محمدرضا اردلان؛ سیروس قنبری؛ محمدفائق محمدی
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 1-24
چکیده
وجود سازمانهایی که در آن به نقش افکار و ایدههای تکتک اعضاء اهمیت دهد و اجازه ابراز عقاید و ایدههای نو را متناسب با پیشرفتهای نوین عصر اطلاعات به کارکنان بدهد؛ نیازمند رهبرانی است که پیشرو این مهم باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین در بروز آوای سازمانی با تحلیلی بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته ...
بیشتر
وجود سازمانهایی که در آن به نقش افکار و ایدههای تکتک اعضاء اهمیت دهد و اجازه ابراز عقاید و ایدههای نو را متناسب با پیشرفتهای نوین عصر اطلاعات به کارکنان بدهد؛ نیازمند رهبرانی است که پیشرو این مهم باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین در بروز آوای سازمانی با تحلیلی بر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد، جامعه آماری کلیه کارکنان سازمانهای دولتی شهر سنندج(سایت اداری) بود، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار اندازهگیری پرسشنامه رهبری تحولآفرین باس و اویلو(2002) ، آوای سازمانی همس(2012) و فناوری اطلاعات اکبری و همکاران (1391) بود. تحلیل عاملی تأییدی روایی سازه پرسشنامهها و آلفای کرونباخ پایایی آنها را در سطح مناسب ارزیابی کرد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها روشهای آماری همبستگی، رگرسیون چندگانه و مدلیابی معادلات ساختاری به کار گرفته شد. یافتهها نشان داد که رهبری تحولآفرین تأثیر معنیداری بر هر دو متغیر (آوای سازمانی،فناوری اطلاعات) دارد. با این وجود ضریب تأثیر دو بعد انگیزش و حمایت اجتماعی مثبت و بیشتر از سایر ابعاد است، همچنین میزان تأثیر گذاری رهبری تحولآفرین با واسطه فناوری اطلاعات منفی(20/0-) به دست آمد.
سعید رعیت پیشه؛ محمدرضا بهبودی؛ عبدالخالق گری نژاد
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 25-46
چکیده
عصر حاضر به عصر اطلاعات شهرت دارد، کاربران بهواسطه بهرهگیری از فناوری اطلاعات حجم زیادی از اطلاعات را در کمترین زمان در فواصل مکانی بسیار دور بهراحتی جابهجا میکنند. بااینحال، فناوری اطلاعات در کنار مزایایی بالقوهای که برای کاربران داشته است، پیامدهای اخلاقی را نیز به همراه داشته و نیاز به سازگاری با ارزشهای انسانی ...
بیشتر
عصر حاضر به عصر اطلاعات شهرت دارد، کاربران بهواسطه بهرهگیری از فناوری اطلاعات حجم زیادی از اطلاعات را در کمترین زمان در فواصل مکانی بسیار دور بهراحتی جابهجا میکنند. بااینحال، فناوری اطلاعات در کنار مزایایی بالقوهای که برای کاربران داشته است، پیامدهای اخلاقی را نیز به همراه داشته و نیاز به سازگاری با ارزشهای انسانی جامعه دارد. هدف این مطالعه تعیین سطح تکامل اخلاقی کارکنان فناوری اطلاعات با بهرهگیری از تئوری رشد اخلاقی شناختی لارنس کلبرگ است که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه تعیین تکامل اخلاقی (که مشتمل بر 6 سناریو است)، از 112 نفر از کارمندان واحد فناوری اطلاعات در 19 شرکت و سازمان، دولتی و خصوصی شهر بندرعباس با روش نمونهگیری تصادفی جمعآوری شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای t مستقل، پیرسون و ANOVA استفاده شد. نتایج نشان داد که 84/11 درصد کارمندان در سطح پیش عرفی، 53/36 درصد در سطح عرفی و 64/51 درصد در سطح پس عرفی قرار دارند. این امر نشاندهنده لزوم توجه بیشتر به تکامل اخلاقی کارکنان در حوزه فناوری اطلاعات است.
فهیمه حسینی؛ طیبه عباس نژاد؛ عباداله بانشی
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 47-70
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی سیستمهای هوشمند کسبوکار در صنعت درمان است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. در این تحقیق ابتدا به روش کیفی و با استفاده از مصاحبه با خبرگان صنعت درمان، عوامل حیاتی موفقیت سیستمهای هوشمند ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی سیستمهای هوشمند کسبوکار در صنعت درمان است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. در این تحقیق ابتدا به روش کیفی و با استفاده از مصاحبه با خبرگان صنعت درمان، عوامل حیاتی موفقیت سیستمهای هوشمند کسبوکار برای صنعت درمان شناسایی و طبقهبندی شدند. پس از آن از طریق روشهای کمّی دیمتل و فرآیند تحلیل شبکه(ANP) عوامل و زیر عوامل شناسایی شده وزندهی و رتبهبندی شدند. جامعه آماری در این تحقیق مدیران و کارشناسان بخش فناوری اطلاعات بیمارستانهای شهر بندرعباس است و برای تحلیل دادهها از نرم افزار Super Decision استفاده شد که نتایج حاکی از آن است که عوامل موفقیت شناسایی شده به ترتیب اولویت به صورت زیر قرار دارند: تطابق با نیازهای کاربران، تأمین نیازهای سازمان، بعد عملیاتی سیستم، توانایی تجزیهوتحلیل، انعطافپذیری سیستم، خدمات و توانایی یکپارچگی سیستم و در نهایت بعد سازمانی سیستم.
