مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

251. مزایا، ملاحظات و راهکارها تأمین امنیت گذرگاه تبادل اطلاعات دولت جمهوری اسلامی ایران

رضا یوسفی زنوز؛ سید سجاد نجفی اصفهانی؛ ابراهیم کولیوند

دوره 9، شماره 34 ، بهمن 1399، ، صفحه 215-246

http://dx.doi.org/10.22054/IMS.2020.52669.1735

چکیده
  بسترسازی و توسعه دولت الکترونیک درعین‌حال که می‌تواند موجب بهبود امنیت کشور و مبارزه با فساد باشد، از سوی دیگر می‌تواند خود بستری برای جرائم و فسادهای جدید و حتی تسهیل‌کننده فسادهای قبل باشد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت‌بندی الزامات امنیتی درگاه تبادل اطلاعات دولت (GSB) به‌عنوان یکی از الگوهای دولت الکترونیک انجام شد. در این ...  بیشتر

252. پایش چالش های ذهنی مردم در فضای مجازی در دوران کرونا

احسان کاشی؛ مهری شهریاری

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 215-232

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.53311.1751

چکیده
  اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم می‌گذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسب‌وکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانه‌های اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی ...  بیشتر

253. مدل برنامه‌ریزی ریاضی فرایندکاوی در مسئله کشف گراف وابستگی

مریم توکلی زانیانی؛ محمدرضا غلامیان

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، ، صفحه 217-246

http://dx.doi.org/10.22054/IMS.2020.49943.1679

چکیده
  کشف فرآیندها شاخه‌ای از فرآیندکاوی است که با استفاده از رویدادهای ثبت‌شده در یک سیستم، مدل فرآیندی را به دست می‌آورد که به‌خوبی توصیف‌کننده رفتار سیستم باشد. با توجه به این‌که یکی از بااهمیت‌ترین و پرطرفدارترین دسته روش‌های کشف فرآیند، کشف فرآیند ابتکاری است و نظر به این‌که کیفیت خروجی ارائه‌شده توسط این دسته روش‌ها شدیداً ...  بیشتر

254. آینده نگاری صنعت بانکداری با بکارگیری رویکرد سناریونویسی و ماتریس تاثیرات متقاطع

حمید بکامیری؛ محمد لگزیان؛ علیرضا پویا؛ حسین شریف

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 233-266

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2020.49555.1664

چکیده
  پژوهش حاضر ضمن شناسایی مهمترین شاخص‌های کلیدی مؤثر بر صنعت بانکداری، به دنبال ترسیم وضعیت بانکداری ایران در آینده می‌باشد. در این پژوهش از برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو و ماتریس تاثیر متقاطع استفاده شده است. در میان تمامی عوامل شناسایی شده، 29 عامل کلیدی موثر بر آینده این صنعت از طریق تحلیل سلسه مراتبی فازی انتخاب و سپس با تحلیل ماتریس ...  بیشتر

255. شناسایی مؤلفه‌های هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران

فرنوش زنگوئی؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ جمشید صالحی صدقیانی

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، ، صفحه 239-272

http://dx.doi.org/10.22054/IMS.2020.47173.1607

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفه­های هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. ...  بیشتر

256. ارزیابی قلمرو فعالیت شرکت‌های حوزه نفت و گاز بر شاخص‌های کلان آمادگی پذیرش فناوری بلاکچین

هادی نیلفروشان؛ سیدعلی ایازی

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، ، صفحه 247-286

http://dx.doi.org/10.22054/IMS.2020.48470.1638

چکیده
   تغییر و تحول ناشی از بلاکچین نیازمند آمادگی است و این آمادگی می‌تواند شرایط پذیرش و پیاده‌سازی بلاکچین را تسهیل نماید. فناوری بلاکچین در حوزه­های متنوعی کاربرد دارد و بدون بررسی آمادگی بخش­های مختلف یک صنعت برای استقبال از بلاکچین، نمی­توان انتظار داشت که صنعت، پاسخ خوب یا مناسبی از اجرای طرح‌های بلاکچین بگیرد. آمادگی ...  بیشتر

257. طراحی مدل هوشمندی کسب‌وکار با رویکرد داده‌-بنیاد

فرج الله رحیمی؛ محمدحسن بقالی‌نژاد شوشتری؛ مهدی نداف

دوره 9، شماره 34 ، بهمن 1399، ، صفحه 247-272

http://dx.doi.org/10.22054/IMS.2020.53545.1760

چکیده
  سازمان‌ها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از داده‌ها مواجه‌اند. هوشمندی کسب‌وکار به‌خوبی سازمان‌ها را در این امر یاری می‌کند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریه‌پردازی داده بنیاد به طراحی مدل هوشمندی کسب‌وکار در شرکت‌های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر می‌پردازد. به همین منظور ...  بیشتر

