مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
فهیمه ماه آورپور؛ داود فیض؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه
چکیده
فناوری واقعیت افزوده بهعنوان یکی از روندهای اصلی بازار دیجیتال در سالهای اخیر ظاهرشده است. این فناوری نوین به دلیل جذابیت و پتانسیلی که دارند بهطور پیدرپی در کسبوکارهای نوآورانه بهکاربرده شده است. هدف پژوهش حاضر یک مطالعه مروری سیستماتیک و جامع در قالب رویکرد کتابسنجی بر روی دادههای استنادی ادبیات تصمیمگیری خرید مبتنی ...
بیشتر
فناوری واقعیت افزوده بهعنوان یکی از روندهای اصلی بازار دیجیتال در سالهای اخیر ظاهرشده است. این فناوری نوین به دلیل جذابیت و پتانسیلی که دارند بهطور پیدرپی در کسبوکارهای نوآورانه بهکاربرده شده است. هدف پژوهش حاضر یک مطالعه مروری سیستماتیک و جامع در قالب رویکرد کتابسنجی بر روی دادههای استنادی ادبیات تصمیمگیری خرید مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بوده است. یک پارادایم عملگرایانه به محقق اجازه داد تا در قالب یک استراتژی سیستماتیک دادههای استنادی را از پایگاه اسکوپوس جمعآوری و در قالب پروتکل استاندارد پریزما پیشپردازش کنند. درنهایت 239 مطالعه در سبد تحلیل کتابسنجی توسط نرمافزار R Studio و Vosviewer قرار گرفت. نتایج نهایی در بخش عملکردی تأثیرگذارترین اسناد، نویسندگان، ژورنالها، سازمانها و کشورها را مشخص کرد و سپس در قالب الگوهای تعاملی بین عناصر و تحلیل محتوای دادهها نکات برجستهای را به رفتار خریداران و تصمیمگیری خرید با فناوری واقعیت افزوده در کسبوکارهای مجازی اضافه نمود. همچنین قابلذکر است که این مفهوم عمدتاً حول پنج حوزه اصلی هست: تجربیات مجازی و روانشناختی خریداران در خرید آنلاین با واقعیت افزوده؛ تأثیرات هوش مصنوعی بر فناوریهای نوین در رفتار خریداران؛ تجربیات مجازی و روانشناختی خریداران در خرید آنلاین با واقعیت افزوده؛ تعاملات فناوری، ارزش ادراکشده و شناخت بر تجربه خریداران در خردهفروشی با استفاده از واقعیت افزوده موبایلی؛ نقش فناوری واقعیت افزوده در تصمیمگیری خرید و خریدهای هوشمند در فضازی مجازی. مکتب تأثیرگذار فناوری واقعیت افزوده در تصمیمگیری خریداران با نظریه محرک – ارگانیسم – پاسخ مرتبط هست که پایه فکری این حوزه را شکل داده_اند .
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
هما صوفی؛ حبیب رودساز؛ داود حسین پور؛ حسین اصلیپور
چکیده
تحول دیجیتال در صنعت بانکداری به عنوان یک عامل کلیدی برای رشد و تغییرات بانکها شناخته میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پسآیندهای (خروجیها و اثرات) مورد انتظار پس از اجرای خطمشی استقرار بانکداری دیجیتال و با رویکردی اکتشافی و کاربردی-توسعهای انجام شد. روش پژوهش به صورت آمیخته و شامل دو بخش کیفی و کمّی است. جامعه ...
بیشتر
تحول دیجیتال در صنعت بانکداری به عنوان یک عامل کلیدی برای رشد و تغییرات بانکها شناخته میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پسآیندهای (خروجیها و اثرات) مورد انتظار پس از اجرای خطمشی استقرار بانکداری دیجیتال و با رویکردی اکتشافی و کاربردی-توسعهای انجام شد. روش پژوهش به صورت آمیخته و شامل دو بخش کیفی و کمّی است. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه بانکداری و خطمشیگذاری هستند. نمونهگیری با روش هدفمند انجام و با 25 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمّی نیز دیدگاه 354 نفر از مدیران و کارشناسان بانکی با ابزار پرسشنامه محققساخته جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از روش تحلیل کیفی مضمون و حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که خروجیهای اولیه ناشی از اجرای خطمشی استقرار بانکداری دیجیتال شامل ابعاد درآمد و موقعیت بازار، بهرهوری هزینه، جذب و رضایت مشتریان، مشخصات پایه بانک، مدیریت دادهها، محصولات و خدمات، فناوریها و کانالهای بانکی و مدیریت ریسک میباشد. همچنین، اثرات بلندمدت و پایدار تحول دیجیتال در نظام بانکداری شامل ابعاد شفافیت و عدالت، خلق فرصتهای جدید، چشمانداز بانکداری و اقتصاد کشور، تفکر و رهبری دیجیتال، تأثیرات اجتماعی و محیطی، خطمشیگذاری و برنامهریزی بلندمدت و شبکهسازی داخلی و خارجی است.
مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مهری چهره پاک؛ عباس طلوعی اشلقی؛ کامران محمدخانی
چکیده
فرآیندهای دانشبنیان جزء جدایی ناپذیر فرآیندهای کسب و کار شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات هستند. در این صنعت، فرآیندهای دانش بنیان که مبتنی بر دانش نیروی ماهر اجرا میشوند و در زنجیره ارزش شرکتهای فعال این حوزه نقشی اساسی ایفا میکنند. مهمترین عنصر در فرآیندهای دانش بنیان، تصمیمگیریهای صورت گرفته در این فرآیندها است. از ...
بیشتر
فرآیندهای دانشبنیان جزء جدایی ناپذیر فرآیندهای کسب و کار شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات هستند. در این صنعت، فرآیندهای دانش بنیان که مبتنی بر دانش نیروی ماهر اجرا میشوند و در زنجیره ارزش شرکتهای فعال این حوزه نقشی اساسی ایفا میکنند. مهمترین عنصر در فرآیندهای دانش بنیان، تصمیمگیریهای صورت گرفته در این فرآیندها است. از این رو مساله شناسایی قواعد و مدلهای تصمیم فرآیندهای دانشبنیان دارای اهمیت بهسزایی است. در این مقاله یکی از مهمترین فرآیندهای موجود در صنعت نرم افزار (فرآیند شناسایی و تصمیم گیری در خصوص ایده های مطرح شده) مورد بررسی قرار میگیرد و با استفاده از لاگهای تصمیم گیری موجود در یکی از بزرگترین شرکتهای نرم افزاری کشور، به تحلیل این فرآیند با استفاده از نظریه مجموعههای ژولیده پرداخته میشود. بر اساس این نظریه و با بهره گیری از الگوریتم کاست سریع، روشی گام به گام برای تحلیل دادهها و شناسایی قواعد تصمیمگیری ارایه میشود. این الگوریتم در گام نخست خصیصه های حیاتی مورد استفاده در نقطه تصمیم را شناسایی نموده و سپس مدل تصمیمگیری را به صورت قواعد اگر-آنگاه ارایه میکند. نتایج ارزیابی نشان میدهد که در نتیجه بهرهگیری از این مدل حجم مورد نیاز برای مراجعه مستقیم به تصمیمگیرندگان کاهش قابل توجهی خواهد داشت و فرآیند تصمیمگیری و در نتیجه مدت زمان کل فرآیند کاهش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
آرین ستاره تبریزی؛ علی محتشمی
چکیده
صنایع کشتیرانی در بنادر به عنوان یکی از صنایع مادرو راهبردی همواره در طول تاریخ ﻧقشﻣﻬﻤﯽ را در مدیریت یهینه کسب و کار ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ کشور دارا و همچنین براﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﻮر نیز ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار میباشند. وﺿﻌﯿﺖ آﯾﻨﺪه مدیریت کسب و کار ﺑﻨﺎدر ﻣﯽ ﺗﻮاند در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺷﺪه، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻓﻨﺎوری نوین برای هوشمندسازی، اﻓﺰاﯾﺶ ...
