محمدتقی تقوی فرد؛ عاطفه مهرپرورحسینی؛ شیما صالحی مقدم
چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. ...
بیشتر
فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورهایی با شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات بالاتر که اغلب اعضای خوشه یک را تشکیل میدادند، در شاخصهای فضای کسبوکار نیز دارای رتبههای بالاتری هستند. ایران با وجود رتبه 124 کسبوکار که از میانگین خوشه سوم نیز بالاتر است، از نظر شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در خوشه دوم قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود که کشور ایران با مطالعه نحوه بهکارگیری زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشرو، استراتژیهایی را بهمنظور افزایش اثربخشی فناوری اطلاعات در بهبود فضای کسبوکار تدوین کند.
محمدمهدی مظفری؛ مهدی اجلی؛ راحیل گرمهای
چکیده
پژوهشهای متعددی که طی چند دهه اخیر در خصوص کاربرد قابلیتهای بازاریابی در شرکتهای تولیدی انجام شده، گویای این واقعیت است که قابلیتهای بازاریابی، کاربردی و مؤثر بوده و میتوانند تأثیرات مثبتی در سطح شرکتها ایجاد نمایند. از طرفی، سازمانها بهطور فزایندهای در موقعیتهایی قرار میگیرند که گرایش داشتن به کارآفرینی برای ...
بیشتر
پژوهشهای متعددی که طی چند دهه اخیر در خصوص کاربرد قابلیتهای بازاریابی در شرکتهای تولیدی انجام شده، گویای این واقعیت است که قابلیتهای بازاریابی، کاربردی و مؤثر بوده و میتوانند تأثیرات مثبتی در سطح شرکتها ایجاد نمایند. از طرفی، سازمانها بهطور فزایندهای در موقعیتهایی قرار میگیرند که گرایش داشتن به کارآفرینی برای آنها امری ضروری است و ازاینروست که جهت بقاء و دستیابی به موفقیتهای رقابتی، بهطور فزایندهای به انجام فعالیتهای کارآفرینانه متعهد شدهاند. این پژوهش بر آن است که تأثیر گرایش به کارآفرینی و قابلیتهای بازاریابی را بر عملکرد سازمانی شناسایی کند، زیرا مدیران میتوانند با در نظر گرفتن این عوامل، عملکرد سازمانی را ارتقاء بخشیده و به مزیتهایی نظیر سهم بازار بیشتر و سودآوری بالادست پیدا کنند. بدین منظور، پس از مرور ادبیات مرتبط، مدلی مفهومی از ارتباط میان گرایش به کارآفرینی، قابلیت بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیلگر شدت رقابت و فرضیات پژوهش پیشنهاد شده است. سپس روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی صوری، شاخصهای KMO و بارتلت تائید شد. همچنین حصول ضریب آلفای کرونباخ مناسب برای پرسشنامهها نشان از پایایی دادهها داشت. مقادیر مناسب برای سازههای درونزا نشان از کفایت مدل، مقدار مناسب ، نشان از قدرت پیشبینی مناسب مدل در خصوص سازههای درونزا و تائید برازش مناسب مدل ساختاری و نهایتاً مقدار مناسب GOF، نشان از توان مناسب مدل در پیشبینی متغیر مکنون درونزای مدل دارد. برای بررسی فرضیهها و آزمون معنیداری بین متغیرها نیز از خروجی نرمافزار PLS (مقدار t و ضرایب مسیر) استفاده و تمامی فرضیات پژوهش تائید شدند. پژوهشهای متعددی که طی چند دهه اخیر در خصوص کاربرد قابلیتهای بازاریابی در شرکتهای تولیدی انجام شده، گویای این واقعیت است که قابلیتهای بازاریابی، کاربردی و مؤثر بوده و میتوانند تأثیرات مثبتی در سطح شرکتها ایجاد نمایند. از طرفی، سازمانها بهطور فزایندهای در موقعیتهایی قرار میگیرند که گرایش داشتن به کارآفرینی برای آنها امری ضروری است و ازاینروست که جهت بقاء و دستیابی به موفقیتهای رقابتی، بهطور فزایندهای به انجام فعالیتهای کارآفرینانه متعهد شدهاند. این پژوهش بر آن است که تأثیر گرایش به کارآفرینی و قابلیتهای بازاریابی را بر عملکرد سازمانی شناسایی کند، زیرا مدیران میتوانند با در نظر گرفتن این عوامل، عملکرد سازمانی را ارتقاء بخشیده و به مزیتهایی نظیر سهم بازار بیشتر و سودآوری بالادست پیدا کنند. بدین منظور، پس از مرور ادبیات مرتبط، مدلی مفهومی از ارتباط میان گرایش به کارآفرینی، قابلیت بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیلگر شدت رقابت و فرضیات پژوهش پیشنهاد شده است. سپس روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی صوری، شاخصهای KMO و بارتلت تائید شد. همچنین حصول ضریب آلفای کرونباخ مناسب برای پرسشنامهها نشان از پایایی دادهها داشت. مقادیر مناسب برای سازههای درونزا نشان از کفایت مدل، مقدار مناسب ، نشان از قدرت پیشبینی مناسب مدل در خصوص سازههای درونزا و تائید برازش مناسب مدل ساختاری و نهایتاً مقدار مناسب GOF، نشان از توان مناسب مدل در پیشبینی متغیر مکنون درونزای مدل دارد. برای بررسی فرضیهها و آزمون معنیداری بین متغیرها نیز از خروجی نرمافزار PLS (مقدار t و ضرایب مسیر) استفاده و تمامی فرضیات پژوهش تائید شدند.
