رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
هما صوفی؛ حبیب رودساز؛ داود حسین پور؛ حسین اصلیپور
چکیده
تحول دیجیتال در صنعت بانکداری به عنوان یک عامل کلیدی برای رشد و تغییرات بانکها شناخته میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پسآیندهای (خروجیها و اثرات) مورد انتظار پس از اجرای خطمشی استقرار بانکداری دیجیتال و با رویکردی اکتشافی و کاربردی-توسعهای انجام شد. روش پژوهش به صورت آمیخته و شامل دو بخش کیفی و کمّی است. جامعه ...
بیشتر
تحول دیجیتال در صنعت بانکداری به عنوان یک عامل کلیدی برای رشد و تغییرات بانکها شناخته میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پسآیندهای (خروجیها و اثرات) مورد انتظار پس از اجرای خطمشی استقرار بانکداری دیجیتال و با رویکردی اکتشافی و کاربردی-توسعهای انجام شد. روش پژوهش به صورت آمیخته و شامل دو بخش کیفی و کمّی است. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه بانکداری و خطمشیگذاری هستند. نمونهگیری با روش هدفمند انجام و با 25 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمّی نیز دیدگاه 354 نفر از مدیران و کارشناسان بانکی با ابزار پرسشنامه محققساخته جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از روش تحلیل کیفی مضمون و حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که خروجیهای اولیه ناشی از اجرای خطمشی استقرار بانکداری دیجیتال شامل ابعاد درآمد و موقعیت بازار، بهرهوری هزینه، جذب و رضایت مشتریان، مشخصات پایه بانک، مدیریت دادهها، محصولات و خدمات، فناوریها و کانالهای بانکی و مدیریت ریسک میباشد. همچنین، اثرات بلندمدت و پایدار تحول دیجیتال در نظام بانکداری شامل ابعاد شفافیت و عدالت، خلق فرصتهای جدید، چشمانداز بانکداری و اقتصاد کشور، تفکر و رهبری دیجیتال، تأثیرات اجتماعی و محیطی، خطمشیگذاری و برنامهریزی بلندمدت و شبکهسازی داخلی و خارجی است.
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
فاطمه آخوندی برزکی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ مهدی شامی زنجانی
چکیده
ظهور فنآوریهای پیشرفته همگام با انقلاب صنعتی 4.0 در آموزش عالی، بهتدریج مفاهیم جدیدی ازجمله تحول دیجیتال، آموزش دیجیتال و نهایتاً دانشگاه دیجیتال را پدیده آورده است. دانشگاه دیجیتال مفهومی نوظهور و نیازمند تعریف است که میتوان از طریق شناسایی ویژگیهای آن به شفافسازی این مفهوم دستیافت؛ بنابراین پژوهش حاضر، باهدف مطالعه ...
بیشتر
ظهور فنآوریهای پیشرفته همگام با انقلاب صنعتی 4.0 در آموزش عالی، بهتدریج مفاهیم جدیدی ازجمله تحول دیجیتال، آموزش دیجیتال و نهایتاً دانشگاه دیجیتال را پدیده آورده است. دانشگاه دیجیتال مفهومی نوظهور و نیازمند تعریف است که میتوان از طریق شناسایی ویژگیهای آن به شفافسازی این مفهوم دستیافت؛ بنابراین پژوهش حاضر، باهدف مطالعه و بررسی جامع مبانی نظری دانشگاه دیجیتال از طریق تبیین ویژگیهای آن انجامگرفته تا بتوان به فهم و ادراک بهمراتب دقیقتری دستیافت و به توسعه مطالعات هم از منظر تئوریک و هم کاربردی پرداخت. بهمنظور تجزیهوتحلیل جامع مبانی نظری ویژگیهای دانشگاه دیجیتال، از روش مرور نظاممند بهره گرفته شد و پس از تعیین سؤال پژوهش و استراتژی جستوجو و غربالگری موارد شناساییشده، 43 مقاله علمی این حوزه در فاصله سالهای 2000 تا 2022 در مبانی نظری مرتبط شناسایی شدند و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. با مرور نظاممند مبانی نظری و از طریق بهکارگیری روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی و مقولهبندی آنها، هشت ویژگی اکوسیستم و جامعیت، برنامه درسی دیجیتالی، جامعهپذیری، استراتژیهای دیجیتالی، تجربه دیجیتالی، پلتفرم محوری، داده محوری، نوآوری و چابکی شناسایی شد که هر بعد شامل مؤلفههای مختلف میباشد که نمایان گر تشابهات و تفاوتهای دانشگاه سنتی و دیجیتال است که مورد تأیید خبرگان قرار گرفت. نتایج این پژوهش میتواند راهنمایی برای مؤسسات آموزش عالی باشد تا با ارزیابی و مطابقت ویژگیها، جایگاه خود را درحرکت بهسوی دیجیتالی شدن تعیین کنند و این ویژگیها را در استراتژیها و رویکرد کلی مدیریت دانشگاه مدنظر قرار دهند تا امکان رقابتپذیری در شرایط تغییر خواستههای جامعه مدرن فراهم گردد.