بیشتر
صنایع کشتیرانی در بنادر به عنوان یکی از صنایع مادرو راهبردی همواره در طول تاریخ ﻧقشﻣﻬﻤﯽ را در مدیریت یهینه کسب و کار ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ کشور دارا و همچنین براﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﻮر نیز ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬار میباشند. وﺿﻌﯿﺖ آﯾﻨﺪه مدیریت کسب و کار ﺑﻨﺎدر ﻣﯽ ﺗﻮاند در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺷﺪه، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻓﻨﺎوری نوین برای هوشمندسازی، اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﺨﺼﺺ، ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺳﺎزی ﺑﺮ ﺑﻨﺎدررا ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐرد. بنابراین بنادر باید ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺗﻘﺎﺿﺎﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد و برای ﺗﻮﺳﻌﻪ کسب و کار ﺧﻮد، با توجه به ﺳﻄﺢ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی و دﯾﮕﺮ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. در ﺣﻮزه ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ درﯾﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻋﻤﺪه ای در ﻓﻨﺎوری ﮐﺸﺘﯿﺮاﻧﯽ رخ داده اﺳﺖ و روﻧﺪ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات در آﯾﻨﺪه بیشتر ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻓﻨﺎوری و ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﻨﺪر اﺛﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ دارد. به همین منظور، برای ارتقا صنعت بنادر و کشتیرانی، در این مقاله ابتدا شاخصهای اصلی ارزیابی بنادر سبز و هوشمند از طریق مطالعه کتابخانه ای شناسایی و سپس با استفاده از رویکرد تحلیل تماتیک مصاحبه انجام گرفت و الگوی مفهومی پژوهش ترسیم شد. سپس،الگوی نهایی بدست امده و همینطور تمامی شاخصها در الگوی ترسیمی پژوهش جداگانه با استفاده از استنتاج فازی (FIS) در نرم افزار متلب مورد ارزیابی قرار میگیرد که از آن می توان برای ارزیابی شاخصهای هوشمندی و زیست محیطی در بنادر کشور جهت بررسی مدیریت کسب کار هوشمند برای اولین بار استفاده نمود. در همین راستا بر روی بندر انزلی یکی از بنادر مهم کشور به عنوان یک نمونه واقعی پیاده سازی و نتیجه گیری خواهد شد.
مقاله پژوهشی
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
فاطمه آخوندی برزکی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ مهدی شامی زنجانی
چکیده
ظهور فنآوریهای پیشرفته همگام با انقلاب صنعتی 4.0 در آموزش عالی، بهتدریج مفاهیم جدیدی ازجمله تحول دیجیتال، آموزش دیجیتال و نهایتاً دانشگاه دیجیتال را پدیده آورده است. دانشگاه دیجیتال مفهومی نوظهور و نیازمند تعریف است که میتوان از طریق شناسایی ویژگیهای آن به شفافسازی این مفهوم دستیافت؛ بنابراین پژوهش حاضر، باهدف مطالعه ...
بیشتر
ظهور فنآوریهای پیشرفته همگام با انقلاب صنعتی 4.0 در آموزش عالی، بهتدریج مفاهیم جدیدی ازجمله تحول دیجیتال، آموزش دیجیتال و نهایتاً دانشگاه دیجیتال را پدیده آورده است. دانشگاه دیجیتال مفهومی نوظهور و نیازمند تعریف است که میتوان از طریق شناسایی ویژگیهای آن به شفافسازی این مفهوم دستیافت؛ بنابراین پژوهش حاضر، باهدف مطالعه و بررسی جامع مبانی نظری دانشگاه دیجیتال از طریق تبیین ویژگیهای آن انجامگرفته تا بتوان به فهم و ادراک بهمراتب دقیقتری دستیافت و به توسعه مطالعات هم از منظر تئوریک و هم کاربردی پرداخت. بهمنظور تجزیهوتحلیل جامع مبانی نظری ویژگیهای دانشگاه دیجیتال، از روش مرور نظاممند بهره گرفته شد و پس از تعیین سؤال پژوهش و استراتژی جستوجو و غربالگری موارد شناساییشده، 43 مقاله علمی این حوزه در فاصله سالهای 2000 تا 2022 در مبانی نظری مرتبط شناسایی شدند و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. با مرور نظاممند مبانی نظری و از طریق بهکارگیری روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی و مقولهبندی آنها، هشت ویژگی اکوسیستم و جامعیت، برنامه درسی دیجیتالی، جامعهپذیری، استراتژیهای دیجیتالی، تجربه دیجیتالی، پلتفرم محوری، داده محوری، نوآوری و چابکی شناسایی شد که هر بعد شامل مؤلفههای مختلف میباشد که نمایان گر تشابهات و تفاوتهای دانشگاه سنتی و دیجیتال است که مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند راهنمایی برای مؤسسات آموزش عالی باشد تا با ارزیابی و مطابقت ویژگیها، جایگاه خود را درحرکت بهسوی دیجیتالی شدن تعیین کنند و این ویژگیها را در استراتژیها و رویکرد کلی مدیریت دانشگاه مدنظر قرار دهند تا امکان رقابتپذیری در شرایط تغییر خواستههای جامعه مدرن فراهم گردد.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
الناز ولی زاده حمزه کلایی؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی
چکیده
بررسیها نشان داده است که بسیاری از سازمانها برای ایجاد دانش و بهبود تصمیمگیری از تحلیل نظرات و محتوای تولید شده توسط کاربران در شبکههای اجتماعی بهرهبرداری کردهاند. در این پژوهش، به تحلیل عملکرد مالی سازمانهای غیرانتفاعی با استفاده از تحلیل نظرات کاربران پرداخته شده است. مجموعه دادهی استفاده شده در این پژوهش شامل 26714 ...
