رضا یوسفی زنوز؛ سید سجاد نجفی اصفهانی؛ ابراهیم کولیوند
چکیده
بسترسازی و توسعه دولت الکترونیک درعینحال که میتواند موجب بهبود امنیت کشور و مبارزه با فساد باشد، از سوی دیگر میتواند خود بستری برای جرائم و فسادهای جدید و حتی تسهیلکننده فسادهای قبل باشد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی الزامات امنیتی درگاه تبادل اطلاعات دولت (GSB) بهعنوان یکی از الگوهای دولت الکترونیک انجام شد. در این ...
بیشتر
بسترسازی و توسعه دولت الکترونیک درعینحال که میتواند موجب بهبود امنیت کشور و مبارزه با فساد باشد، از سوی دیگر میتواند خود بستری برای جرائم و فسادهای جدید و حتی تسهیلکننده فسادهای قبل باشد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی الزامات امنیتی درگاه تبادل اطلاعات دولت (GSB) بهعنوان یکی از الگوهای دولت الکترونیک انجام شد. در این راستا پس از بررسی کتابخانهای، مصاحبههای اختصاصی با دستگاههای ذیربط انجام شد و سپس با تحلیل محتوای مصاحبهها و دیگر منابع موجود، نیازمندیهای امنیتی بازیگران امنیت فناوری اطلاعات کشور راجع به این درگاه، پالایش شد. در این مرحله و بر اساس پرسشنامه تحقیق، سه دسته نیازمندی راهبردی، فنی و تأثیر روی امنیت ملی، شناسایی شد. نیازمندیهای راهبردی مواردی مثل تشکیل کمیته امنیت GSB، تنظیم لوایح و قوانین مورد نیاز و نظارت بر اجرای صحیح الزامات امنیتی شناسایی هستند. در مرحله بعد، بهوسیله مدل کانو و ابزار QFD نیازمندیها تحلیل و اولویتبندی شده ن و همچنین ارتباط بین نیازمندیها و الزامات امنیتی مشخص شد. نتایج این پژوهش نشان داد که روش GSB در مقایسه با روشهای P2P و روش تبادل اطلاعات کاغذی، در تمامی نیازمندیهای امنیتی بهجز وجود «سند الزامات امنیتی» ارجحیت دارد.
احسان کاشی؛ مهری شهریاری
چکیده
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی ...
بیشتر
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی و خوشهبندی شده و سپس با نظرات مردم در ماههای آذر و دی سال 1399 مقایسه شدند. دادههای پژوهش از نظرات مردم در پستهای مربوط به اخبار کرونا از صفحههای خبری فارسی اینستاگرام جمعآوری و با استفاده از روش متنکاوی و خوشهبندی کا- میانگین تحلیل شدند. بر اساس نتایج پژوهش موضوعات بحث شهروندان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار به 10 خوشه تقسیم-بندی شدند که عبارتند از: کمبود تجهیزات بهداشتی، عدم توجه به قرنطینه، اخبار و شایعات، وضعیت روحی، اطلاعرسانی نشانهها، پیشگیری، کنترل و درمان، اقدامات دولتی و مردمی، عدم رعایت بهداشت فردی، میزان مرگ در مبتلایان و نحوه دفن، تعطیلی فعالیتهای آموزشی و مشکلات اقتصادی. سپس با موضوعات در دو ماه آذر و دی مقایسه شدند که برخی موضوعات نظیر دسترسی به واکسن، محدودیتهای ساعتی تردد و ویروس جهشیافته به نگرانیهای مردم افزوده شده است و برخی از آنها نیز با تدابیر دولت مرتفع شدند.
مریم توکلی زانیانی؛ محمدرضا غلامیان
چکیده
کشف فرآیندها شاخهای از فرآیندکاوی است که با استفاده از رویدادهای ثبتشده در یک سیستم، مدل فرآیندی را به دست میآورد که بهخوبی توصیفکننده رفتار سیستم باشد. با توجه به اینکه یکی از بااهمیتترین و پرطرفدارترین دسته روشهای کشف فرآیند، کشف فرآیند ابتکاری است و نظر به اینکه کیفیت خروجی ارائهشده توسط این دسته روشها شدیداً ...