حمید شاهبندرزاده؛ خداکرم سلیمی فرد؛ رضا مغدانی
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 77-95
چکیده
برنامهریزی و تصمیمگیری از وظایف اساسی یک مدیر پروژه میباشد که بدون آن دستیابی به اهدف پروژه غیر ممکن میسازد. در فرایند برنامهریزی و تصمیمگیری، ابتدا عوامل ریسک شناسایی شده و سپس اثر و احتمال وقوع هر یک محاسبه میگردد. کمتوجهی به عوامل ریسک یکی از دلایل اصلی شکست پروژه میباشد. از اینرو، مدیریت ریسک یکی از کارکردهای مهم ...
بیشتر
برنامهریزی و تصمیمگیری از وظایف اساسی یک مدیر پروژه میباشد که بدون آن دستیابی به اهدف پروژه غیر ممکن میسازد. در فرایند برنامهریزی و تصمیمگیری، ابتدا عوامل ریسک شناسایی شده و سپس اثر و احتمال وقوع هر یک محاسبه میگردد. کمتوجهی به عوامل ریسک یکی از دلایل اصلی شکست پروژه میباشد. از اینرو، مدیریت ریسک یکی از کارکردهای مهم مدیریت پروژه است. هدف این مطالعه سنجش عوامل ریسک در پروژههای فناوری اطلاعات میباشد. در این مطالعه بر اساس بازخوانی پیشینه پژوهش، 13 عامل اصلی ریسک شناسایی شده و با کمک متخصصان به سه گروه عوامل پروژه، عوامل نرمافزار و عوامل برون و درون سازمانی دستهبندی شدند. در نهایت اقدام به سنجش ریسک بر اساس شبیه سازی مونت کارلو میگردد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که عامل "منابع" مهمترین عامل ریسک در این حوزه میباشد. از این رو، برای اثربخشی بیشتر، مدیران باید راهبردهای مناسبی را با هدف کاهش خطر ناشی از ریسکهای احتمالی در حوزه منابع بکار گیرند.
مجتبی آقایی؛ سید امید باسیرو
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 97-122
چکیده
در این پژوهش با بهرهگیری از شاخصهای متعدد برگرفته از انواع مختلف مدلهای ارزیابی توانمندی فناورانه در سطح ملی، به رتبهبندی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصاد و توسعه به لحاظ توانمندی فناورانه به روش تصمیمگیری چند معیاره پرداخته شد. در گام نخست با استفاده از روش کتابخانهای، مروری بر مقالات و کتب مرتبط انجام شد. در این مرحله ...
بیشتر
در این پژوهش با بهرهگیری از شاخصهای متعدد برگرفته از انواع مختلف مدلهای ارزیابی توانمندی فناورانه در سطح ملی، به رتبهبندی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصاد و توسعه به لحاظ توانمندی فناورانه به روش تصمیمگیری چند معیاره پرداخته شد. در گام نخست با استفاده از روش کتابخانهای، مروری بر مقالات و کتب مرتبط انجام شد. در این مرحله مهمترین مدلها و معیارهای ارزیابی توانمندی فناورانه در سطح ملی مورد بررسی قرار گرفته شد و درنهایت 14 شاخص بهعنوان معیارهای تصمیمگیری مورد بررسی قرار گرفت. سپس با بهکارگیری تکنیکهای تصمیمگیری مجموع ساده موزون، تاپسیس و الکتره کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه از حیث توانمندی فناورانه رتبهبندی شدهاند. در ادامه بهمنظور ادغام نتایج هر تکنیک، از روش کپلند استفاده شده است. پژوهش حاضر از جنبه روش در دسته پژوهشهای کمی است و از منظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است. بر اساس یافتههای پژوهش آمریکا، ژاپن و آلمان بهعنوان پیشگامان توانمندی فناورانه در میان کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه قلمداد میشوند.
سعید جعفرینیا؛ مریم جوانمرد
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، صفحه 123-140
چکیده
بسیاری از سازمانها رشد زیرساخت فناوری اطلاعات اثربخش را بهعنوان یکی از بالاترین اولویتهای مدیریت فناوری اطلاعات بر کل سازمان میدانند. ایجاد یک زیرساخت فناوری اطلاعات قوی به مهمترین موضوع مورد نگرانی در مدیریت فناوری اطلاعات تبدیل شده است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر انعطافپذیری زیرساخت فناوری اطلاعات و عملیات مدیریت ...
بیشتر
بسیاری از سازمانها رشد زیرساخت فناوری اطلاعات اثربخش را بهعنوان یکی از بالاترین اولویتهای مدیریت فناوری اطلاعات بر کل سازمان میدانند. ایجاد یک زیرساخت فناوری اطلاعات قوی به مهمترین موضوع مورد نگرانی در مدیریت فناوری اطلاعات تبدیل شده است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر انعطافپذیری زیرساخت فناوری اطلاعات و عملیات مدیریت زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی و عملکرد مالی انجام پذیرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی – علی است. جامعه موردمطالعه این تحقیق را مدیران ارشد شرکتهای تولیدی و صنعتی شهرستان اهواز تشکیل میدهد که یک نمونه 217 نفری از آنها بررسی شد. ابزار اندازهگیری متغیرهای تحقیق پرسشنامه بود. همچنین تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شده است. نتایج نشان میدهد که سطح بالای عملیات مدیریت زنجیره تأمین منجر به افزایش مزیت رقابتی و عملکرد مالی میشود و سطح بالای انعطافپذیری زیرساخت فناوری اطلاعات منجر به افزایش مزیت رقابتی میشود ولی منجر به افزایش عملکرد مالی نمیشود همچنین مزیت رقابتی تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد مالی دارد.