258. تجزیه و تحلیل احساسات در سطح ویژگی محصول و مبتنی بر جنسیت کاربران

شهریار محمدی؛ اسلام ناظمی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 267-296

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.52110.1723

چکیده
  داده‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از موثرترین و دقیق‌ترین شاخص‌های احساسات عمومی است، بطوریکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات می‌تواند نتایج جالبی از احساسات کاربران نسبت به هر شخصیت، موضوع، محصول و خدمات را برای محققین نمایان سازد. در این پژوهش، ضمن بررسی نظرات کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در مورد ویژگی‌های مختلف دو محصول رقیب تلفن ...  بیشتر

259. مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل موثر بر فریب ادراک شده تبلیغات در شبکه های اجتماعی

ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد

دوره 9، شماره 34 ، بهمن 1399، ، صفحه 273-302

http://dx.doi.org/10.22054/IMS.2021.56141.1839

چکیده
  تبلیغات یکی از مهم‌ترین اجزای ناپایدار یک نهاد تجاری است و توسعه و پیشرفت فنّاورانه به‌ویژه رسانه­های اجتماعی آنلاین، فشار و تأثیر تبلیغات را بانفوذتر و قدرتمندتر کرده است. این در حالی است که فریب یکی از معضلات اخلاقی مهم در تبلیغات به‌حساب می­آید و که با رشد شبکه­های اجتماعی، گسترش یافته است و باعث ایجاد آسیب­هایی به مصرف‌کننده ...  بیشتر

260. شناسایی عوامل مؤثر بر هم‌راستایی استراتژیک بازاریابی با فناوری اطلاعات در سازمان‌ها

مونا جامی پور؛ سید محمدباقر جعفری؛ مهناز حسین زاده؛ اقدس سلیمانی

دوره 9، شماره 33 ، آذر 1399، ، صفحه 287-322

http://dx.doi.org/10.22054/IMS.2020.46521.1592

چکیده
  هم‌راستایی استراتژیک بازاریابی و فناوری اطلاعات از اولویت‌های سال‌های اخیر مدیران است که باید جهت دستیابی به عملکرد بهینه در حوزه بازاریابی دیجیتال موردتوجه واقع شود. به‌کارگیری فناوری اطلاعات به شیوه‌ای شایسته و در توازن با استراتژی‌های بازاریابی به‌منظور مرتفع‌سازی نیازهای بازاریابی تأکید اصلی هم‌راستایی استراتژیک بازاریابی ...  بیشتر

261. مدل رفتار خرید مصرف کننده در شبکه های اجتماعی برای صنعت پوشاک

میترا دانش پرور؛ زهره دهدشتی شاهرخ

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 297-346

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.56843.1857

چکیده
  امروزه شاهد تأثیر زیاد شبکه‌های اجتماعی بر خرید بسیاری از محصولات در صنایع گوناگون هستیم. یکی از صنایعی که در سال‌های اخیر تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، صنعت پوشاک می‌باشد. از این رو، این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر خرید پوشاک در شبکه‌های اجتماعی و تدوین مدل رفتار خرید مصرف‌کننده در شبکه های اجتماعی برای ...  بیشتر

262. سناریوهایی برای کنترل و پایش هوشمند وسایل نقلیه با استفاده از اینترنت اشیاء

محمد برادران؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدعلی افشار کاظمی؛ محمدرضا معتدل

دوره 9، شماره 34 ، بهمن 1399، ، صفحه 303-344

http://dx.doi.org/10.22054/IMS.2021.47274.1610

چکیده
  حمل‌ونقل هوشمند به‌عنوان یک ضرورت و راه‌حل انکارناپذیر در شهرهای پرترافیک امروزی مطرح است. در این پژوهش، شش سناریو مبتنی بر حمل‌ونقل هوشمند طراحی و پیاده‌سازی گردید. در سناریو اول؛ فرآیند پایش و کنترل سرعت خودرو تحلیل و پیاده‌سازی گردید. در سناریو دوم و سوم؛ فرآیندهای پایش خودروها در ورود و تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و زوج ...  بیشتر

263. تبیین رابطه قیمت بیت‌کوین در مبادلات مالی کسب و کارها و حجم جستجو بمنظور شناسایی الگوی رفتاری آن: یک مطالعه تطبیقی بین کشورها

امین حبیبی راد؛ علی پناهی

دوره 10، شماره 37 ، مهر 1400، ، صفحه 347-372

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.61455.1982

چکیده
  امروزه بیت‌کوین ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رﻣﺰارزﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺎدﻻت در ﺑﺎزار رﻣﺰارزﻫﺎ و بین کسب‌وکارها را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. ویژگی امکان پرداخت‌های آنلاین بین افراد و کسب‌وکارها بطور مستقیم و بدون مراجعه به موسسه مالی باعث شده قیمت این رمزارز برای کسب‌و-کارها و معامله‌گران حائز اهمیت و مبنای تصمیم‌گیری ...  بیشتر