بیشتر
کشف فرآیندها شاخهای از فرآیندکاوی است که با استفاده از رویدادهای ثبتشده در یک سیستم، مدل فرآیندی را به دست میآورد که بهخوبی توصیفکننده رفتار سیستم باشد. با توجه به اینکه یکی از بااهمیتترین و پرطرفدارترین دسته روشهای کشف فرآیند، کشف فرآیند ابتکاری است و نظر به اینکه کیفیت خروجی ارائهشده توسط این دسته روشها شدیداً به نحوه استخراج گراف وابستگی میان فعالیتها ارتباط دارد، در این مقاله برای اولین بار به ارائه رویکردی برای تبدیل مسئله کشف گراف وابستگی به یک مسئله برنامهریزی باینری و همچنین معرفی تابع هدفی پرداختیم که بهصورت همزمان شاخصهای سازگاری بازپخش و دقت مدل را در نظر میگیرد. میزان بها دادن به هرکدام از این شاخصها از طریق آستانهای که کاربر نهایی مشخص میکند تعیین میشود. شاخصهای ذکرشده از جمله بااهمیتترین معیارهای سنجش کیفیت خروجی روشهای کشف فرآیند میباشند و در واقع استفاده از این رویکرد مستقیماً بر ارتقاء شاخصهای کیفیت مدل اثر دارد. رویکرد پیشنهادی همچنین دارای این قابلیت است که با معرفی محدودیتهای مناسب، دانش حوزه را در فرآیند استخراج مدل دخیل نماید و همچنین مدل خروجی را به سمت ارتقاء احتمال سالم بودن آن هدایت نماید. این امر در مطالعه موردی یک شرکت واقعی که در این مقاله ارائهشده قابل مشاهده است. در مطالعه سازمان مورد اشاره، رویکرد پیشنهادی با استفاده از محدودیتهای تعریفشده بر اساس دانش حوزه و قواعد ساختاری گراف وابستگی بر روی رویدادهای ثبتی حوزه بازاریابی شرکت اعمال گردیده و نتایج آن منعکس شده است.
حمید بکامیری؛ محمد لگزیان؛ علیرضا پویا؛ حسین شریف
چکیده
پژوهش حاضر ضمن شناسایی مهمترین شاخصهای کلیدی مؤثر بر صنعت بانکداری، به دنبال ترسیم وضعیت بانکداری ایران در آینده میباشد. در این پژوهش از برنامهریزی مبتنی بر سناریو و ماتریس تاثیر متقاطع استفاده شده است. در میان تمامی عوامل شناسایی شده، 29 عامل کلیدی موثر بر آینده این صنعت از طریق تحلیل سلسه مراتبی فازی انتخاب و سپس با تحلیل ماتریس ...
بیشتر
پژوهش حاضر ضمن شناسایی مهمترین شاخصهای کلیدی مؤثر بر صنعت بانکداری، به دنبال ترسیم وضعیت بانکداری ایران در آینده میباشد. در این پژوهش از برنامهریزی مبتنی بر سناریو و ماتریس تاثیر متقاطع استفاده شده است. در میان تمامی عوامل شناسایی شده، 29 عامل کلیدی موثر بر آینده این صنعت از طریق تحلیل سلسه مراتبی فازی انتخاب و سپس با تحلیل ماتریس تاثیر متقاطع ماهیت و نحوه اثرگذاری هریک از این عوامل بر صنعت بانکداری مشخص و در ادامه از روش تحلیل بالانس اثرات متقابل برای سناریونویسی استفاده شد. براین اساس از میان کل سناریویهای ترکیبی، سناریوهای محتمل قوی با استفاده از خوشهبندی کی مودز در 5 دسته کلی خوشهبندی شدند. در پایان نیز 4 سناریو شامل خوشبینانه برای بانک، تحول صنعت بانکی، شرایط تورمی و تحریم شناسایی شدند. بر این اساس امکان برنامهریزی راهبردی و عملیاتی برای بانک کشاورزی مبتنی بر تحلیل عدم قطعیتهای پیشروی برای هریک از سناریوها مهیا شد.
فرنوش زنگوئی؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ جمشید صالحی صدقیانی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه بخش کمّی نیز با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 390 نفر از کارشناسان آژانسهای مسافرتی و گردشگران این سه شهر تعیین گردید. پس از تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، مشخص شد که تمامی متغیرهای مشاهدهپذیر و پنهان در سطح 05/0 معنیدار بوده و مورد تائید قرار گرفتند. بر اساس یافتههای پژوهش، چهار مؤلفه؛ حکمرانی هوشمند، توانمندسازی اجتماعی- فرهنگی، توسعه کاربرد فنّاوریهای نوین هوشمند و هوشمندسازی جامع خدمات گردشگری، بهعنوان مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران شناسایی شدند.
هادی نیلفروشان؛ سیدعلی ایازی
چکیده
تغییر و تحول ناشی از بلاکچین نیازمند آمادگی است و این آمادگی میتواند شرایط پذیرش و پیادهسازی بلاکچین را تسهیل نماید. فناوری بلاکچین در حوزههای متنوعی کاربرد دارد و بدون بررسی آمادگی بخشهای مختلف یک صنعت برای استقبال از بلاکچین، نمیتوان انتظار داشت که صنعت، پاسخ خوب یا مناسبی از اجرای طرحهای بلاکچین بگیرد. آمادگی ...
