مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

مدل برنامه‌ریزی ریاضی فرایندکاوی در مسئله کشف گراف وابستگی

مریم توکلی زانیانی؛ محمدرضا غلامیان

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، ، صفحه 217-246

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.49943.1679

چکیده
  کشف فرآیندها شاخه‌ای از فرآیندکاوی است که با استفاده از رویدادهای ثبت‌شده در یک سیستم، مدل فرآیندی را به دست می‌آورد که به‌خوبی توصیف‌کننده رفتار سیستم باشد. با توجه به این‌که یکی از بااهمیت‌ترین و پرطرفدارترین دسته روش‌های کشف فرآیند، کشف فرآیند ابتکاری است و نظر به این‌که کیفیت خروجی ارائه‌شده توسط این دسته روش‌ها شدیداً ...  بیشتر

چارچوب جامع انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات ابری (CSPs) با استفاده از رویکرد فراترکیب

مریم السادات مظاهری؛ چنگیز والمحمدی؛ علیرضا پورابراهیمی؛ مهناز ربیعی

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، ، صفحه 217-256

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.70398.2243

چکیده
  امروزه صنعت جدید دنیای فناوری اطلاعات، رایانش ابری، موردتوجه بسیاری از سازمان­ها قرار گرفته است. به­طوری­که بسیاری از آن­ها تمایل دارند تا کسب‌وکار خود را با استفاده از خدمات منعطف ابر، چابک کنند. در حال حاضر تعداد ارائه­دهندگان خدمات ابری رو به فزونی است و هریک خدمات متنوعی را ارائه کرده و ادعا می‌کند که می‌تواند امکانات ...  بیشتر

آینده نگاری صنعت بانکداری با بکارگیری رویکرد سناریونویسی و ماتریس تاثیرات متقاطع

حمید بکامیری؛ محمد لگزیان؛ علیرضا پویا؛ حسین شریف

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 233-266

https://doi.org/10.22054/ims.2020.49555.1664

چکیده
  پژوهش حاضر ضمن شناسایی مهمترین شاخص‌های کلیدی مؤثر بر صنعت بانکداری، به دنبال ترسیم وضعیت بانکداری ایران در آینده می‌باشد. در این پژوهش از برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو و ماتریس تاثیر متقاطع استفاده شده است. در میان تمامی عوامل شناسایی شده، 29 عامل کلیدی موثر بر آینده این صنعت از طریق تحلیل سلسه مراتبی فازی انتخاب و سپس با تحلیل ماتریس ...  بیشتر

بررسی شاخص‌های اعتبارسنجی مشتریان بانکی با استفاده از روش هوش مصنوعی و دلفی

سلیمه قنبری؛ حسین نظام آبادی‌پور؛ سید عبدالمجید جلایی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، ، صفحه 237-265

https://doi.org/10.22054/ims.2022.15520

چکیده
  با توجه به اهمیت اعطای اعتبار در نظام بانکی، استفاده از عوامل مؤثر بر اعتبارسنجی جهت تصمیم‌گیری در اعتباردهی، بسیار مهم است. با توجه به این مهم، تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت‌بندی ویژگی‌های تأثیرگذار در اعتبارسنجی مشتریان با استفاده از دیدگاه متخصصان و کارشناسان بانکی شهر کرمان و تطابق آن با شاخص‌های موجود در مدل‌های استخراج‌شده ...  بیشتر

شناسایی مؤلفه‌های هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران

فرنوش زنگوئی؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ جمشید صالحی صدقیانی

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، ، صفحه 239-272

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.47173.1607

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفه­های هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
همگرایی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، نظر متخصصان به واقعیت ترکیبی در پروژه هوشمند ساختمانی

رضا بهبود؛ احسان باقری؛ محمد مهدی ذوالفقاری طهرانی

دوره 14، شماره 53 ، مهر 1404، ، صفحه 239-273

https://doi.org/10.22054/ims.2025.84885.2599

چکیده
  توسعه فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی تحولات چشمگیری را در پروژه هوشمند ساختمانی رقم زده‌است. همگرایی این دو فناوری، مفهوم نوینی به نام واقعیت ترکیبی ایجاد کرده که پلی جدید میان دنیاهای دیجیتال و فیزیکی برقرار می‌کند. واقعیت ترکیبی، حلقه مفقوده اکوسیستم ساختمانی هوشمند محسوب می‌شود. اما با توجه به جدید بودن این فناوری، ...  بیشتر