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
پگاه قاسمی غنچه نازی؛ علی آتش سوز
چکیده
اصلاحات فناوری محور با تاکید بر جامعهی دیجیتال (به ویژه در بخش عمومی) در دستور کار بیشترکشورها قرار گرفته است و به عنوان چالش اساسی برای دولتها تبدیل شده است. یکی از مهمترین ابزارهای استراتژیک سازمانها در این زمینه «رهبری دیجیتال» است. هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین نقش رهبری دیجیتال و تاثیر آن در ایجاد تحول دیجیتال در سازمان ...
بیشتر
اصلاحات فناوری محور با تاکید بر جامعهی دیجیتال (به ویژه در بخش عمومی) در دستور کار بیشترکشورها قرار گرفته است و به عنوان چالش اساسی برای دولتها تبدیل شده است. یکی از مهمترین ابزارهای استراتژیک سازمانها در این زمینه «رهبری دیجیتال» است. هدف اصلی تحقیق حاضر تبیین نقش رهبری دیجیتال و تاثیر آن در ایجاد تحول دیجیتال در سازمان است. جامعهی آماری این تحقیق شامل خبرگان و کارشناسان ارشد شرکت ارتباطات زیرساخت بوده که به روش قضاوتی انتخاب شدند.. ابتدا ابعاد و عناصر رهبری تحول دیجیتال بررسی گردید و جهت بررسی مؤلفههای رهبری تحول دیجیتال و نیز برای تنظیم سوالات تحقیق و ایجاد یک پروتکل مروری از اصول راهنمای شیائو و واتسون (2017) استفاده شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام گرفت. از آزمون کرونباخ برای سنجش پایایی پرسشنامه و از ضریب کندال به عنوان شاخص هماهنگی و توافق استفاده گردید. نتایج نشان داد که ابعاد سازنده مفهوم رهبری تحول دیجیتال تاثیر بسزایی در ایجاد تحول دیجیتال دارد و در این میان تخصص دیجیتال رهبر و اهمیت دادن به تجربه مشتری بیشترین تاثیر را دارد.
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مهرداد مهرکام؛ زکیه نسیمی
چکیده
مالیات، یکی از جنبههای حیاتی توسعه در کشورها است و نقش اساسی در پیشبرد پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا میکند. به همین دلیل، کشورهای مختلف جهان برنامهریزیهای جامعی را برای بهبود و تحول نظامهای مالیاتی خود اجرا میکنند. این مطالعه با هدف ارزیابی سبک رهبری مدیران بر تحول دیجیتال در میان مدیران ارشد و میانی سازمان امور مالیاتی کشور ...
بیشتر
مالیات، یکی از جنبههای حیاتی توسعه در کشورها است و نقش اساسی در پیشبرد پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا میکند. به همین دلیل، کشورهای مختلف جهان برنامهریزیهای جامعی را برای بهبود و تحول نظامهای مالیاتی خود اجرا میکنند. این مطالعه با هدف ارزیابی سبک رهبری مدیران بر تحول دیجیتال در میان مدیران ارشد و میانی سازمان امور مالیاتی کشور انجام شده است. یک نمونه ی تصادفی شامل 44 نفر از مدیران خبره انتخاب شد. این مطالعه از نرم افزار Smart-PLS برای تحلیل داده ها استفاده کرد و در تابستان 1402 انجام شد. یافته های مطالعه نشان داد که سبک رهبری مدیران و استراتژی تحول دیجیتال بر تحول دیجیتال سازمان مالیاتی تاثیرگذار هستند. به عبارت دیگر مشخص شد که استراتژی تحول دیجیتال به طور قابل توجهی بر رابطه بین سبک رهبری مدیران و تحول دیجیتال نقش واسطه گری دارد نه نقش تعدیلگر.علاوه بر این نتایج نشان داد که سبک رهبری مدیران و استراتژی تحول دیجیتال بیشترین تاثیر را بر تحول دیجیتال دارند. یافته های به دست آمده نشان داده است که فرضیه های پیشنهادی قابل قبول است.