بیشتر
تغییر و تحول ناشی از بلاکچین نیازمند آمادگی است و این آمادگی میتواند شرایط پذیرش و پیادهسازی بلاکچین را تسهیل نماید. فناوری بلاکچین در حوزههای متنوعی کاربرد دارد و بدون بررسی آمادگی بخشهای مختلف یک صنعت برای استقبال از بلاکچین، نمیتوان انتظار داشت که صنعت، پاسخ خوب یا مناسبی از اجرای طرحهای بلاکچین بگیرد. آمادگی پذیرش شامل مجموعهای از معیارهای سازمانی و مدیریتی است. از همین رو مسئله اصلی پژوهش حاضر چنین مطرح شد که چه چارچوبی برای آمادگی حوزههای مختلف برای پذیرش بلاکچین میتوان طراحی نمود تا بر اساس آن فعالیت شرکتها در نفت و گاز مورد ارزیابی قرار گیرد؟ در این پژوهش بررسی مفهوم بلاکچین و استخراج چارچوبی برای سنجش آمادگی برای پذیرش بلاکچین پرداخته شده است. سپس حوزه فعالیت شرکتها در بخش نفت و گاز شناسایی شدند و این حوزهها بر اساس شاخصهای آمادگی پذیرش بلاکچین مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش پژوهش کاربردی و توصیفی بوده و از نظرات 15 نفر از خبرگان برای مقایسات زوجی و ارزیابی آمادگی حوزههای فعالیت شرکتها در بخش نفت و گاز استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، حوزه تجارت انرژی در سطح فروش به سایر شرکتهای همکار دارای بیشترین آمادگی برای پذیرش بلاکچین است. پس از آن تجارت انرژی در سطح فروش به مشتری در جایگاه دوم قرار دارد. در جایگاه سوم نیز توسعه و طراحی برنامههای کاربردی در حوزه انرژی مبتنی بر خدمات بلاکچین جای دارد.
فرج الله رحیمی؛ محمدحسن بقالینژاد شوشتری؛ مهدی نداف
چکیده
سازمانها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از دادهها مواجهاند. هوشمندی کسبوکار بهخوبی سازمانها را در این امر یاری میکند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد به طراحی مدل هوشمندی کسبوکار در شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر میپردازد. به همین منظور ...
بیشتر
سازمانها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از دادهها مواجهاند. هوشمندی کسبوکار بهخوبی سازمانها را در این امر یاری میکند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد به طراحی مدل هوشمندی کسبوکار در شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر میپردازد. به همین منظور با 13 تن از مدیران و خبرگان مهندسی/فناوری پتروشیمی بهعنوان نمونه و به روش نیمه ساختاریافته مصاحبه انجام شد و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل پس از طراحی به روش دلفی مورد ارزیابی مشارکتکنندگان و تأیید آنان قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق مدلی را ارائه میدهد که به انگیزههای روی آوردن به هوشمندی کسبوکار و عوامل مؤثر بر آن میپردازد و به شرکتهای پتروشیمی منطقه در پیادهسازی موفق هوشمندی کسبوکار، تصمیمگیری بهینه در تمامی سطوح و دستیابی به سازمانی هوشمند کمک میکند.
شهریار محمدی؛ اسلام ناظمی
چکیده
دادههای شبکههای اجتماعی یکی از موثرترین و دقیقترین شاخصهای احساسات عمومی است، بطوریکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات میتواند نتایج جالبی از احساسات کاربران نسبت به هر شخصیت، موضوع، محصول و خدمات را برای محققین نمایان سازد. در این پژوهش، ضمن بررسی نظرات کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در مورد ویژگیهای مختلف دو محصول رقیب تلفن ...
بیشتر
دادههای شبکههای اجتماعی یکی از موثرترین و دقیقترین شاخصهای احساسات عمومی است، بطوریکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات میتواند نتایج جالبی از احساسات کاربران نسبت به هر شخصیت، موضوع، محصول و خدمات را برای محققین نمایان سازد. در این پژوهش، ضمن بررسی نظرات کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در مورد ویژگیهای مختلف دو محصول رقیب تلفن همراه در بازار یعنی Iphone X شرکت اپل و Galaxy S9 شرکت سامسونگ، احساسات آنان را براساس جنسیت مصرفکنندگان این دو محصول مورد بررسی قرار میدهیم. این بررسی با استفاده از روش مبتنی بر رابطه در مرحله استخراج ویژگی و رویکرد مبتنی بر لغتنامه احساسی در مرحله تعیین قطبیت نظرات انجام میگیرد. نتایج این تحقیق بیان میدارد که محبوبیت ویژگیهای مختلف محصول بین کاربران مرد و زن متفاوت بوده و براساس این نتایج، صاحبان کسب و کار میتوانند اقدام به تولید محصولاتی با تمرکز بر جنسیت افراد کرده و یا به طراحی برنامههای هوشمند تبلیغاتی با توجه به علایق آنان بپردازند. این اقدامات در نهایت به افزایش سوددهی کسب و کار و رضایتمندی مشتریان منجر میگردد.
ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد
چکیده
تبلیغات یکی از مهمترین اجزای ناپایدار یک نهاد تجاری است و توسعه و پیشرفت فنّاورانه بهویژه رسانههای اجتماعی آنلاین، فشار و تأثیر تبلیغات را بانفوذتر و قدرتمندتر کرده است. این در حالی است که فریب یکی از معضلات اخلاقی مهم در تبلیغات بهحساب میآید و که با رشد شبکههای اجتماعی، گسترش یافته است و باعث ایجاد آسیبهایی به مصرفکننده ...
بیشتر
تبلیغات یکی از مهمترین اجزای ناپایدار یک نهاد تجاری است و توسعه و پیشرفت فنّاورانه بهویژه رسانههای اجتماعی آنلاین، فشار و تأثیر تبلیغات را بانفوذتر و قدرتمندتر کرده است. این در حالی است که فریب یکی از معضلات اخلاقی مهم در تبلیغات بهحساب میآید و که با رشد شبکههای اجتماعی، گسترش یافته است و باعث ایجاد آسیبهایی به مصرفکننده میگردد. با توجه به این مهم، هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدلی در مورد عوامل مؤثر بر فریب درک شده تبلیغات در شبکههای اجتماعی آنلاین است. برای تحقق این هدف، از رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری و نرمافزارهای متلب و میک مک استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه بازاریابی و تبلیغات در حوزه رسانههای اجتماعی تشکیل دادهاند. نتایج نشان داد عامل ویژگی تبلیغات شبکههای اجتماعی در ارتباط با موضوع پژوهش و ارائه مدل فریب ادراکشده تبلیغات شبکههای اجتماعی از اثرگذاری بیشتری برخوردار است و در مقابل عاملهای سودمندی ادراکشده، دانش مشتری، اعتماد ادراکشده، نگرش مشتری، ویژگیهای مشتری و ویژگیهای رسانه دارای بیشترین تأثیرپذیری و کمترین تأثیرگذاری در مدل ارائه شده، هستند. همچنین، نتایج نشان میدهد عامل اول؛ یعنی ویژگیهای تبلیغات شبکههای اجتماعی چون دارای قدرت هدایتکنندگی زیاد؛ ولی وابستگی کم است، جزو متغیرهای نفوذی یا بهعبارتدیگر محرک به شمار میآید و سایر عاملها نیز دارای قدرت هدایت زیاد و وابستگی زیاد هستند. این متغیرها غیر ایستا بوده و در دسته متغیرهای پیوندی قرارگرفتهاند.
مونا جامی پور؛ سید محمدباقر جعفری؛ مهناز حسین زاده؛ اقدس سلیمانی
چکیده
همراستایی استراتژیک بازاریابی و فناوری اطلاعات از اولویتهای سالهای اخیر مدیران است که باید جهت دستیابی به عملکرد بهینه در حوزه بازاریابی دیجیتال موردتوجه واقع شود. بهکارگیری فناوری اطلاعات به شیوهای شایسته و در توازن با استراتژیهای بازاریابی بهمنظور مرتفعسازی نیازهای بازاریابی تأکید اصلی همراستایی استراتژیک بازاریابی ...
بیشتر
همراستایی استراتژیک بازاریابی و فناوری اطلاعات از اولویتهای سالهای اخیر مدیران است که باید جهت دستیابی به عملکرد بهینه در حوزه بازاریابی دیجیتال موردتوجه واقع شود. بهکارگیری فناوری اطلاعات به شیوهای شایسته و در توازن با استراتژیهای بازاریابی بهمنظور مرتفعسازی نیازهای بازاریابی تأکید اصلی همراستایی استراتژیک بازاریابی و فناوری اطلاعات است. علیرغم رشد سرمایهگذاریها در حوزه فناوریهای بازاریابی و ضرورت همراستایی استراتژیک در این حوزه، تاکنون در ادبیات همراستایی به شناسایی عوامل مؤثر بر همراستایی استراتژیک بازاریابی با فناوری اطلاعات پرداخته نشده است و مورد غفلت واقع شده است. لذا، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر همراستایی استراتژیک بازاریابی با فناوری اطلاعات در سازمانها جهت بهبود بازدهی سرمایهگذاریهای فناوری اطلاعات در حوزه بازاریابی بوده است. پژوهش در دو مرحله با رویکرد آمیخته صورت پذیرفته است. در مرحله اول بهمنظور شناسایی و استخراج عوامل از دیدگاه صاحبنظران و خبرگان از رویکرد کیفی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته بهرهگرفته شده است. در مرحله دوم بهمنظور وزندهی و اولویتبندی عوامل از رویکرد کمی و تکنیک BWM بهره گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه خبرگان دانشگاهی در حوزه مرتبط با تحقیق و مدیران ارشد باتجربه در حوزه بازاریابی و فناوری اطلاعات در سازمانهای دارای واحد بازاریابی دیجیتال میباشند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. یافتههای پژوهش دربرگیرنده 7 عاملِ حمایت و پشتیبانی مدیر ارشد بازاریابی، قابلیتهای فناوری اطلاعات، مشارکت/ارتباطات، حکمرانی، شایستگیهای بازاریابی، مهارتها/نیروی انسانی و عوامل رقابتی است که از میان آنها، مشارکت/ ارتباطات بیشترین وزن و اهمیت را به خود اختصاص داده است و عوامل رقابتی/ محیطی با کمترین وزن، کماهمیتترین عامل بودهاند.
