کامران فیضی؛ محمد ثابت مطلق؛ مهدی عابدینی نائینی
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، صفحه 1-20
چکیده
سامانههای برنامهریزی منابع سازمان با تسهیل عملیات سازمانها و یکپارچهسازی و اهرمی کردن عملیات پردازش دادههای کسبوکار، مزیت رقابتی مهمی را برای سازمانها حاصل کردهاند. بهمنظور اجرای موفقیتآمیز یک سامانه برنامهریزی منابع سازمان لازم است سامانهای انتخاب شود که بتواند با نیازهای سازمان همراستا شود؛ بنابراین ...
بیشتر
سامانههای برنامهریزی منابع سازمان با تسهیل عملیات سازمانها و یکپارچهسازی و اهرمی کردن عملیات پردازش دادههای کسبوکار، مزیت رقابتی مهمی را برای سازمانها حاصل کردهاند. بهمنظور اجرای موفقیتآمیز یک سامانه برنامهریزی منابع سازمان لازم است سامانهای انتخاب شود که بتواند با نیازهای سازمان همراستا شود؛ بنابراین یک رویکرد تصمیمگیری مناسب برای انتخاب این سامانه نیازمند است بهنحویکه هم نیازهای سازمان و هم ویژگیهای سامانه و همچنین تعامل بین آنها را در نظر بگیرد. بدین منظور در این مطالعه یک چارچوب تصمیمگیری ترکیبی برای انتخاب سامانه برنامهریزی منابع سازمان مبتنی بر مفهوم گسترش عملکرد کیفیت، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و ویکور ارائه شده است. چارچوب ارائهشده باعث میشود هم نیازهای سازمان و هم ویژگیهای سامانه لحاظ شود. برای اعتباربخشی مدل، مدل طراحیشده در یک مورد مطالعاتی بکار گرفته شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که از میان معیارهای شناساییشده هزینه و کارکرد سامانه بیشترین اهمیت را دارند و از میان گزینههای پژوهش گزینه ششم از لحاظ تمام معیارهای مدنظر مناسبترین مورد است.
وحید فرهمندیان؛ معصوم فرهمندیان؛ احسان مهربان فر؛ مهدی افخمی
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، صفحه 21-38
چکیده
این مقاله میکوشد به معرفی و شناخت بهتر کارکرد نظام سلامت پرداخته و پس از آن به بررسی نظام سلامت فعلی ایران میپردازد . با سه کاربرد اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پزشکی – سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور و سلامت همراه- آشنا شده و ابعاد مختلف آنها مورد بررسی قرار داده میشود. برای انجام بررسی بین حوزههای عنوانشده ...
بیشتر
این مقاله میکوشد به معرفی و شناخت بهتر کارکرد نظام سلامت پرداخته و پس از آن به بررسی نظام سلامت فعلی ایران میپردازد . با سه کاربرد اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پزشکی – سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور و سلامت همراه- آشنا شده و ابعاد مختلف آنها مورد بررسی قرار داده میشود. برای انجام بررسی بین حوزههای عنوانشده فوق از روش مطالعه کتابخانهای استفاده شده و سعی شده تا تأکید بر این نکته باشد که چگونه رشد روزافزون صنایع ارتباطی، مخابراتی و دادهورزی، هر روز دنیا را با انقلابی جدید مواجه ساخته است و چگونه دنیای پزشکی و سلامت نوین از این رشد بهرهمند شده است. در این مطالعه مشخص شده که با توسعه فناوریهای مذکور در بخش پزشکی، تحول عظیمی در نظام ارائه خدمات سلامت در آینده نزدیک در حال رخ دادن است. سامانههای ذخیره اطلاعات بیمار، سامانههای اطلاعات دارویی، سامانههای درمانی و جراحی، سامانههای پیگیری درمان، سامانههای درمان از راه دور، سامانههای راه بری پرستار، روباتهای جراح و سامانههای پذیرش بیمار و بسیاری دیگر از جمله تحولات آتی نظام سلامت جهانی است؛ که در پس پرده طراحی این ابزارهای نوین، یک هدف مشترک وجود دارد و آن تسهیل در کار درمان است.
تورج حسن زاده ثمرین؛ محمدصادق حسن زاده؛ نکیسا سراجیان
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، صفحه 39-58
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایه فکری و بهرهوری دانش بین اعضای نظام مهندسی استان گیلان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است. روش گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری اعضای سازمان نظام مهندسی استان گیلان (15198 نفر) و حجم نمونه برآورد شده بر اساس جدول مورگان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایه فکری و بهرهوری دانش بین اعضای نظام مهندسی استان گیلان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است. روش گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری اعضای سازمان نظام مهندسی استان گیلان (15198 نفر) و حجم نمونه برآورد شده بر اساس جدول مورگان – کرسی 380 نفر است. دادهها از طریق پرسشنامه سرمایه فکری (14 سؤالی) و پرسشنامه بهرهوری دانش (10 سؤالی) هو آینگ و جیم وو (2010) جمعآوری و پس از کدگذاری و انتقال به نرمافزار رایانهای 19SPSS، تجزیهوتحلیل شد. برای آزمون فرضیات، از آزمونهای پیرسون و رگرسیون استفاده شده و نتایج بیانگر این مطلب است که بین سرمایه فکری و بهرهوری دانش در میان اعضای نظام مهندسی استان گیلان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بهعلاوه بین ابعاد سرمایه فکری و بهرهوری دانش در میان اعضای نظام مهندسی استان گیلان نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
محمدتقی تقوی فرد ؛ معصومه حاجیان؛ الهام پور سیاح؛ مرتضی طحان
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، صفحه 58-77
چکیده
امروزه سازمانهای پیشرو اهمیت دانش را بهخوبی درک کرده و تلاش میکنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراکگذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمانها به شمار میآید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار میگیرد. این پژوهش با هدف ...