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
شیوا سادات قاسمی؛ عباس خمسه؛ سیدجواد ایرانبان
چکیده
در چشمانداز معاصر صنایع فناوری محور، ادغام هوش مصنوعی در رصد فناوری برای تقویت نوآوری و حفظ رقابت ضروری است. هدف این پژوهش، توسعه چارچوبی برای رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی با تمرکز بر شرکتهای فناوری محور است. این پژوهش با رویکرد کیفی به گردآوری دادهها از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو پرداخت. این روش با بررسی نظاممند 28 ...
بیشتر
در چشمانداز معاصر صنایع فناوری محور، ادغام هوش مصنوعی در رصد فناوری برای تقویت نوآوری و حفظ رقابت ضروری است. هدف این پژوهش، توسعه چارچوبی برای رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی با تمرکز بر شرکتهای فناوری محور است. این پژوهش با رویکرد کیفی به گردآوری دادهها از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو پرداخت. این روش با بررسی نظاممند 28 مقاله مرتبط با هدف پژوهش از بین 253 مقاله اولیه انجام شد. مقالههای نهایی براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. روایی پژوهش برطبق معیارها، برگزاری جلسات با اعضای تیم پژوهش، استفاده از کارشناس و ممیزی کل فرایند برای اجماع نظری تأیید شد و پایایی نیز از طریق برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی مشخص شد. چارچوب رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکتهای فناوری محوردر پنج بعد ترسیم شده است: ابزارهای رصد فناوری، چرخه عمر فناوری، محیط شرکت، رویکرد شرکت در مواجهه با محیط، و ظرفیت جذب شرکت. یافتهها بر نقش محوری ابزارهای رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی تأکید میکنند، پویاییهای ظریف چرخه عمر فناوری را روشن میکنند، جنبههای چندوجهی محیط شرکت را آشکار میسازند، رویکردهای استراتژیک در مواجهه با چشمانداز فناوری درحال تحول را ترسیم میکنند، و بر ضرورت ظرفیت جذب برای استفاده موثر از فناوریهای هوش مصنوعی تأکید میکنند. این پژوهش با ارائه بینشهای عملی و راهنمایی استراتژیک، شرکتهای فناوری محور را با پایهای قوی برای پیمایش در تقاطع پیچیده هوش مصنوعی و رصد فناوری مجهز میکند، درنتیجه رشد پایدار، افزایش مزیت رقابتی و نوآوری پایدار را تسریع میکند.
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
محمدامین یالپانیان؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمد تقی تقوی فرد
چکیده
توسعه روزافزون فناوریهای دیجیتال تغییرات چشمگیری در عملکرد کسب و کارها ایجاد کرده است. افزایش تعداد مقالات منتشر شده در این موضوع نیز بیانگر توجه ویژه محققان در حوزه سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت کسب و کار و نوآوری میباشد. در حالی که تغییرات دیجیتالی صورت گرفته به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در عصر دیجیتال محسوب میشود، تحقیقات ...
بیشتر
توسعه روزافزون فناوریهای دیجیتال تغییرات چشمگیری در عملکرد کسب و کارها ایجاد کرده است. افزایش تعداد مقالات منتشر شده در این موضوع نیز بیانگر توجه ویژه محققان در حوزه سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت کسب و کار و نوآوری میباشد. در حالی که تغییرات دیجیتالی صورت گرفته به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در عصر دیجیتال محسوب میشود، تحقیقات پیشین به حوزه خاصی محدود شدهاند. هدف این تحقیق شناسایی مضامین کلیدی و موضوعات کلان از طریق مرور سیستماتیک ۲۰۱ مقاله در طی سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ از دو پایگاه اطلاعاتی با سطح کیفی بالا (اسکوپوس و وب آو ساینس) است. ابتدا با استفاده از تحلیل مضمون به شناسایی مضامین اصلی و بررسی روابط آنها با یکدیگر از منظر توسعه فناوریهای دیجیتال پرداخته میشود. در گام بعد با استفاده مدلسازی موضوعی (تخصیص پنهان دیریکله) به بررسی حوزههای کلان تاثیر گذاری این فناوریها پرداخته و با استفاده از رویکرد علم سنجی روندهای تحقیقاتی آتی این موضوع شناسایی میگردد. یافته بدست آمده نشان دهنده تاثیر توسعه فناوریهای دیجیتال بر تصمیم گیری داده محور، دیجیتالیسازی فرآیندها، تعاملات دیجیتالی و یادگیری اشتراکی است که منجر به تحقق تحول دیجیتال در سطوح عملیاتی و استراتژیک کسب و کار میگردد. نوآوری این پژوهش طراحی شبکه مضامین از طریق بررسی عمیق متون و تحلیل متن کاوی است که سبب شناخت بیشتر روابط بین مولفههای کلیدی میگردد. و در گام آخر به ارائه توصیههایی به محققان و مدیران برای انجام تحقیقات آتی اقدام میشود.