میترا دانش پرور؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
امروزه شاهد تأثیر زیاد شبکههای اجتماعی بر خرید بسیاری از محصولات در صنایع گوناگون هستیم. یکی از صنایعی که در سالهای اخیر تحت تأثیر شبکههای اجتماعی قرار گرفته است، صنعت پوشاک میباشد. از این رو، این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر خرید پوشاک در شبکههای اجتماعی و تدوین مدل رفتار خرید مصرفکننده در شبکه های اجتماعی برای ...
بیشتر
امروزه شاهد تأثیر زیاد شبکههای اجتماعی بر خرید بسیاری از محصولات در صنایع گوناگون هستیم. یکی از صنایعی که در سالهای اخیر تحت تأثیر شبکههای اجتماعی قرار گرفته است، صنعت پوشاک میباشد. از این رو، این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر خرید پوشاک در شبکههای اجتماعی و تدوین مدل رفتار خرید مصرفکننده در شبکه های اجتماعی برای صنعت پوشاک است. در انجام این تحقیق از روش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی ازطریق مصاحبه با مدیران شرکتهای فروش پوشاک در شبکههای اجتماعی متونی تهیه و کدگذاری گردید، 46 مفهوم شناسایی شد که در چهار مقوله اصلی و 16 مقوله فرعی دستهبندی و در قالب مدل اولیه ارائه شدند. سپس در بخش کمی، بر اساس مدل اولیه، پرسشنامهای تدوین و در اختیار 385 نفر از خریداران پوشاک در شبکههای قرار گرفت و مدل نهایی رفتار خرید مصرفکننده برای خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی ارائه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که عوامل فردی، عوامل مربوط به شرکت و عوامل اجتماعی و فرهنگی به طور مستقیم و همچنین با نقش میانجی اعتماد، تأثیر معنیداری بر تصمیم مصرف کننده به خرید پوشاک و به دنبال آن تأثیر معناداری بر وفاداری، خرید مجدد و توصیه خرید به دیگران از طریق شبکه های اجتماعی دارند.
محمد برادران؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدعلی افشار کاظمی؛ محمدرضا معتدل
چکیده
حملونقل هوشمند بهعنوان یک ضرورت و راهحل انکارناپذیر در شهرهای پرترافیک امروزی مطرح است. در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حملونقل هوشمند طراحی و پیادهسازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش و کنترل سرعت خودرو تحلیل و پیادهسازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدودههای طرح ترافیک و زوج ...
بیشتر
حملونقل هوشمند بهعنوان یک ضرورت و راهحل انکارناپذیر در شهرهای پرترافیک امروزی مطرح است. در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حملونقل هوشمند طراحی و پیادهسازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش و کنترل سرعت خودرو تحلیل و پیادهسازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد تحلیل و پیادهسازی گردید. در سناریو چهارم؛ فرآیند پایش خودروها در هنگام نقص فنی خودرو و اطلاعرسانی هوشمند سیستم امداد خودرو طراحی و پیادهسازی شد. در سناریو پنجم؛ سیستم امدادرسانی در حوادث و تصادفات و اطلاعرسانی هوشمند به مرکز اورژانس طراحی و پیادهسازی گردید و در سناریو ششم؛ سیستم هوشمند پایش خودرو و اطلاعرسانی و ارسال پیام به مالک و نیروی انتظامی، در حین و پس از سرقت خودرو در جهت پیشگیری و مکانیابی خودرو مسروقه طراحی و پیادهسازی شد. فرآیند ارسال پیام بهصورت پوشش کامل در محدوده شهر هوشمند به نحوی پیادهسازی گردیده که در صورت لزوم علاوه بر مرکز، کلیه خودروهای موجود در فرآیند حملونقل هوشمند پیام را دریافت نمایند. جهت انجام فرآیند پیادهسازی از یک نقطه دسترسی که وظیفهاش ارسال پیام است استفاده شد. اولین چالش این پژوهش، انتخاب گرههای ثابت هدف بود که با استفاده از الگوریتم برنامهریزی آرمانی رتبهبندی شده فازی، طراحی و پیادهسازی گردید. پس از حل چالش اول، با توجه به مشکل برد ارتباطی در شبکه خودرویی چالش مسیریابی پیام از نقطه دسترســـی به گره ثابت هدف مطرح شد که با استفاده از روش الگوریتم Dijkstra برطرف شد. پس از شبیهسازی، نتایج بهدستآمده با الگوریتم eTGMD ازنظر پارامترهای نرخ تحویل پیام، تأخیر تحویل، تعداد مخابرههای بسته مصرفی و تعداد گرههای هدف ثابت مقایسه شد. نتایج الگوریتم پیشنهادی، بهبود مناسب و بهینهای را نسبت به الگوریتم eTGMD نشان داد.v
امین حبیبی راد؛ علی پناهی
چکیده
امروزه بیتکوین ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رﻣﺰارزﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺎدﻻت در ﺑﺎزار رﻣﺰارزﻫﺎ و بین کسبوکارها را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. ویژگی امکان پرداختهای آنلاین بین افراد و کسبوکارها بطور مستقیم و بدون مراجعه به موسسه مالی باعث شده قیمت این رمزارز برای کسبو-کارها و معاملهگران حائز اهمیت و مبنای تصمیمگیری ...
