنایع بایستی در امر تولید برنامههایی بهمنظور ارتقاء کیفیت محصولات و افزایش سهم بازار از طریق بهبود عملیات تولید ایجاد نمایند. در عصر حاضر بهکارگیری فناوری اطلاعات یکی از روشهای بهبود در فرایند تولید گردیده است و این امر شناسایی عوامل مؤثر بر فناوری اطلاعات را بیشازپیش در صنایع پیشرو نمایان میکند. هدف این پژوهش انجام یک تحقیق در مورد میزان همبستگی عوامل اثرگذار بر صنایع تولیدی خلاق و همچنین ارزیابی رابطه ابعاد کاربردی فناوری اطلاعات در صنایع نوآور شهرک صنعتی جنوب تهران است که از روش تحلیل مسیر و حداقل مربعات جزئی بهمنظور بررسی و ارزیابی فرضیههای پژوهش استفاده گردید. دادههای مربوط به این پژوهش بر اساس اطلاعات پرسشنامههایی است که توسط 27 نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد واحدهای خرید، فروش و تولید در 9 شرکت بزرگ تولیدکننده در شهرک صنعتی تهران بزرگ تکمیل گردید. یافتههای تحقیق به تأثیر بالای بعد ادغام (ایجاد واحد فناوری اطلاعات در داخل شرکت) و بعد تهاجمی اطلاعاتی بر روی کاربرد فناوری اطلاعات و همچنین تأثیر مثبت فرایندهای کاری، کارایی عملکرد و خلق ارزش برای مشتری بر روی تولید خلاق اشاره دارد. از نتایج دیگر این پژوهش تأثیر بالای فناوری اطلاعات بر روی کارایی عملکرد است که نشان از توسعه روزافزون بهکارگیری فناوری اطلاعات در آینده شرکتها دارد.
مرجان فیاضی؛ زهرا افشار
چکیده
در این مقاله تأثیر فناوری اطلاعات بر کارکردهای مدیریت منابع انسانی در صنعت بیمه بررسی میشود. ازاینرو هدف این مقاله بررسی مدیریت الکترونیک منابع انسانی در سازمانهای برتر بیمه است. برای رسیدن به این موضوع، 12 سازمان برتر بیمه، بر اساس رتبهبندی سازمان مدیریت صنعتی در سال 1393(سال مالی 1392) ، انتخاب شد. این 12 سازمان بهعنوان نماینده ...
بیشتر
در این مقاله تأثیر فناوری اطلاعات بر کارکردهای مدیریت منابع انسانی در صنعت بیمه بررسی میشود. ازاینرو هدف این مقاله بررسی مدیریت الکترونیک منابع انسانی در سازمانهای برتر بیمه است. برای رسیدن به این موضوع، 12 سازمان برتر بیمه، بر اساس رتبهبندی سازمان مدیریت صنعتی در سال 1393(سال مالی 1392) ، انتخاب شد. این 12 سازمان بهعنوان نماینده صنعت بیمه در نظر گرفتهشده و با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوا، وبسایتهای این سازمانها، مورد تحلیل قرار گرفت. این تحلیل وبسایتها بر اساس مقولههای مدیریت الکترونیک منابع انسانی مانند کارمند یابی الکترونیک، آموزش الکترونیک، جبران خدمات الکترونیک، پاداش الکترونیک و زیر مقولههای آنان انجام گرفت. نتایج این تحقیق نشاندهنده آن است که، سازمانهای برتر بیمهای، بیشتر بر روی کارمند یابی و آموزش الکترونیک، متمرکز بوده و توجه کمتری را نسبت به جبران خدمات و پاداش الکترونیک، داشتهاند. همچنین، در میان زیر مقولههای کارمند یابی الکترونیک، تأکید بسیاری بر روی پر کردن فرم بوده و از میان مقولههای آموزش الکترونیک نیز، بیان اخبار آموزش و برگزاری آموزش آنلاین، بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده بودند. در میان زیر مقولههای جبران خدمات و پاداش الکترونیک، نیز این سازمانها امکان مشاهده فیش حقوق و بیان امور رفاهی، را بر وبسایت خود قرار داده بودهاند. ولی در این زمینه ضعیف عمل کرده بودند. بهصورت کلی میتوان گفت که این سازمانها، از نظر مدیریت الکترونیک منابع انسانی، در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و یا تنها تعداد اندکی از مقولهها را دارا بودند.
