مهدی حمیدی؛ سیدسروش قاضی نوری؛ محمد نقی زاده؛ ناصر باقری مقدم
چکیده
پیشبینی میشود فراگیر بودن دادههای بزرگ و ظهور فناوریهای دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گستردهای در کسبوکارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته میشود. لذا شرکتها و سیاستگذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت تحول ...
بیشتر
پیشبینی میشود فراگیر بودن دادههای بزرگ و ظهور فناوریهای دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گستردهای در کسبوکارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته میشود. لذا شرکتها و سیاستگذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت تحول دیجیتال برنامهها، استراتژیها و سیاستهای متعددی به کار میگیرند. این مسیر همواره با چالشها و موانع متعددی روبهرو است که شناخت کافی از آنها میتواند به تدوین استراتژی و سیاستهای مناسبتر کمک شایانی نماید. این پژوهش با تکیه بر روش فراترکیب و بررسی 38 مقاله منتخب به ارائه یک دستهبندی جامع از موانع پیشروی تحول دیجیتال نموده است. نتیجه این بررسی 3 مقوله اصلی، 11 مقوله فرعی سطح 1 و 24 مقوله فرعی سطح 2 میباشد که در قالب یک چارچوب جامع ارائه شده است. سه مقوله اصلی شامل رژیم فنی- اجتماعی، سیستم بیونی و کنامها میشود..
محسنه اسدی؛ مهدی شامیزنجانی
چکیده
سازمانها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همهجانبهای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال میتواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش بهمنظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمانها انجامشده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظاممند ...
بیشتر
سازمانها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همهجانبهای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال میتواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش بهمنظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمانها انجامشده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظاممند مبانی نظری بوده است. در این بررسی پس از کیفیتسنجی و غربالگری مقالات مرتبط، 32 عنوان مستند مورد تحلیل قرار گرفت. درنتیجه این بررسی، ابعاد بلوغ دیجیتال شامل «استراتژی»، «حکمرانی و رهبری»، «مدل کسبوکار و اکوسیستم»، «فرهنگ و مهارت»، «فرایند»، «تجربه کارکنان»، «تجربه مشتری»، «فناوری»، «داده» و «نوآوری» شناساییشده و در ادامه نیز درمجموع تعداد 69 شاخص مرتبط با هرکدام از ابعاد معرفی شدند. جهت ارزیابی اعتبار کدگذاری، نتایج توسط 4 نفر از سرارزیابان جایزه ملی تحول دیجیتال بررسی و مورد تأیید قرار گرفت.
مصطفی قلیچ خانی؛ یحیی صمدی مقدم؛ کیامرث فتحی هفشجانی
چکیده
تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، ...
بیشتر
تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، مقالات مرتبط، در بازه زمانی 2015 تا 2021 مورد مطالعه قرار گرفت و 49 مقاله انتخاب شد. همزمان مصاحبه با خبرگان صورت پذیرفت. سپس با استفاده از نظریه داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA10، مراحل کد گذاری محوری و نظری انجام شد و داده ها در 4 بعد و 12 مقوله دسته بندی شدند. جهت طراحی مدل پارادایمی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامدی شناسایی شدند. در بخش کمی، داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند ومدل با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارSmart-PLS آزمون شد. جهت کاربردی کردن تحقیق، مدل ارزیابی بلوغ قابلیت تحول دیجیتال مطابق استاندارد 15504 در شش سطح فقدان، آغاز شده، اجراشده، مدیریت شده، برپا شده و بهینه شده طراحی شد و پرسشنامه ای مطابق آن شامل چهل و هشت سوال محقق ساخته طراحی گردید. مدل ارایه شده در یک سازمان صنعتی حوزه الکترونیک مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد، در سازمان تحول آغاز شده است و در سطح بلوغ دوم قرار دارد، کانون توجه سازمان، جنبه فناورانه تحول است و ضروری است وجوه مدیریتی و سازمانی نیز متناسب با آن ها توسعه یابد.