بیشتر
امروزه بیتکوین ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رﻣﺰارزﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺎدﻻت در ﺑﺎزار رﻣﺰارزﻫﺎ و بین کسبوکارها را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. ویژگی امکان پرداختهای آنلاین بین افراد و کسبوکارها بطور مستقیم و بدون مراجعه به موسسه مالی باعث شده قیمت این رمزارز برای کسبو-کارها و معاملهگران حائز اهمیت و مبنای تصمیمگیری باشد. بنابراین مسئله قابلیت پیشبینی قیمت آن موضوع مهمی است که حجم جستجو میتواند بر آن اثرگذار باشد. هدف از این تحقیق، مطالعه و بررسی رابطه حجم جستجوهای اینترنتی و تأثیر آن بر قیمت این رمزارز است. همچنین، یکی دیگر از اهداف مقاله حاضر، معرفی گوگل ترندز به عنوان ابزار دسترسی به دادههای بزرگ جهت انجام پژوهشها در حوزه کسب و کار است. دادههای لازم از گوگل ترندز در بازه زمانی سال 2016 تا 2021 است استخراج شد. حجم دادهها 5742 بوده و از کل جامعه آماری استفاده شده است. روش تحقیق، توصیفی-اکتشافی است که با هدف تبیین ارتباط بین «شاخص حجم جستجوی گوگل» و «قیمت بیت-کوین» انجام گرفته است. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها حاکی از ارتباط قوی و بسیار قوی بین شاخصهای مورد بررسی است که تبیین شده است.
مهرگان قباخلو؛ علی رجب زاده قطری؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمود البرزی
چکیده
حفظ مشتری یکی از پراهمیتترین مسائل هر سازمانی میباشد و یافتن راهی جهت حفظ و بقای مشتری از نیازهای کلیدی آن سازمان است. هدف اصلی پژوهش حاضر، در حوزه یادگیری ماشین با تمرکز بر شناسایی صحیح نیازهای مشتری با روشی مبتنی بر استخراج دیدگاهها و تحلیل احساسات و کمی سازی گرایش احساسی مشتریان در مورد خدمات بانکی با بررسی و تحلیل نظرات آنها ...
بیشتر
حفظ مشتری یکی از پراهمیتترین مسائل هر سازمانی میباشد و یافتن راهی جهت حفظ و بقای مشتری از نیازهای کلیدی آن سازمان است. هدف اصلی پژوهش حاضر، در حوزه یادگیری ماشین با تمرکز بر شناسایی صحیح نیازهای مشتری با روشی مبتنی بر استخراج دیدگاهها و تحلیل احساسات و کمی سازی گرایش احساسی مشتریان در مورد خدمات بانکی با بررسی و تحلیل نظرات آنها میباشد. بهعبارتی موضوع این پژوهش طراحی سیستم توصیهگر جهت ارائه خدمات مناسب به مشتریان، با استفاده از عقاید و تجارب آنها میباشد. روش اجرای ارائه شده در پژوهش حاضر بدین ترتیب است که، با بررسی عقاید مشتریان و استخراج متغیرهایی چون نمره احساسات افراد برای توییتها، نمره ارتباط، شباهت کسینوسی و میزان ضریب اطمینان در قالب فرآیند آموزش و تست، خدمات بانکی مناسب را پیشنهاد میدهد. بهمنظور ارائه این پیشنهاد، از روشهای دستهبندی مناسب بههمراه روشهای عقیدهکاوی و رویکرد اعتبارسنجی مناسب استفاده میشود و سیستم طراحیشده نهایی با خطایی اندک، جهت ارائه خدمات شخصیسازیشده، در راستای کمک به مدیران بانکی گام خواهد برداشت. ازآنجاییکه درحال حاضر ارائه خدمات بانکی متناسب با وضعیت مشتریان بهطورکامل وجود ندارد، لذا سیستم مذکور در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.
پیمان حاجی زاده؛ اسماعیل حسن آبادی؛ جلال پناهی
چکیده
تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصههای علمی و فنی و همچنین؛ چالشهای پیدرپی نظامهای اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیقتر سیاستگذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمانها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیتهای هوشمندی بازار که شامل تولید و توزیع هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، میتواند شانس توسعه ...