بیشتر
امروزه سازمانهای پیشرو اهمیت دانش را بهخوبی درک کرده و تلاش میکنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراکگذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمانها به شمار میآید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار میگیرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش اعتماد سازمانی در تسهیم دانش بین کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال 1393 انجام گرفت. بدین منظور از بین 170 نفر جامعه آماری، 120 نفر از طریق فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و نهادی) و تسهیم دانش در واحد علوم و تحقیقات تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که مؤلفه اعتماد افقی دارای بیشترین ضریب همبستگی و مؤلفه اعتماد عمودی دارای کمترین ضریب همبستگی با تسهیم دانش است
محمد نقی زاده؛ محمدرضا تقوا؛ مهدی صالحی
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، صفحه 59-77
چکیده
افزایش ضریب نفوذ استفاده از موبایل در ایران به بیش از 79 %، پتانسیل بالقوهای را برای ارائهخدمات ارزش افزوده سیار در کشور فراهم آورده است. موفقیت شرکت های ارائه دهندهخدمات ارزش افزوده، به صورت جدی به میزان نوآوری آن ها و پذیرش این نوآوری ها توسطمصرف کنندگان بستگی دارد. لذا این تحقیق، سعی دارد تا به شناسایی و تعیین میزان تأثیرعوامل درون ...
بیشتر
افزایش ضریب نفوذ استفاده از موبایل در ایران به بیش از 79 %، پتانسیل بالقوهای را برای ارائهخدمات ارزش افزوده سیار در کشور فراهم آورده است. موفقیت شرکت های ارائه دهندهخدمات ارزش افزوده، به صورت جدی به میزان نوآوری آن ها و پذیرش این نوآوری ها توسطمصرف کنندگان بستگی دارد. لذا این تحقیق، سعی دارد تا به شناسایی و تعیین میزان تأثیرعوامل درون و برون سازمانی بر میزان پذیرش نوآوری خدمات ارزش افزوده توسط مشتریانبپردازد. جامعه آماری این تحقیق شامل خدمات ارزش افزوده موبایلی است که بیش از یکسال از ارائه آن ها به بازار می گذرد. به منظور بررسی این رابطه، پس از انجام مطالعات اکتشافیو ارائه مدل پیشنهادی، اقدام به پیمایش و تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده از نمونه تصادفیانتخاب شده که شامل 53 خدمت ارزش افزوده ارائه شده توسط شرکت های مختلف بود، شد ودر ادامه با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری )حداقل مربعات جزئی( روابط میانمتغیرهای تحقیق و شدت آن ها موردبررسی و تائید قرار گرفت. درنهایت با تأیید رابطه قویمیان عوامل برون سازمانی و پذیرش نوآوری و همچنین رابطه متوسط میان عوامل فناورانهدرون سازمانی و پذیرش نوآوری های مرتبط با خدمات ارزش افزوده موبایل، ضمن ارائه نتایجو دستاوردهای تحقیق، پیشنهاد هایی جهت استفاده مدیران و کارشناسان حوزه خدمات ارزش افزوده موباایل در ایران مطرح شد.
اسماعیل احمدی؛ الهام احمدی قلاتی؛ محبوبه شفیعی
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، صفحه 101-121
چکیده
رضایت کاربر یک عامل بسیار مهم برای استفاده مستمر از خدمات الکترونیک، موفقیت یا شکست پروژههای الکترونیکی است. هدف این پژوهش بررسی نگرانیهای کاربران، عوامل سنجش و مؤثر بر رضایت آنها و در ارائه مدلی برای سنجش رضایت کاربران الکترونیکی بانک ملت است. بر اساس یک بررسی 9 متغیر (اعتماد، آگاهی از خدمات، امنیت، قابلیت دسترسی، سهولت، سودمندی، ...
بیشتر
رضایت کاربر یک عامل بسیار مهم برای استفاده مستمر از خدمات الکترونیک، موفقیت یا شکست پروژههای الکترونیکی است. هدف این پژوهش بررسی نگرانیهای کاربران، عوامل سنجش و مؤثر بر رضایت آنها و در ارائه مدلی برای سنجش رضایت کاربران الکترونیکی بانک ملت است. بر اساس یک بررسی 9 متغیر (اعتماد، آگاهی از خدمات، امنیت، قابلیت دسترسی، سهولت، سودمندی، کیفیت خدمات عمومی و نگرش نسبت به وبسایت) تنظیم شد. سؤالهای پرسشنامه شامل 27 سؤال که بهصورت آنلاین و دستی توزیع شد. جامعه آماری پژوهش را افرادی که بهصورت آنلاین از خدمات بانک ملت استفاده میکنند تشکیل میدهند. برای آزمون فرضیههای مطرحشده از تحلیل مسیر نرمافزار SMART PLS استفاده شد. با توزیع 482 پرسشنامه و انجام تحلیل روی آنها این نتیجه به دست آمد که همه فرضیات پذیرفته شدند و متغیر سهولت با ضریب مسیر 68/0 و آگاهی اجتماعی با ضریب مسیر 15/0 دارای بیشترین و کمترین میزان تأثیر بودند. پایایی پرسشنامه 94/0 است که نشانگر پایا بودن پرسشنامه پژوهش است.