یوسف عیسی زاده؛ مجید آقایی
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی نقش و اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رابطه بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و نابرابری درآمد در مجموعهای از کشورهای منتخب است. کشورهای منتخب بر اساس تقسیمبندی اتحادیه بین المللی مخابرات به دو گروه کشورهای با مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا و متوسط تفکیک شدهاند. مدلسازی تحقیق نیز بر اساس ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله بررسی نقش و اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رابطه بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و نابرابری درآمد در مجموعهای از کشورهای منتخب است. کشورهای منتخب بر اساس تقسیمبندی اتحادیه بین المللی مخابرات به دو گروه کشورهای با مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا و متوسط تفکیک شدهاند. مدلسازی تحقیق نیز بر اساس الگوهای پانل طی دوره زمانی (2016-2001) صورت گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدل بیانگر این است که متغیرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرمایهگذاری مستقیم خارجی در هر دو گروه از کشورها، بهصورت معناداری نابرابری درآمدی را کاهش میدهند. همچنین میزان اثرگذاری متغیرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرمایهگذاری خارجی بر کاهش نابرابری درآمد در کشورهای با مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا بیشتر از کشورهای با فناوری اطلاعات و ارتباطات متوسط بوده است. با توجه به نتایج بهدستآمده، فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر دو گروه از کشورهای منتخب رابطه باثبات سرمایهگذاری مستقیم خارجی و توزیع درآمد را تغییر میدهد.
حمیدرضا ارباب؛ اسماعیل شعبانی
چکیده
امروزه مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در کاهش آلایندههای هوا از مباحث مهم در اقتصاد محیطزیست است که طی سالهای اخیر، ابعاد مختلف زندگی انسان را متأثر نموده است. فرضیه اصلی پژوهش این است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به بهبود کیفیت محیطزیست و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی کمک کند؛ اما قابلمشاهده ...
بیشتر
امروزه مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در کاهش آلایندههای هوا از مباحث مهم در اقتصاد محیطزیست است که طی سالهای اخیر، ابعاد مختلف زندگی انسان را متأثر نموده است. فرضیه اصلی پژوهش این است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به بهبود کیفیت محیطزیست و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی کمک کند؛ اما قابلمشاهده بودن این اثر در کشورهای مختلف با سطوح متفاوت ازنظر توسعهیافتگی نیازمند مطالعات موردی است. در مقاله حاضر، پس از بررسی مبانی نظری و استخراج مدل مربوطه با استفاده از روش دادههای تلفیقی و آزمون F، به برآورد اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگیهای زیستمحیطی در کشورهای D8 ازجمله ایران برای دوره زمانی 2014-1994 پرداخته شده است. نتایج حکایت از آن دارد که با افزایش تولید ناخالص داخلی، آلودگی افزایش مییابد. همچنین رابطه معنیداری میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاهش آلودگی هوا بهدست آمده است. مثبت بودن ضریب لگاریتم سرانه تولید ناخالص داخلی، نشان از افزایش آلودگی به ازای افزایش تولید ناخالص داخلی دارد. بهعبارتدیگر آلودگی به ازای افزایش درآمد روند صعودی داشته است. این ضریب برای کشورهای D8 برابر 1.927 برآورد شده است. بنابراین میتوان گفت که گسترش فعالیت فناوری اطلاعات و ارتباطات جدا از تبعات مطلوب در حوزه اقتصاد، میتواند تبعات محیطزیستی مناسبی را نیز به همراه داشته باشد. امروزه مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در