مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
طراحی مدل مفهومی فریب ادراک‌‌شده تبلیغات شبکه‌های اجتماعی با رویکرد داده‌بنیاد

ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، ، صفحه 235-256

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2022.64585.2090

چکیده
  رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی و پررنگ شدن نقش آنها در دنیای تجارت و پیرو آن، در تبلیغات از یک طرف و سهولت انجام فریب در چنین رسانه‌های نوظهوری از طرف دیگر، باعث افزایش تبلیغات فریبنده و ادعاهای دروغین در این فضای ارتباطی و تجاری شده است؛ به‌گونه‌ای که برای مخاطبان این شبکه‌ها، تشخیص تبلیغات صادقانه از فریبکارانه دشوار بوده و همین ...  بیشتر

مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر فریب ادراک شده تبلیغات در شبکه های اجتماعی

ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد

دوره 9، شماره 34 ، بهمن 1399، ، صفحه 273-302

http://dx.doi.org/10.22054/IMS.2021.56141.1839

چکیده
  تبلیغات یکی از مهم‌ترین اجزای ناپایدار یک نهاد تجاری است و توسعه و پیشرفت فنّاورانه به‌ویژه رسانه­های اجتماعی آنلاین، فشار و تأثیر تبلیغات را بانفوذتر و قدرتمندتر کرده است. این در حالی است که فریب یکی از معضلات اخلاقی مهم در تبلیغات به‌حساب می­آید و که با رشد شبکه­های اجتماعی، گسترش یافته است و باعث ایجاد آسیب­هایی به مصرف‌کننده ...  بیشتر

شناسایی خلأهای پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در کسب‌وکارهای نوپا

نگارالسادات مصباحی جهرمی؛ وحیدرضا میرابی؛ سراج‌الدین محبی؛ مهدی باقری

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، ، صفحه 163-188

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2019.10622

چکیده
  سهم تجارت اجتماعی در ایران، به نسبت کشورهای توسعه‌یافته در حوزه تجارت اجتماعی بسیار ناچیز است که این امر، شناسایی عواملی که به‌عنوان چالش در عرصه اجرایی کردن تجارت اجتماعی است را مهم نموده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی خلأهای قانونی و رفتاری پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در بین کسب‌وکارهای نوپا است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان ...  بیشتر

تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینی دانشجویان

سید سعید میرواحدی؛ داود حسین‌پور؛ احسان سلطان محمدلو

دوره 8، شماره 29 ، آبان 1398، ، صفحه 35-60

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2019.10375

چکیده
    این تحقیق به بررسی تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه پرداخته است. مؤلفه‌های قصد کارآفرینانه در پژوهش حاضر، برگرفته از مدل قصد کارآفرینانه لینان؛ است که شامل نگرش نسبت به رفتارهای کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی و خودباوری می‌شود. تحقیق حاضر کمّی، -کاربردی بودهو ، روش پژوهش آن توصیفی است.  و در این پژوهش ...  بیشتر

نقش‌ عوامل اجتماعی و فرهنگی در رفتار خرید مصرف‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی

زهره دهدشتی شاهرخ؛ وحید ناصحی فر؛ وحید خاشعی؛ میترا دانش‌پرور

دوره 7، شماره 28 ، شهریور 1398، ، صفحه 135-166

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2019.10235

چکیده
    امروزه بخشی از مشتریان، تمایل به خرید پوشاک از طریق شبکه­های اجتماعی دارند که عوامل مختلفی بر این تمایل مؤثر هستند. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر تمایل افراد به خرید پوشاک از طریق شبکه­های اجتماعی، عوامل اجتماعی و فرهنگی است. ازاین‌رو، این پژوهش به دنبال بررسی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در خرید پوشاک از طریق شبکه­های اجتماعی ...  بیشتر

تأثیر شبکه‏ های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت‌های دانش‌بنیان

عبدالمجید ایمانی؛ اعظم حسینی فر؛ مسلم مبارکی

دوره 6، شماره 22 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2018.8518

چکیده
    با توجه به این­که در دنیای رقابتی امروز، افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز می­تواند بر کسب‌وکارهای تأثیرگذار باشند؛ شبکه­های اجتماعی به‌منزله یک مشخصه اجتماعی، نیروی محرکه و پایه‌ای، برای انسجام اجتماعی در فعالیت­های کسب کارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکه­های اجتماعی (محتوای ...  بیشتر

آنالیز محتوای کمپین‌های انتخاباتی 2016 ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در توییتر

پروین فخری؛ مهدی حسین زاده

دوره 5، شماره 20 ، تیر 1396، ، صفحه 121-156

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2017.8620

چکیده
  نتایج انتخابات ریاست جمهوری 8 نوامبر 2016 در آمریکا بسیاری را شگفت‌زده نمود. اغلب کارشناسان و نظرسنجی‌های معمول و سنتی، هیلاری کلینتون را برنده نهایی انتخابات پیش‌بینی نمودند اما در واقعیت نتایج به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. در این پژوهش با استفاده از آنالیز شبکه‌های اجتماعی با رویکرد تحلیل محتوایی وضعیت کمپین‌های انتخاباتی دو نامزد ...  بیشتر

عوامل تاثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده از وب سایت شبکه های اجتماعی

سید محمدباقر جعفری؛ آصف کریمی؛ زاهده ابرقوی زاده

دوره 5، شماره 17 ، آذر 1395، ، صفحه 147-182

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2016.6994

چکیده
    شبکه­های اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که توانسته­اند به خوبی در زندگی مردم جای باز کنند. با توجه به دامنه نفوذ روزافزون و تاثیرگذاری این شبکه­ها،  مسئله شناخت الگوهای رفتاری کاربران آنها به یکی از موضوعات جذاب تحقیقی بدل شده است. هدف پژوهش حاضر،  بررسی عوامل تاثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده ...  بیشتر

ارزیابی ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات و افسردگی جوانان

ساینا رتبه‌ای؛ احد زارع رواسان

دوره 4، شماره 13 ، آذر 1394، ، صفحه 115-141

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2015.4086

چکیده
    ابزارهای فناوری اطلاعات با جاذبه‌های خود نقش مهمی در زندگی کاربران ایفا کرده و موجب شده‌اند تا افراد کار با این ابزارها را به هم‌نشینی با خانواده و دوستان خود برگزینند که این مسئله ممکن است در درازمدت منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی افراد شود. مطالعه حاضر جهت تعیین ارتباط احتمالی میان میزان استفاده از این ابزارها و افسردگی ...  بیشتر

مطالعه مقایسه‌ای قابلیت سازی و جامعه ‏پذیری شبکه‌های اجتماعی عمومی و تخصصی

سعید روشنی؛ نفیسه رضایی نیک؛ سید محمد حسین شجاعی

دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 97-132

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه شبکه­های اجتماعی عمومی و تخصصی داخلی و خارجی و شناسایی نقاط تمرکز و مشترک آن­ها، بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک و همچنین ارائه راهکارهائی به منظور توسعه و بهینه سازی شبکه­های اجتماعی ایرانی بر اساس شاخص­های سنجش توانمندی­های شبکه­های اجتماعی است. پژوهش حاضر از حیث نتیجه "کاربردی"، از حیث استراتژی "پیمایشی" ...  بیشتر