264. طراحی سیستم پیشنهاد بانکی فردی با استفاده از تجزیه و تحلیل احساسات در رسانه‌های اجتماعی

مهرگان قباخلو؛ علی رجب زاده قطری؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمود البرزی

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.59775.1932

چکیده
  حفظ مشتری یکی از پراهمیت‌ترین مسائل هر سازمانی می‌باشد و یافتن راهی جهت حفظ و بقای مشتری از نیازهای کلیدی آن سازمان است. هدف اصلی پژوهش حاضر، در حوزه یادگیری ماشین با تمرکز بر شناسایی صحیح نیازهای مشتری با روشی مبتنی بر استخراج دیدگاه‌ها و تحلیل احساسات و کمی سازی گرایش احساسی مشتریان در مورد خدمات بانکی با بررسی و تحلیل نظرات آن‌ها ...  بیشتر

265. ارتقای عملکرد شرکت با تأکید بر نقش نوآوری و کسب و بکارگیری هوشمندی بازار

پیمان حاجی زاده؛ اسماعیل حسن آبادی؛ جلال پناهی

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.60932.1966

چکیده
  تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصه‌های علمی و فنی و همچنین؛ چالش‌های پی‌درپی نظام‌های اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیق‌تر سیاست‌گذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمان‌ها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیت‌های هوشمندی بازار که شامل تولید و توزیع هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، می‌تواند شانس توسعه ...  بیشتر

266. طراحی مدل خرید مشتریان از فروشگاه‌های هوشمند در ایام کرونا با تأکید بر هوش مصنوعی

یزدان شیرمحمدی؛ آرش بستان منش

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.61125.1969

چکیده
  نسل پنجم اینترنت (5G) برای تسریع در انتقال داده‌ها خصوصاً اطلاعات بزرگ ظهور کرد. فروشگاه‌های هوشمند، فروشگاه‌های بدون کارکنانی هستند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی مانند؛ تشخیص چهره، حسگرهای هوشمند، قفسه‌های هوشمند، پرداخت خودکار، نمایشگرهای تعاملی و تحلیل داده‌های بزرگ فعالیت می‌نمایند. ضمناً شیوع ویروس کرونا تأثیر زیادی ...  بیشتر

267. ارائه چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، کاربردگسترش کارکرد کیفی در سیستم های هوشمند کسب و کار

رقیه نوری؛ محمدرضا معتدل

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2021.62775.2025

چکیده
  داشبوردها، ابزار مهمی برای نظارت بر عملکردسازمان و تصمیم گیری مدیران هستند، لذا طراحی صحیح آن ها به صورت یکپارچه و منظم، با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و کاربرانش و مطابق با اهداف سازمانی، امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای طراحی داشبوردهای مدیریتی با رویکرد QFD است. بدین منظور پس از مطالعه و بررسی عمیق مدل های مختلف QFD ...  بیشتر

دورکاری هوشمند بر مبنای فناوری اطلاعات و ارتباطات
268. تأثیر تعارض کار- خانواده بر رضایت از زندگی با میانجیگری استرس شغلی و رضایت شغلی در تدریس حضوری و مجازی از دیدگاه اساتید

مسعود سیم خواه؛ الهه محمدخانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 بهمن 1400

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2022.58702.1905

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با نقش میانجی استرس شغلی و رضایت شغلی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری نامحدود شامل اساتید دانشگاه است که تعداد384 نفر به‌روش دردسترس انتخاب ‌شدند. جمع‌آوری داده با استفاده از پرسشنامه‌های الکترونیک و تحلیل آماری با نرم‌افزارهایSPSS وSMARTPLS3 انجام‌شد. ...  بیشتر

269. طراحی مدل مفهومی فریب ادراک‌‌شده تبلیغات شبکه‌های اجتماعی با رویکرد داده‌بنیاد

ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22054/ims.2022.14159

چکیده
  رشد روزافزون شبکه­ های اجتماعی و پررنگ شدن نقش آنها در دنیای تجارت و پیرو آن، در تبلیغات از یک طرف و سهولت انجام فریب در چنین رسانه­های نوظهوری از طرف دیگر، باعث افزایش تبلیغات فریبنده و ادعاهای دروغین در این فضای ارتباطی و تجاری شده است؛ به‌گونه‌ای که برای مخاطبان این شبکه­ها، تشخیص تبلیغات صادقانه از فریبکارانه دشوار بوده ...  بیشتر