مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
پس‌آیندهای خط‌مشی بانکداری دیجیتال در نظام بانکی کشور: واکاوی خروجی‌ها و اثرات بلندمدت

هما صوفی؛ حبیب رودساز؛ داود حسین پور؛ حسین اصلی‌پور

دوره 13، شماره 51 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2024.82697.2534

چکیده
  تحول دیجیتال در صنعت بانکداری به عنوان یک عامل کلیدی برای رشد و تغییرات بانک‌ها شناخته می‌شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پس‌آیندهای (خروجی‌ها و اثرات) مورد انتظار پس از اجرای خط‌مشی استقرار بانکداری دیجیتال و با رویکردی اکتشافی و کاربردی-توسعه‌ای انجام شد. روش پژوهش به صورت آمیخته و شامل دو بخش کیفی و کمّی است. جامعه ...  بیشتر

علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
تبیین ویژگی‌های دانشگاه دیجیتال: مرور نظام‌مند مبانی نظری

فاطمه آخوندی برزکی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ مهدی شامی زنجانی

دوره 13، شماره 51 ، فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2024.81975.2522

چکیده
  ظهور فن‌آوری‌های پیشرفته همگام با انقلاب صنعتی 4.0 در آموزش عالی، به‌تدریج مفاهیم جدیدی ازجمله تحول دیجیتال، آموزش دیجیتال و نهایتاً دانشگاه دیجیتال را پدیده آورده است. دانشگاه دیجیتال مفهومی نوظهور و نیازمند تعریف است که می‌توان از طریق شناسایی ویژگی‌های آن به شفاف‌سازی این مفهوم دست‌یافت؛ بنابراین پژوهش حاضر، باهدف مطالعه ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
نقش رهبری دیجیتال در ایجاد تحول دیجیتال در سازمان (مورد مطالعه: شرکت ارتباطات زیرساخت)

پگاه قاسمی غنچه نازی؛ علی آتش سوز

دوره 13، شماره 50 ، آذر 1403، ، صفحه 227-262

https://doi.org/10.22054/ims.2024.78621.2449

چکیده
  اصلاحات فناوری محور با تاکید بر جامعه‌ی دیجیتال (به ویژه در بخش عمومی) در دستور کار بیشترکشورها قرار گرفته است و به عنوان چالش اساسی برای دولت‌‌ها تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین ابزارهای استراتژیک سازمان‌‌ها در این زمینه «رهبری دیجیتال» است. هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین نقش رهبری دیجیتال و تاثیر آن در ایجاد تحول دیجیتال در سازمان ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
تأثیر سبک رهبری مدیران بر تحول دیجیتال در سازمان امور مالیاتی کشور

مهرداد مهرکام؛ زکیه نسیمی

دوره 13، شماره 50 ، آذر 1403، ، صفحه 263-297

https://doi.org/10.22054/ims.2024.81376.2503

چکیده
  مالیات، یکی از جنبه‌های حیاتی توسعه در کشورها است و نقش اساسی در پیشبرد پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. به همین دلیل، کشورهای مختلف جهان برنامه‌ریزی‌های جامعی را برای بهبود و تحول نظام‌های مالیاتی خود اجرا می‌کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی سبک رهبری مدیران بر تحول دیجیتال در میان مدیران ارشد و میانی سازمان امور مالیاتی کشور ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
واکاوی عوامل موثر بر رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکت های فناوری محور

شیوا سادات قاسمی؛ عباس خمسه؛ سیدجواد ایرانبان

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، ، صفحه 37-76

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77042.2414

چکیده
  در چشم‌انداز معاصر صنایع فناوری محور، ادغام هوش مصنوعی در رصد فناوری برای تقویت نوآوری و حفظ رقابت ضروری است. هدف این پژوهش، توسعه چارچوبی برای رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی با تمرکز بر شرکت‌های فناوری محور است. این پژوهش با رویکرد کیفی به گردآوری داده‌ها از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو پرداخت. این روش با بررسی نظام‌مند 28 ...  بیشتر

علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
تحلیل تاثیر فناوری‌های تحول دیجیتال بر بهبود عملکرد کسب و کار با استفاده از روش‌های تحلیل پیشرفته متن

محمد‌امین یالپانیان؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمد تقی تقوی فرد

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، ، صفحه 207-253

https://doi.org/10.22054/ims.2024.77611.2421

چکیده
  توسعه روزافزون فناوری‌های دیجیتال تغییرات چشمگیری در عملکرد کسب ‌و کارها ایجاد کرده است. افزایش تعداد مقالات منتشر شده در این موضوع نیز بیانگر توجه ویژه محققان در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت کسب ‌و کار و نوآوری می‌باشد. در حالی که تغییرات دیجیتالی صورت گرفته به عنوان یک ضرورت اجتناب ‌ناپذیر در عصر دیجیتال محسوب می‌شود، تحقیقات ...  بیشتر

شناسایی موانع پیش‌روی تحول دیجیتال با استفاده از روش فراترکیب

مهدی حمیدی؛ سیدسروش قاضی نوری؛ محمد نقی زاده؛ ناصر باقری مقدم

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، ، صفحه 31-66

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.69986.2231

چکیده
    پیش‌بینی می‌شود فراگیر بودن داده‌های بزرگ و ظهور فناوری‌های دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گسترده‌ای در کسب‌و‌کارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته می‌شود. لذا شرکت‌ها و سیاست‌گذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت ...  بیشتر

ارائه چارچوبی برای ارزیابی بلوغ دیجیتال سازمان‌ها

محسنه اسدی؛ مهدی شامی‌زنجانی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، ، صفحه 37-70

https://doi.org/10.22054/ims.2023.15514

چکیده
  سازمان‌ها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همه‌جانبه‌ای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال می‌تواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش به‌منظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمان‌ها انجام‌شده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظام‌مند ...  بیشتر

ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی مبتنی بر روش علم طراحی

مصطفی قلیچ خانی؛ یحیی صمدی مقدم؛ کیامرث فتحی هفشجانی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 135-184

https://doi.org/10.22054/ims.2021.56164.1837

چکیده
  تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، ...  بیشتر