بیشتر
بررسیها نشان داده است که بسیاری از سازمانها برای ایجاد دانش و بهبود تصمیمگیری از تحلیل نظرات و محتوای تولید شده توسط کاربران در شبکههای اجتماعی بهرهبرداری کردهاند. در این پژوهش، به تحلیل عملکرد مالی سازمانهای غیرانتفاعی با استفاده از تحلیل نظرات کاربران پرداخته شده است. مجموعه دادهی استفاده شده در این پژوهش شامل 26714 توییت کاربران از جمعا 23 حساب توییتری در سراسر جهان میباشد و ده سال دادهی مالی شامل سالهای 2010-2020 این سازمانها از 5 سازمان غیرانتفاعی منتخب جمعآوری شده است. نتایج حاصل از روشهای مدلسازی موضوع و تحلیل احساسات به دادههای پانلی تبدیل شدهاند. نتایج مدلسازی موضوعی و تحلیل احساسات به دادههای پنلی تبدیل و با استفاده از روشهای حداقل مربعات معمولی و حداقل مربعات معمولی پویا تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهند که محتوای تولید شده توسط کاربران و عملکرد مالی سازمانهای غیرانتفاعی رابطه معنی داری دارند. در حالی که احساسات مثبت تأثیر معنیداری بر عملکرد مالی این سازمانها ندارند، احساسات منفی و بازتوئیتها تأثیر منفی و علاقمندیها رابطه ی مثبتی با عملکرد مالی را نشان می دهند.
مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مهران رضوانی؛ مهرداد فروزنده؛ کمال سخدری
چکیده
امروزه استفاده از رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط به یک الزام رقابتی تبدیل شده است. برخی پژوهشگران، کارآفرینی را فرایندی اجتماعی و چندمرحلهای میدانند. به همین دلیل است که کسبوکارها تلاش میکنند در طول این مراحل و با هدف بقا یا توسعۀ کسبوکار از مزایا و منافع رسانههای اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهرهمند شوند. ...
بیشتر
امروزه استفاده از رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط به یک الزام رقابتی تبدیل شده است. برخی پژوهشگران، کارآفرینی را فرایندی اجتماعی و چندمرحلهای میدانند. به همین دلیل است که کسبوکارها تلاش میکنند در طول این مراحل و با هدف بقا یا توسعۀ کسبوکار از مزایا و منافع رسانههای اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهرهمند شوند. ورود کارآفرینانه یکی از مهمترین مراحل فرایند کارآفرینی محسوب میشود که کسبوکارها میتوانند با بهرهگیری از مزایای رسانههای اجتماعی این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند. پژوهش حاضر بهدنبال آن است که چارچوب نظری کارکرد رسانههای اجتماعی را در ورود کارآفرینانۀ کسبوکارهای کوچک و متوسط صورتبندی کند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر پژوهشی اسنادی- فراترکیب است. این پژوهش با محوریت 1608 مقالۀ پایگاه علمی اسکوپوس طی سالهای 2016 تا 2023 صورت پذیرفته است. پس از غربالگری اولیه به 47 مقاله و در نهایت به 15 مقالۀ محوری برای استخراج یافتهها دست یافتیم. در روش فراترکیب چهار سازۀ اصلی همراه با 11 مفهوم شناسایی و سازماندهی شد. نتایج این پژوهش میتواند بهمثابه نقشۀ راهی برای کارآفرینان و فعالان کسبوکار در طول فرایند کارآفرینی و بهویژه مراحل اولیۀ راهاندازی کسبوکار عمل کند. از سوی دیگر چارچوب پیشنهادی میتواند مبنایی نظری برای پژوهشهای آتی در بسط کاربردهای رسانههای اجتماعی در فرایند کارآفرینی قرار گیرد.