یوسف محمدی مقدم؛ جواد معدنی؛ معصومه پهلوانی قمی
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، ، صفحه 75-97
چکیده
با ظهور عصر فناوری اطلاعات، پیشرفت ها و تحولات چشمگیری را در جوامع کنونی به وجود آمده است که موجب به وجود آمدن تغییراتی وسیع در جوامع و سازمان ها شده است. ﻳﻜﻲ از مهمترین مباحث ﭘﻴﺶ روی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، مقوله نوآوری و مفاهیم مرتبط با آن است. نوآوری به عنوان عامل حیاتی و موثر برای سازمان های امروزی ایفای نقش می کند تا بوسیله آن، سازمان ...
بیشتر
با ظهور عصر فناوری اطلاعات، پیشرفت ها و تحولات چشمگیری را در جوامع کنونی به وجود آمده است که موجب به وجود آمدن تغییراتی وسیع در جوامع و سازمان ها شده است. ﻳﻜﻲ از مهمترین مباحث ﭘﻴﺶ روی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، مقوله نوآوری و مفاهیم مرتبط با آن است. نوآوری به عنوان عامل حیاتی و موثر برای سازمان های امروزی ایفای نقش می کند تا بوسیله آن، سازمان ها به عملکرد بهتر و مزیت رقابتی دست یابند. فناوری اطلاعات یکی از مهمترین ابزارهای عصر کنونی است که کاربردها و مزایای منحصر بفردی برای سازمان ها ایجاد می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش فناوری اطلاعات در عملکرد نوآوری و اینکه مولفه های فناوری اطلاعات نقش موثری در افزایش عملکرد نوآورانه سازمان داشته باشند. روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل 86 نفر از کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران (سازمان مرکزی) است که برای جمع آوری اطلاعات آن، از دو پرسشنامه فناوری اطلاعات و عملکرد نوآوری با طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شده است. روایی محتوایی دو پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت مورد تایید قرار گرفت؛ سپس برای سنجش پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامه اول و دوم به ترتیب 848. و 905. درصد بدست آمد که مقدار مناسبی بود. با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel آزمون های مورد نظر بر روی داده ها صورت گرفتند. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات تاثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر عملکرد نوآوری دارد و می تواند نقش موثری در افزایش عملکرد نوآورانه داشته باشد.
جمشید صالحی صدقیانی؛ مریم اخوان خرازیان؛ یاسر سبحانی فرد؛ وحید فرهمند
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، ، صفحه 23-48
چکیده
امروزه استفاده از بانکداری الکترونیکی در بانکها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. سرعت تغییرات در محیط کسب وکار به طور متناوب در حل افزایش است و بانکها دائما در جستجوی ایجاد خدمات و فرآیندهای نوآورانه برای مشتریان خود هستند تا بتوانند به طور موثر با هم به رقابت بپردازند.IT نقش مهم ایجاد کننده این فرآیندها را ایفا می کند. مسئله موجود ...