کاهش آلایندههای هوا از مباحث مهم در اقتصاد محیطزیست است که طی سالهای اخیر، ابعاد مختلف زندگی انسان را متأثر نموده است. فرضیه اصلی پژوهش این است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به بهبود کیفیت محیطزیست و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی کمک کند؛ اما قابلمشاهده بودن این اثر در کشورهای مختلف با سطوح متفاوت ازنظر توسعهیافتگی نیازمند مطالعات موردی است. در مقاله حاضر، پس از بررسی مبانی نظری و استخراج مدل مربوطه با استفاده از روش دادههای تلفیقی و آزمون F، به برآورد اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگیهای زیستمحیطی در کشورهای D8 ازجمله ایران برای دوره زمانی 2014-1994 پرداخته شده است. نتایج حکایت از آن دارد که با افزایش تولید ناخالص داخلی، آلودگی افزایش مییابد. همچنین رابطه معنیداری میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاهش آلودگی هوا بهدست آمده است. مثبت بودن ضریب لگاریتم سرانه تولید ناخالص داخلی، نشان از افزایش آلودگی به ازای افزایش تولید ناخالص داخلی دارد. بهعبارتدیگر آلودگی به ازای افزایش درآمد روند صعودی داشته است. این ضریب برای کشورهای D8 برابر 1.927 برآورد شده است. بنابراین میتوان گفت که گسترش فعالیت فناوری اطلاعات و ارتباطات جدا از تبعات مطلوب در حوزه اقتصاد، میتواند تبعات محیطزیستی مناسبی را نیز به همراه داشته باشد.
حمید سپهردوست؛ لیلی صدری
چکیده
بسیاری از اقتصاددانان، کندی رشد اقتصادی در بازارهای مالی کشورهای در حال توسعه را به ناکارآمدی و توسعه نیافتگی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت داده و اصلاحات نظاممند این بخش را برای دستیابی به رشد اقتصادی بیشتر و سریعتر توصیه میکنند. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد بازار سرمایه ایران ...
بیشتر
بسیاری از اقتصاددانان، کندی رشد اقتصادی در بازارهای مالی کشورهای در حال توسعه را به ناکارآمدی و توسعه نیافتگی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت داده و اصلاحات نظاممند این بخش را برای دستیابی به رشد اقتصادی بیشتر و سریعتر توصیه میکنند. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد بازار سرمایه ایران بر اساس شواهد تجربی گرفته شده از بازار بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 الی 1393 است. برای این منظور از متغیرهای مستقل شامل تعداد کاربران معاملات برخط، حجم معاملات بر خط، تعداد اطلاعیه های منتشر شده و کاربران مراجعه کننده به سامانه بازار بورس، مقدار هزینههای انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، نسبت فعالان بازار سرمایه به تعداد کاربران بازار سرمایه و نسبت معاملات بر خط یا آنلاین به حجم کل معاملات استفاده شد تا به بررسی تاثیر عوامل یاد شده بر متغیر وابسته یعنی شاخص رشد بازار سرمایه بر مبنای حجم ریالی و حجم مقداری سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران بپردازیم. با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیره و آزمون فرضیههای پژوهش، یافتههای پژوهش بیانگر این واقعیت است که ابزار و تجهیزات مرتبط با مقوله فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) اثر مثبت و معنیداری بر رشد بازار سرمایه بورس اوراق بهادار کشور طی دوره مورد مطالعه داشته است. البته در نوع استفاده از روشهای متفاوت در شفاف سازی اطلاعات نیز تفاوت معنیدار مشاهده میگردد.
ابراهیم رجب پور
چکیده
عرصه های مختلف دیجیتال، در حال برنامهریزی و سرمایهگذاری هستند و ارزیابی آمادگی الکترونیکی برای سنجش میزان موفقیت آنها از سازمانها در زمینه ورود به اهمیت ویژهای برخوردار است. در این تحقیق محقق قصد دارد، پس از بررسی عوامل مؤثر بر آمادگی الکترونیکی، با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری به تبیین آمادگی الکترونیکی ...