ارزیابی قلمرو فعالیت شرکت‌های حوزه نفت و گاز بر شاخص‌های کلان آمادگی پذیرش فناوری بلاکچین

هادی نیلفروشان؛ سیدعلی ایازی

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، ، صفحه 247-286

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.48470.1638

چکیده
   تغییر و تحول ناشی از بلاکچین نیازمند آمادگی است و این آمادگی می‌تواند شرایط پذیرش و پیاده‌سازی بلاکچین را تسهیل نماید. فناوری بلاکچین در حوزه­های متنوعی کاربرد دارد و بدون بررسی آمادگی بخش­های مختلف یک صنعت برای استقبال از بلاکچین، نمی­توان انتظار داشت که صنعت، پاسخ خوب یا مناسبی از اجرای طرح‌های بلاکچین بگیرد. آمادگی ...  بیشتر

طراحی مدل هوشمندی کسب‌وکار با رویکرد داده‌-بنیاد

فرج الله رحیمی؛ محمدحسن بقالی‌نژاد شوشتری؛ مهدی نداف

دوره 9، شماره 34 ، بهمن 1399، ، صفحه 247-272

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.53545.1760

چکیده
  سازمان‌ها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از داده‌ها مواجه‌اند. هوشمندی کسب‌وکار به‌خوبی سازمان‌ها را در این امر یاری می‌کند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریه‌پردازی داده بنیاد به طراحی مدل هوشمندی کسب‌وکار در شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر می‌پردازد. به همین منظور ...  بیشتر

توسعه مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات تندگردش (فساد پذیر) در حوزه خرده‌فروشی آنلاین

محمد رضا تقوا؛ ایمان رئیسی وانانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ مانا شاکرین

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، ، صفحه 257-298

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.67113.2152

چکیده
  در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسب‌وکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خرده‌فروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به این‌گونه اطلاعات از اهمیت برخوردار است چراکه این محصولات چرخه عمر کوتاهی دارند. در این پژوهش، با به‌کارگیری رویکرد ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
تأثیر سبک رهبری مدیران بر تحول دیجیتال در سازمان امور مالیاتی کشور

مهرداد مهرکام؛ زکیه نسیمی

دوره 13، شماره 50 ، آذر 1403، ، صفحه 263-297

https://doi.org/10.22054/ims.2024.81376.2503

چکیده
  مالیات، یکی از جنبه‌های حیاتی توسعه در کشورها است و نقش اساسی در پیشبرد پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می‌کند. به همین دلیل، کشورهای مختلف جهان برنامه‌ریزی‌های جامعی را برای بهبود و تحول نظام‌های مالیاتی خود اجرا می‌کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی سبک رهبری مدیران بر تحول دیجیتال در میان مدیران ارشد و میانی سازمان امور مالیاتی کشور ...  بیشتر

تجزیه و تحلیل احساسات در سطح ویژگی محصول و مبتنی بر جنسیت کاربران

شهریار محمدی؛ اسلام ناظمی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 267-296

https://doi.org/10.22054/ims.2021.52110.1723

چکیده
  داده‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از موثرترین و دقیق‌ترین شاخص‌های احساسات عمومی است، بطوریکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات می‌تواند نتایج جالبی از احساسات کاربران نسبت به هر شخصیت، موضوع، محصول و خدمات را برای محققین نمایان سازد. در این پژوهش، ضمن بررسی نظرات کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در مورد ویژگی‌های مختلف دو محصول رقیب تلفن ...  بیشتر

مفهوم‌سازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمان‌های صنعتی: یک رویکرد داده بنیاد

سارا صباغچی؛ سپهر قاضی‌نوری؛ فاطمه ثقفی؛ شقایق صحرایی

دوره 11، شماره 42 ، دی 1401، ، صفحه 267-299

https://doi.org/10.22054/ims.2023.15521

چکیده
  ظهور طیف گسترده‌ای از فناوری‌های دیجیتال به‌طور بنیادی ماهیت، فرآیند و نتایج نوآوری را تغییر داده است. محققان بر تمایز نوآوری دیجیتال و نوآوری سنتی تأکید کرده و نظریه‌پردازی در این حوزه را ضروری می‌دانند. در پژوهش حاضر، به روش استقرایی و باهدف مفهوم‌سازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمان‌های صنعتی، ابتدا با استفاده ...  بیشتر

مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر فریب ادراک شده تبلیغات در شبکه های اجتماعی

ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد

دوره 9، شماره 34 ، بهمن 1399، ، صفحه 273-302

https://doi.org/10.22054/IMS.2021.56141.1839

چکیده
  تبلیغات یکی از مهم‌ترین اجزای ناپایدار یک نهاد تجاری است و توسعه و پیشرفت فنّاورانه به‌ویژه رسانه­های اجتماعی آنلاین، فشار و تأثیر تبلیغات را بانفوذتر و قدرتمندتر کرده است. این در حالی است که فریب یکی از معضلات اخلاقی مهم در تبلیغات به‌حساب می­آید و که با رشد شبکه­های اجتماعی، گسترش یافته است و باعث ایجاد آسیب­هایی به مصرف‌کننده ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر هم‌راستایی استراتژیک بازاریابی با فناوری اطلاعات در سازمان‌ها

مونا جامی پور؛ سید محمدباقر جعفری؛ مهناز حسین زاده؛ اقدس سلیمانی

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، ، صفحه 287-322

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.46521.1592

چکیده
  هم‌راستایی استراتژیک بازاریابی و فناوری اطلاعات از اولویت‌های سال‌های اخیر مدیران است که باید جهت دستیابی به عملکرد بهینه در حوزه بازاریابی دیجیتال موردتوجه واقع شود. به‌کارگیری فناوری اطلاعات به شیوه‌ای شایسته و در توازن با استراتژی‌های بازاریابی به‌منظور مرتفع‌سازی نیازهای بازاریابی تأکید اصلی هم‌راستایی استراتژیک بازاریابی ...  بیشتر

مدل رفتار خرید مصرف کننده در شبکه های اجتماعی برای صنعت پوشاک

میترا دانش پرور؛ زهره دهدشتی شاهرخ

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 297-346

https://doi.org/10.22054/ims.2021.56843.1857

چکیده
  امروزه شاهد تأثیر زیاد شبکه‌های اجتماعی بر خرید بسیاری از محصولات در صنایع گوناگون هستیم. یکی از صنایعی که در سال‌های اخیر تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، صنعت پوشاک می‌باشد. از این رو، این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر خرید پوشاک در شبکه‌های اجتماعی و تدوین مدل رفتار خرید مصرف‌کننده در شبکه های اجتماعی برای ...  بیشتر

سناریوهایی برای کنترل و پایش هوشمند وسایل نقلیه با استفاده از اینترنت اشیاء

محمد برادران؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدعلی افشار کاظمی؛ محمدرضا معتدل

دوره 9، شماره 34 ، بهمن 1399، ، صفحه 303-344

https://doi.org/10.22054/IMS.2021.47274.1610

چکیده
  حمل‌ونقل هوشمند به‌عنوان یک ضرورت و راه‌حل انکارناپذیر در شهرهای پرترافیک امروزی مطرح است. در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حمل‌ونقل هوشمند طراحی و پیاده‌سازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش و کنترل سرعت خودرو تحلیل و پیاده‌سازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج ...  بیشتر

تبیین رابطه قیمت بیت‌کوین در مبادلات مالی کسب و کارها و حجم جستجو بمنظور شناسایی الگوی رفتاری آن: یک مطالعه تطبیقی بین کشورها

امین حبیبی راد؛ علی پناهی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 347-372

https://doi.org/10.22054/ims.2021.61455.1982

چکیده
  امروزه بیت‌کوین ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رﻣﺰارزﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺎدﻻت در ﺑﺎزار رﻣﺰارزﻫﺎ و بین کسب‌وکارها را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. ویژگی امکان پرداخت‌های آنلاین بین افراد و کسب‌وکارها بطور مستقیم و بدون مراجعه به موسسه مالی باعث شده قیمت این رمزارز برای کسب‌و-کارها و معامله‌گران حائز اهمیت و مبنای تصمیم‌گیری ...  بیشتر