بیشتر
امروزه استفاده از بانکداری الکترونیکی در بانکها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. سرعت تغییرات در محیط کسب وکار به طور متناوب در حل افزایش است و بانکها دائما در جستجوی ایجاد خدمات و فرآیندهای نوآورانه برای مشتریان خود هستند تا بتوانند به طور موثر با هم به رقابت بپردازند.IT نقش مهم ایجاد کننده این فرآیندها را ایفا می کند. مسئله موجود اینست که پیاده سازی پروژههای بانکداری الکترونیکی که به قصد حمایت و تواناسازی از فعالیتهای کسب و کار است بسیار حساس و دارای ریسک میباشد. بانکها مقدار قابل توجهی از منابع خود را صرف پروژههای IT ای می کنند که با عدم پذیرش توسط مشتریان مواجه میشود. بر این اساس، هدف ازاین پژوهش بررسی عوامل تاثیر گذار بر اجرای پروژههای فناوری اطلاعات در حوزه بانکی، یعنی بانکداری الکترونیکی در ایران میباشد تا کمکی به سایر سازمانها جهت ارزیابی آمادگی سازمان برای تمرکز بر عواملی که تاثیر زیادی بر موفقیت این پروژهها دارد؛باشدتا چنانچه مشکلی در عوامل اصلی تاثیرگذار بر اجرای پروژههای بانکداری الکترونیکی وجود دارد اصلاح نموده و سپس اقدام به پیاده سازی پروژه نمایند تا هزینه و وقت کمتری و احتمال موفقیت بالاتری داشته باشند. برای این کار در مرحله اول با مطالعه مستندات و تحقیقات پیشین و مصاحبه با افراد درگیر درپروژههای فناوری اطلاعات، عوامل موثر بر این پروژهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در سه دسته کلی، دسته اول ارزیابی و آمادگی برای اجرای تغییر، دسته دوم شناخت، دسته سوم تغییر استخراج گردیدند. در مرحله دوم این عوامل در قالب پرسشنامهای از بین45 نفر از خبرگان،کارشناسان و مجریان پروژههای مختلف بانکداری الکترونیکی اجرا شده در ایران مورد سؤال قرارگرفت و از میان39پرسشنامه دریافت شده عوامل با توجه به میزان تاثیرپذیری اولویت بندی گردیدند،بر اساس پاسخهای ارائه شده با استفاده از نتایج، ابتدا به تعیین شکاف میان وضع موجود و وضعیت مطلوب پیاده سازی پروژههای فناوری اطلاعات، در هر یک از مولفههای سه دسته کلی،دسته اول آمادگی و برنامه ریزی سازمان برای اجرای تغییر، دسته دوم شناخت، طراحی و ارزیابی،دسته سوم فرهنگ و تغییر مرتبط با عوامل تاثیر گذار بر پروژههای فناوری اطلاعات پرداخته شده که با آزمون آماری ویل کاکسون ادعای موجود بودن این شکاف مورد تایید قرار گرفت، سپس با استفاده از میزان شکاف و اهمیت عوامل، اولویت اقدام جهت سرمایه گذاری برای آماده سازی شرکتها جهت پیاده سازی صحیح پروژههای بانکداری الکترونیکیتعیین شدند .
رحیم قربانی؛ سارا آهنگر
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، ، صفحه 105-123
چکیده
فناوری اطلاعات و رفتار حرفهای موضوعاتی است که بر بیشتر سازمانهای ایرانی تأثیر گذاشته است و اگر چه در مورد هر یک از این دو موضوع، تحقیقاتی گسترده در سراسر دنیا انجام گرفته است، اما تحقیقات تجربی اندکی در مورد ارتباط بین این دو، به ویژه تأثیر فناوری اطلاعات بر رفتار حرفهای حوزه منابع انسانی وجود دارد.این تحقیق تأثیرفناوری اطلاعات ...
بیشتر
فناوری اطلاعات و رفتار حرفهای موضوعاتی است که بر بیشتر سازمانهای ایرانی تأثیر گذاشته است و اگر چه در مورد هر یک از این دو موضوع، تحقیقاتی گسترده در سراسر دنیا انجام گرفته است، اما تحقیقات تجربی اندکی در مورد ارتباط بین این دو، به ویژه تأثیر فناوری اطلاعات بر رفتار حرفهای حوزه منابع انسانی وجود دارد.این تحقیق تأثیرفناوری اطلاعات را بر رفتار حرفهای حوزه منابع انسانی استانداری تهران، مورد بررسی قرار میدهد. تحقیق حاضر ترکیبی از تحقیق کتابخانهای و میدانی است. روش پژوهش در این مطالعه روش "کمی " با تکنیک "پیمایشی" میباشد. همچنین این تحقیق بر حسب هدف در گروه تحقیقات "کاربردی" جای میگیرد. لازم به ذکر است در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصله از تحقیق، فناوری اطلاعات بر شاخصهای مختلف رفتار حرفهای حوزه منابع انسانی تأثیرات متفاوتی دارد. بدین صورت که بکارگیری فناوری اطلاعات، سطح پاسخگویی ، سطح استقلال اطلاعاتیو سطح ارتباطات خارج از سازمان را افزایش میدهد، ولی بکارگیری فناوری اطلاعات، تأثیر قابل ملاحظهای بر فعالیتهای تحولآفرین ( دگرگونساز) ندارد.