بیشتر
عرصه های مختلف دیجیتال، در حال برنامهریزی و سرمایهگذاری هستند و ارزیابی آمادگی الکترونیکی برای سنجش میزان موفقیت آنها از سازمانها در زمینه ورود به اهمیت ویژهای برخوردار است. در این تحقیق محقق قصد دارد، پس از بررسی عوامل مؤثر بر آمادگی الکترونیکی، با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری به تبیین آمادگی الکترونیکی در صنعت دارویی بپردازد. با بررسیهای صورت گرفته از مرور ادبیات تحقیق به روش تطبیقی و همچنین نظرات خبرگان (17 نفر)، شش دسته عوامل مؤثر در سنجش آمادگی الکترونیکی شناسایی شده و سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در سه سطح، قرار گرفتند. در ادامه پس از مشخص شدن سطوح هر کدام از عوامل و همچنین با در نظر گرفتن ماتریس در دسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم گردید. نتایج نشان داد عاملهایی همچون زیرساخت و دسترسی، منابع انسانی و ساختار سازمانی در ارتباط با موضوع سنجش آمادگی الکترونیکی در صنعت دارویی از اثرگذاری بیشتری نسبت به بقیه عوامل برخوردارند. نتایج این پژوهش، به مدیران صنعت دارویی خاطرنشان میکند که برای حرکت بهسوی دنیای دیجیتال باید به عوامل شناسایی شده و علیالخصوص عواملی که در سطح پایینتر مدل قرار گرفتهاند، توجه ویژهای مبذول داشت.
محمدرضا اردلان؛ سیروس قنبری؛ محمدفائق محمدی
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، ، صفحه 1-24
چکیده
وجود سازمانهایی که در آن به نقش افکار و ایدههای تکتک اعضاء اهمیت دهد و اجازه ابراز عقاید و ایدههای نو را متناسب با پیشرفتهای نوین عصر اطلاعات به کارکنان بدهد؛ نیازمند رهبرانی است که پیشرو این مهم باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین در بروز آوای سازمانی با تحلیلی بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته ...
بیشتر
وجود سازمانهایی که در آن به نقش افکار و ایدههای تکتک اعضاء اهمیت دهد و اجازه ابراز عقاید و ایدههای نو را متناسب با پیشرفتهای نوین عصر اطلاعات به کارکنان بدهد؛ نیازمند رهبرانی است که پیشرو این مهم باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین در بروز آوای سازمانی با تحلیلی بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد، جامعه آماری کلیه کارکنان سازمانهای دولتی شهر سنندج(سایت اداری) بود، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار اندازهگیری پرسشنامه رهبری تحولآفرین باس و اویلو(2002) ، آوای سازمانی همس(2012) و فناوری اطلاعات اکبری و همکاران (1391) بود. تحلیل عاملی تأییدی روایی سازه پرسشنامهها و آلفای کرونباخ پایایی آنها را در سطح مناسب ارزیابی کرد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها روشهای آماری همبستگی، رگرسیون چندگانه و مدلیابی معادلات ساختاری به کار گرفته شد. یافتهها نشان داد که رهبری تحولآفرین تأثیر معنیداری بر هر دو متغیر (آوای سازمانی،فناوری اطلاعات) دارد. با این وجود ضریب تأثیر دو بعد انگیزش و حمایت اجتماعی مثبت و بیشتر از سایر ابعاد است، همچنین میزان تأثیر گذاری رهبری تحولآفرین با واسطه فناوری اطلاعات منفی(20/0-) به دست آمد.
وحید فرهمندیان؛ معصوم فرهمندیان؛ احسان مهربان فر؛ مهدی افخمی
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، ، صفحه 21-38
چکیده
این مقاله میکوشد به معرفی و شناخت بهتر کارکرد نظام سلامت پرداخته و پس از آن به بررسی نظام سلامت فعلی ایران میپردازد . با سه کاربرد اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پزشکی – سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور و سلامت همراه- آشنا شده و ابعاد مختلف آنها مورد بررسی قرار داده میشود. برای انجام بررسی بین حوزههای عنوانشده ...
بیشتر
این مقاله میکوشد به معرفی و شناخت بهتر کارکرد نظام سلامت پرداخته و پس از آن به بررسی نظام سلامت فعلی ایران میپردازد . با سه کاربرد اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پزشکی – سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور و سلامت همراه- آشنا شده و ابعاد مختلف آنها مورد بررسی قرار داده میشود. برای انجام بررسی بین حوزههای عنوانشده فوق از روش مطالعه کتابخانهای استفاده شده و سعی شده تا تأکید بر این نکته باشد که چگونه رشد روزافزون صنایع ارتباطی، مخابراتی و دادهورزی، هر روز دنیا را با انقلابی جدید مواجه ساخته است و چگونه دنیای پزشکی و سلامت نوین از این رشد بهرهمند شده است. در این مطالعه مشخص شده که با توسعه فناوریهای مذکور در بخش پزشکی، تحول عظیمی در نظام ارائه خدمات سلامت در آینده نزدیک در حال رخ دادن است. سامانههای ذخیره اطلاعات بیمار، سامانههای اطلاعات دارویی، سامانههای درمانی و جراحی، سامانههای پیگیری درمان، سامانههای درمان از راه دور، سامانههای راه بری پرستار، روباتهای جراح و سامانههای پذیرش بیمار و بسیاری دیگر از جمله تحولات آتی نظام سلامت جهانی است؛ که در پس پرده طراحی این ابزارهای نوین، یک هدف مشترک وجود دارد و آن تسهیل در کار درمان است.