بیشتر
تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصههای علمی و فنی و همچنین؛ چالشهای پیدرپی نظامهای اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیقتر سیاستگذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمانها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیتهای هوشمندی بازار که شامل تولید و توزیع هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، میتواند شانس توسعه موفق نوآوری را افزایش بدهد. با این توصیف، هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه نوآوری و عملکرد شرکت با تأکید بر نقش میانجی کسب و بکارگیری هوشمندی بازار در ادارات کل تخصصی بانک ملت شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل؛ مدیران، معاونین و کارشناسان ادارات کل بانک ملت در شهر تهران میباشد؛ حجم نمونه پژوهش با استناد به فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی، 253 نفر تعیین گردید. نظرسنجی از جامعه آماری پژوهش با استفاده از پرسشنامه انجام پذیرفت.برای تعیین اعتبار پرسشنامهها، از روش روایی محتوا استفاده شد و همچنین پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 931/0 تخمین زده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین نوآوری شرکت و کسب و بکارگیری هوشمندی بازار، بین کسب هوشمندی و بکارگیری هوشمندی بازار، بین کسب هوشمندی بازار و عملکرد شرکت، بین بکارگیری هوشمندی بازار و عملکرد نوآوری، بین عملکرد نوآوری و عملکرد بازار و بین عملکرد بازار و عملکرد شرکت؛ ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
یزدان شیرمحمدی؛ آرش بستان منش
چکیده
نسل پنجم اینترنت (5G) برای تسریع در انتقال دادهها خصوصاً اطلاعات بزرگ ظهور کرد. فروشگاههای هوشمند، فروشگاههای بدون کارکنانی هستند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی مانند؛ تشخیص چهره، حسگرهای هوشمند، قفسههای هوشمند، پرداخت خودکار، نمایشگرهای تعاملی و تحلیل دادههای بزرگ فعالیت مینمایند. ضمناً شیوع ویروس کرونا تأثیر زیادی ...
بیشتر
نسل پنجم اینترنت (5G) برای تسریع در انتقال دادهها خصوصاً اطلاعات بزرگ ظهور کرد. فروشگاههای هوشمند، فروشگاههای بدون کارکنانی هستند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی مانند؛ تشخیص چهره، حسگرهای هوشمند، قفسههای هوشمند، پرداخت خودکار، نمایشگرهای تعاملی و تحلیل دادههای بزرگ فعالیت مینمایند. ضمناً شیوع ویروس کرونا تأثیر زیادی بر نحوه زندگی و تجارت بشریت داشت، به همین خاطر بازاریابان استراتژیهای جدیدی بر پایه هوش مصنوعی بکار گرفتند. در این پژوهش با استفاده از مدل پذیرش سیستمهای لذتجویانه (HISAM) عوامل انگیزشی سودمندگرایانه و لذتجویانه بر قصد خرید مشتریان از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا با متغیر تعدیلگر آمادگی فناوری مشتریان در ایام کرونا مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از پرسشنامه با سه متغیر کنترلی سن، تحصیلات و درآمد تحلیل عوامل تأثیرگذار بر قصد خرید مشتریان از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا شامل؛ سهولت استفاده درک شده از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا، فایده درک شده از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا از فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا و لذت درک شده از خرید فروشگاههای هوشمند در ایام کرونا به کمک متغیر تعدیلگر آمادگی فناوری مشتریان در ایام کرونا که خود متأثر از خوشبینی، نوآوری، ناراحتی و ناامنی بوده، انجام شد. تحلیلهای آماری توسط نرمافزارهای اسپیاساس و آموس انجام گردید و در آزمون فرضیهها روش معادلات ساختاری به کمک روش بوت استراپ استفاده شده که همه فرضیهها تائید شدند که بیانگر تأثیر انگیزههای سودمندگرایانه و لذتجویانه بر قصد خرید مشتریان از فروشگاههای هوشمند در دوران کرونا میباشد.
رقیه نوری؛ محمدرضا معتدل
چکیده
داشبوردها، ابزار مهمی برای نظارت بر عملکردسازمان و تصمیم گیری مدیران هستند، لذا طراحی صحیح آن ها به صورت یکپارچه و منظم، با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و کاربرانش و مطابق با اهداف سازمانی، امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای طراحی داشبوردهای مدیریتی با رویکرد QFD است. بدین منظور پس از مطالعه و بررسی عمیق مدل های مختلف QFD ...