مهدی حمیدی؛ سیدسروش قاضی نوری؛ محمد نقی زاده؛ ناصر باقری مقدم
چکیده
پیشبینی میشود فراگیر بودن دادههای بزرگ و ظهور فناوریهای دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گستردهای در کسبوکارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته میشود. لذا شرکتها و سیاستگذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت ...
بیشتر
پیشبینی میشود فراگیر بودن دادههای بزرگ و ظهور فناوریهای دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گستردهای در کسبوکارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته میشود. لذا شرکتها و سیاستگذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت تحول دیجیتال برنامهها، استراتژیها و سیاستهای متعددی به کار میگیرند. این مسیر همواره با چالشها و موانع متعددی روبهرو است که شناخت کافی از آنها میتواند به تدوین استراتژی و سیاستهای مناسبتر کمک شایانی نماید. این پژوهش با تکیه بر روش فراترکیب و بررسی 38 مقاله منتخب به ارائه یک دستهبندی جامع از موانع پیشروی تحول دیجیتال نموده است. نتیجه این بررسی 3 مقوله اصلی، 11 مقوله فرعی سطح 1 و 24 مقوله فرعی سطح 2 میباشد که در قالب یک چارچوب جامع ارائه شده است. سه مقوله اصلی شامل رژیم فنی- اجتماعی، سیستم بیونی و کنامها میشود.
محسنه اسدی؛ مهدی شامیزنجانی
چکیده
سازمانها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همهجانبهای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال میتواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش بهمنظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمانها انجامشده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظاممند ...
بیشتر
سازمانها برای طراحی نقشه راه تحول دیجیتال خود، ابتدا باید درک جامع و همهجانبهای از وضعیت فعلی دیجیتال سازمانشان داشته باشند. ارزیابی بلوغ دیجیتال میتواند اولین گام در تدوین نقشه راه تحول دیجیتال باشد. این پژوهش بهمنظور ارائه یک چارچوب ارزیابی بلوغ دیجیتال برای سازمانها انجامشده است. روش تحقیق مورداستفاده مرور نظاممند مبانی نظری بوده است. در این بررسی پس از کیفیتسنجی و غربالگری مقالات مرتبط، 32 عنوان مستند مورد تحلیل قرار گرفت. درنتیجه این بررسی، ابعاد بلوغ دیجیتال شامل «استراتژی»، «حکمرانی و رهبری»، «مدل کسبوکار و اکوسیستم»، «فرهنگ و مهارت»، «فرایند»، «تجربه کارکنان»، «تجربه مشتری»، «فناوری»، «داده» و «نوآوری» شناساییشده و در ادامه نیز درمجموع تعداد 69 شاخص مرتبط با هرکدام از ابعاد معرفی شدند. جهت ارزیابی اعتبار کدگذاری، نتایج توسط 4 نفر از سرارزیابان جایزه ملی تحول دیجیتال بررسی و مورد تأیید قرار گرفت.
مصطفی قلیچ خانی؛ یحیی صمدی مقدم؛ کیامرث فتحی هفشجانی
چکیده
تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، ...
بیشتر
تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، مقالات مرتبط، در بازه زمانی 2015 تا 2021 مورد مطالعه قرار گرفت و 49 مقاله انتخاب شد. همزمان مصاحبه با خبرگان صورت پذیرفت. سپس با استفاده از نظریه داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA10، مراحل کد گذاری محوری و نظری انجام شد و داده ها در 4 بعد و 12 مقوله دسته بندی شدند. جهت طراحی مدل پارادایمی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامدی شناسایی شدند. در بخش کمی، داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند ومدل با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارSmart-PLS آزمون شد. جهت کاربردی کردن تحقیق، مدل ارزیابی بلوغ قابلیت تحول دیجیتال مطابق استاندارد 15504 در شش سطح فقدان، آغاز شده، اجراشده، مدیریت شده، برپا شده و بهینه شده طراحی شد و پرسشنامه ای مطابق آن شامل چهل و هشت سوال محقق ساخته طراحی گردید. مدل ارایه شده در یک سازمان صنعتی حوزه الکترونیک مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد، در سازمان تحول آغاز شده است و در سطح بلوغ دوم قرار دارد، کانون توجه سازمان، جنبه فناورانه تحول است و ضروری است وجوه مدیریتی و سازمانی نیز متناسب با آن ها توسعه یابد.