محمدرضا بهبودی؛ محمد فتح ا للهی فر
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، ، صفحه 77-104
چکیده
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تسهیل اموردر حوزههای مختلف از جمله آموزش گردیده است. با اینحال، در کشور ما آنگونه که باید مورد استفاده قرار نمیگیرد. هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع موجود در سیستمهای آموزشی مدارس هوشمند و ارائه راهکار برای رفع آنها میباشد. در این تحقیق از روش تحقیق کیفی و برای جمعآوری دادها ...
بیشتر
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب تسهیل اموردر حوزههای مختلف از جمله آموزش گردیده است. با اینحال، در کشور ما آنگونه که باید مورد استفاده قرار نمیگیرد. هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع موجود در سیستمهای آموزشی مدارس هوشمند و ارائه راهکار برای رفع آنها میباشد. در این تحقیق از روش تحقیق کیفی و برای جمعآوری دادها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دبیرستانهای هوشمند ناحیه2 شهر بندرعباس میباشد. نمونهگیری تا حد اشباع نظری دادهها ادامه یافت به طوریکه با تعداد 20 نفر از مدیران و دبیران دبیرستانها مصاحبه به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادها، بعد از چندین بار مرور و تحلیل متنهای مصاحبه و وارد نمودن آنها به نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA به استخراج مفاهیم و مقولهها و درک جملات مهم و فرموله کردن معانی جملات پرداخته شد و جملات مهم و مرتبط کدبندی گردیدند. نتایج نشان داد که شش دسته مانع مهم وجود دارد که عبارتند از: 1ـ موانعی که به دبیران مربوط میشود، 2ـ موانعی که به دانشآموزان مربوط میشود، 3ـ موانع اقتصادی، 4ـ موانع فرهنگی، 5ـ موانع اداری و اجرایی و 6ـ موانع فنی.در این میان موانع اقتصادی بااهمیتترین و پرتکرارترین موانعی بودند که از سوی مصاحبهشوندهها مطرح شد. موانع مربوط به دبیران، موانع فرهنگی و به ترتیب موانع اداری ـ اجرایی و موانع فنی و در نهایت موانعی که مربوط به دانشآموزانمیشود در رتبههای بعد از لحاظ اهمیت قرار گرفتند و در انتهای تحقیق برای هر کدام از موانع مطرحشده از سوی دبیران راهکارهایی جهت کمرنگ تر کردن و در نهایت رفع آنها ارائه شد.
جعفر باقری نژاد؛ هاله ستاری
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-23
چکیده
در این تحقیق بامرور ادبیات موضوع و تحلیل تطبیقی مدلهای ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی، مدل مفهومیمتناسب با شرایط بومی برای سنجشمیزان آمادگی سازمانها جهت پذیرش، به کارگیری و بهرهگیری از فناوریاطلاعات و ارتباطات توسعه داده شد.این مدل شامل 6 معیار اصلی (تاکید وتعهد مدیریت ارشد، سیاستها وراهبردهای IT ،ابعاد تخصصی مدیریت، توسعه ...
بیشتر
در این تحقیق بامرور ادبیات موضوع و تحلیل تطبیقی مدلهای ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی، مدل مفهومیمتناسب با شرایط بومی برای سنجشمیزان آمادگی سازمانها جهت پذیرش، به کارگیری و بهرهگیری از فناوریاطلاعات و ارتباطات توسعه داده شد.این مدل شامل 6 معیار اصلی (تاکید وتعهد مدیریت ارشد، سیاستها وراهبردهای IT ،ابعاد تخصصی مدیریت، توسعه منابع انسانی IT، زیرساخت IT و فرآیندهای مبتنی برIT) و 25 زیر معیاراست. اعتبار این مدل از طریق کسب نظر خبرگان و انجام آزمون های آماری اعتبار سنجی اولیه صورت گرفت. سپس بااستفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و روش مقایسات زوجی و به کارگیری نرم افزار اکسپرت چویس به ارزیابی معیارها، زیر معیارها و وزندهی آنها پرداخته شد. در ادامه در مطالعه میدانی،مدل مذکور برای ارزیابی آمادگی سازمان مورد مطالعه به کارگرفته شد ونتایج و پیشنهادهای مرتبط با توسعه وارتقاء سطح مطلوبیت هر معیار و زیرمعیار ارائه گردید.