بیشتر
داشبوردها، ابزار مهمی برای نظارت بر عملکردسازمان و تصمیم گیری مدیران هستند، لذا طراحی صحیح آن ها به صورت یکپارچه و منظم، با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و کاربرانش و مطابق با اهداف سازمانی، امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای طراحی داشبوردهای مدیریتی با رویکرد QFD است. بدین منظور پس از مطالعه و بررسی عمیق مدل های مختلف QFD کلاسیک و نرم افزار، مفاهیم داشبوردهای مدیریتی و طراحی آن و ابزارهای هوشمندی کسب و کار، مدل مفهومی پژوهش پیشنهاد گردید، سپس با استفاده از رویکرد پژوهش آمیخته اکتشافی، چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، ارائه شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل40 مقاله از 452 مقاله مربوط به بازه زمانی 2005 تا 2020 و مرتبط با موضوعات داشبورد و طراحی آن بود که با روش فراترکیب، انجام شد. همچنین در بخشی کمی پژوهش نیز، به منظور اعتبارسنجی چارچوب پیشنهادی و غربالگری شاخص ها از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید که جامعه آماری در این مرحله، 18 نفر از مدیران در حوزه های مختلف و 12 نفر ازمتخصصان حوزه فناوری اطلاعات بوده است و بدین ترتیب چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، مشتمل بر 4 بعد، 11 مولفه و 102 شاخص نهایی گردید.
دورکاری هوشمند بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات
مسعود سیم خواه؛ الهه محمدخانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با نقش میانجی استرس شغلی و رضایت شغلی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری نامحدود شامل اساتید دانشگاه است که تعداد384 نفر بهروش دردسترس انتخاب شدند. جمعآوری داده با استفاده از پرسشنامههای الکترونیک و تحلیل آماری با نرمافزارهایSPSS وSMARTPLS3 انجامشد. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با نقش میانجی استرس شغلی و رضایت شغلی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری نامحدود شامل اساتید دانشگاه است که تعداد384 نفر بهروش دردسترس انتخاب شدند. جمعآوری داده با استفاده از پرسشنامههای الکترونیک و تحلیل آماری با نرمافزارهایSPSS وSMARTPLS3 انجامشد. نتایج پژوهش نشانداد که با افزایش تعارض کار-خانواده تنها در وضعیت تدریس مجازی رضایت از زندگی کاهشیافت؛ تأثیر استرس شغلی بر رضایت از زندگی در وضعیت تدریس حضوری و مجازی معنادار نبود؛ تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با میانجیگری جزئی رضایت شغلی تنها در وضعیت تدریس مجازی معنادار بود و نقش استرس شغلی در رابطه بین تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی بهعنوان میانجی جزئی تأیید شد. نتایج حاصل از مقایسه اختلاف میانگینها نشانداد که تداخل کار با خانواده مبتنیبر اجبار در وضعیت تدریس مجازی بیشتر از حضوری بود و اساتید بهمراتب در شرایط بدتری قرار داشتند.
ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد
چکیده
رشد روزافزون شبکه های اجتماعی و پررنگ شدن نقش آنها در دنیای تجارت و پیرو آن، در تبلیغات از یک طرف و سهولت انجام فریب در چنین رسانههای نوظهوری از طرف دیگر، باعث افزایش تبلیغات فریبنده و ادعاهای دروغین در این فضای ارتباطی و تجاری شده است؛ بهگونهای که برای مخاطبان این شبکهها، تشخیص تبلیغات صادقانه از فریبکارانه دشوار بوده ...
بیشتر
رشد روزافزون شبکه های اجتماعی و پررنگ شدن نقش آنها در دنیای تجارت و پیرو آن، در تبلیغات از یک طرف و سهولت انجام فریب در چنین رسانههای نوظهوری از طرف دیگر، باعث افزایش تبلیغات فریبنده و ادعاهای دروغین در این فضای ارتباطی و تجاری شده است؛ بهگونهای که برای مخاطبان این شبکهها، تشخیص تبلیغات صادقانه از فریبکارانه دشوار بوده و همین مساله باعث ایجاد بیاعتمادی به تبلیغات در شبکههای اجتماعی و کاهش فروش میشود. به همین علت و در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارایه الگویی در زمینه فریب ادراکشده تبلیغات شبکههای اجتماعی و با بهرهگیری از رویکرد دادهبنیاد انجام شده است. بدین منظور از مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته استفاده شد که در میان 15 نفر از افرادی که تجربه فریب در خرید از شبکههای اجتماعی را داشته اند، انجام پذیرفت. دادهها نیز با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و نظری و نرم افزار 2020 MAXQDA تحلیل شد و در نهایت، الگوی مفهومی با 8 مقوله اصلی، 15 مقوله فرعی و 69 مفهوم طراحی و مشخص شد که سودمندی ادراکشده شبکه اجتماعی و ویژگیهای تبلیغات این شبکهها بهعنوان علل، و ویژگی رسانه بهعنوان عامل همبسته با این علل در شکلگیری فریب ادراکشده اثرگذارند. در این میان، دانش مصرفکننده و اعتماد ادراک شده نقش اقتضائات را ایفا میکنند. نگرش مصرفکننده نیز بهعنوان شرایط احراز شناخته میشود. ویژگی مصرفکننده نیز زمینهساز رویداد چنین فرآیندی است که درنهایت، به شکلگیری پدیدهای به نام آسیب به روحیات مصرف کننده منجر میشوند، که پیامد فردی فریب ادراکشده تبلیغات شبکههای اجتماعی به حساب میآید.