محمد رضا تقوا؛ سید مجتبی حسینی بامکانی؛ حمید رضا فلاح لاجیمی
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگیهای بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمانها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگیهای بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمانها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری اطلاعات، عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی است که هر کدام دارای شاخصهایی میباشند. فناوری اطلاعات دارای چهار شاخص: اقتصادی، امنیت، دقت و صحت اطلاعات، سرعت اطلاعات و ارتباطات بوده و عملکرد سازمانی نیز دارای چهار شاخص مشتری، مالی، منابع انسانی و اثربخشی سازمانی است. همچنین مزیت رقابتی شامل پنج شاخص قیمت/هزینه، کیفیت، تحویل به موقع محصول یا خدمت، نوآوری و زمان عرضه به بازار میباشد. بر اساس این مدل، پرسشنامه سنجش شاخصها تنظیم شد که بین 85 نفر از مدیران فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در سطح کشور توزیع و پس از تکمیل جمعآوری گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه حولفرضیههای تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شد که نشان میدهد عوامل IT به غیر از ایمن بودن، بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی تأثیر دارند.
فتاح شریف زاده
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 73-103
چکیده
این پژوهش به دنبال رابطه بین میزان درجه گستردگی اتوماسیون و اثربخشی سازمان است. اهمیت و نقش اتوماسیون و وسایل تکنولوژیک برای ارائه خدمات بهتر و جدیدتر و سازگار نمودن سازمانها برای رویارویی با محیطهای متنوع و در حال تغییر امروزی و از طرفی مهم بودن اثربخشی برای این که سازمانها به کار خود ادامه دهند وبررسی این موضوع که آیا ...
بیشتر
این پژوهش به دنبال رابطه بین میزان درجه گستردگی اتوماسیون و اثربخشی سازمان است. اهمیت و نقش اتوماسیون و وسایل تکنولوژیک برای ارائه خدمات بهتر و جدیدتر و سازگار نمودن سازمانها برای رویارویی با محیطهای متنوع و در حال تغییر امروزی و از طرفی مهم بودن اثربخشی برای این که سازمانها به کار خود ادامه دهند وبررسی این موضوع که آیا سازمانهای دولتی درسطح استان با توجه به برنامههای توسعه از سیستمهای مکانیزه استفاده میکنند و آیا این به کارگیری مفید بوده است؟، زمینههای اجرای این پژوهش را فراهم نمود. سپس با مطالعه مقالات، کتب، استفاده از پایگاه دادهها به گردآوری ادبیات نظری در ارتباط با اتوماسیون، اثربخشی و رابطه اتوماسیون و اثربخشی اقدام شد و فرضیات تدوین گردید. سپس از میان جامعه آماری شامل سازمانهای دولتی قلمرو تحقیق (استان گیلان) نمونههای معرف شامل چهار سازمان انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و آزمون فرضیات به توزیع پرسشنامه و انجام مصاحبه و مشاهده اقدام گردید. با توجه به روشهای آماری که شامل آزمون میانگین و آزمون تفاوت میانگین تحلیل آماری صورت گرفت و پژوهشگران با اجرای روشهای آماری به نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات در مورد سازمانهای مورد مطالعه اقدام نمودند تا آمادگی لازم برای تحقق اهداف و کارآمدی نظام اداری با توجه به کاربرد فناوری اطلاعات امکان پذیر شود