مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مریم نورائی آباده؛ سهیلا زرین جوی الوار؛ ثریا بختیاری بستاکی
چکیده
شکستهای آبشاری یکی از مهمترین چالشها و مخاطرات کسبوکارهای ابری است که می-تواند بهطور زنجیروار به بخشهای دیگر سیستم آسیب برساند و منجر به فروپاشی کل سیستم شود. هدف این پژوهش بررسی عوامل مختلف مرتبط با شکستهای آبشاری در مدلهای کسبوکار ابری و معرفی رویکردهای مناسب برای ...
بیشتر
شکستهای آبشاری یکی از مهمترین چالشها و مخاطرات کسبوکارهای ابری است که می-تواند بهطور زنجیروار به بخشهای دیگر سیستم آسیب برساند و منجر به فروپاشی کل سیستم شود. هدف این پژوهش بررسی عوامل مختلف مرتبط با شکستهای آبشاری در مدلهای کسبوکار ابری و معرفی رویکردهای مناسب برای پیشبینی، جلوگیری و مدیریت این نوع شکستها است. در این پژوهش، از روش مرور ادبیات با استفاده از پردازش زبان طبیعی برای جمعآوری اطلاعات و تحلیل موضوع استفاده شده است. منابع مورد استفاده شامل مقالات علمی معتبر درزمینه فناوری اطلاعات و کسبوکار از سال 2015 تا 2024 از دیتاستهای IEEE Xplore، Google Scholar و arXiv بود که 23 مقاله با روشهای پردازش زبان طبیعی مورد بررسی قرار گرفت. استفاده از تکنیکهای پیشرفته NLP، امکان ارزیابی دقیقتر و تحلیل عمیقتر عوامل مرتبط با شکستهای آبشاری را فراهم میکند. همچنین، ریشهیابی خطاها و تدوین نقشه راه عملی برای مدیریت بهتر آن ها، به کسبوکارها امکان میدهد تا بهبود و بهرهوری در محیط ابری خود را تسهیل کرده و مسیری پایدارتر را در پیش گیرند. این مراحل نهتنها به افزایش کیفیت و کارایی خدمات ابری کمک میکنند، بلکه هزینهها و زمان مورد نیاز برای رفع مشکلات را نیز بهشدت کاهش میدهند. عوامل مختلف مرتبط با شکستهای آبشاری در مدلهای کسبوکار ابری بهطور مفصل بررسی شده است. این عوامل شامل مشکلات فنی، مشکلات مدیریتی و مشکلات بازاریابی است. همچنین، رویکردهای مختلف برای پیشبینی، جلوگیری و مدیریت این نوع شکستها معرفی شده است.
مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
محسن اعظمی؛ محدثه نادرشاهی؛ علی اصغر مباشری؛ سیده ناهید حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بکارگیری رایانش ابری در کسبوکارها کوچک و متوسط انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و از لحاظ ماهیت گردآوری و تحلیل دادهها، پژوهشی کیفی است که با روش دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری را خبرگان و کارآفرینان حوزه صنایعدستی و اساتید دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که در این بین 14 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بکارگیری رایانش ابری در کسبوکارها کوچک و متوسط انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و از لحاظ ماهیت گردآوری و تحلیل دادهها، پژوهشی کیفی است که با روش دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری را خبرگان و کارآفرینان حوزه صنایعدستی و اساتید دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که در این بین 14 نفر به روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده-اند. جهت گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختار یافته مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاکی است بهبود مزیتهای رقابتی و بهبود فرایندهای عملیاتی، چرایی بکارگیری رایانش ابری در کسبوکارهای کوچک و متوسط را توضیح میدهند. یافتهها همچنین حاکی است، تسهیلکنندههای فرهنگی- مدیریتی، تسهیلکنندههای زیرساختی و تسهیل-کنندههای مرتبط با فناوری رایانش ابری، از عواملی هستند که میتوانند به ایجاد بستری مناسب برای این موضوع عمل کنند. به علاوه، عوامل مداخلهگر (عوامل تاثیرگذار محیطی) نیز در دو دسته عوامل پیش برنده و عوامل بازدارنده میتوانند بکارگیری این فناوریها در این کسبوکار را تحت تاثیر قرار دهند. چگونگی بکارگیری رایانش ابری در کسب-وکارهای کوچک و متوسط نیز در دو سطح کسبوکار و محیطی و دستاوردهای بکارگیری این فناوریها نیز در چهار دسته دستاوردهای عملیاتی، مدیریتی- اجرایی، کارآفرینانه و رقابتی شناسایی شدهاند.
مقاله پژوهشی
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
رویا آباده؛ علیرضا حسن زاده؛ شعبان الهی
چکیده
مهمترین اهداف این تحقیق عبارت از ارزیابی و مصورسازی نقشه دانش داده کاوی در تحقیقات کووید-19، شناسایی اجزا و روابط مختلف میان مفاهیم داده کاوی در حوزه های مختلف مطالعات کووید-19 می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی، تحلیلی با بهره مندی از روش تحلیل محتوا و فنون متن کاوی انجام خواهد شد. یکی از یافته های تحقیق حاضر این است ...
بیشتر
مهمترین اهداف این تحقیق عبارت از ارزیابی و مصورسازی نقشه دانش داده کاوی در تحقیقات کووید-19، شناسایی اجزا و روابط مختلف میان مفاهیم داده کاوی در حوزه های مختلف مطالعات کووید-19 می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی، تحلیلی با بهره مندی از روش تحلیل محتوا و فنون متن کاوی انجام خواهد شد. یکی از یافته های تحقیق حاضر این است که دسته ای از تحقیقات به «ساختار و ماهیت انسانی بیماری» مرتبط بود. دسته ای دیگر از تحقیقات به مجموعه عوامل مربوط به بزرگسالی می پرداخت که می توانست زمینهساز جذب ویروس کووید-19باشد. در بخش هم نویسندگی بیشترین میزان همکاری میان امریکا و هند بوده است. نقشه داده کاوی کووید-19 بر اساس مدلسازی موضوعی مشتمل بر ساختار و ماهیت انسانی بیماری، زمینه و ساختار ویروس، پیشگیری پاندمیک، و علوم کامپیوتری و هوش مصنوعی است. در این تحقیق با توجه به استفاده از ابزارهای فن آوری اطلاعات و تکنیک متن کاوی حجم وسیعی از تحقیقات مورد مطالعه قرار گرفته است. نقشه دانش ارائه شده به تفکیک موضوعی تحقیقات و کشف اطلاعات در هر مجموعه می پردازد لذا امکان مقایسه بین گروهای موضوعی خاص را امکانپذیر می کند. در این تحقیق، اجزای مفاهیم دادهکاوی در حوزههای مختلف مطالعات کووید-19 در شش بعد مورد بررسی قرار گرفت. در بعد ششم نقشه داده کاوی کووید-19 بر اساس مدلسازی موضوعی ارایه گردید.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
فهیمه ماه آورپور؛ داود فیض؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه
چکیده
فناوری واقعیت افزوده (AR) یک موضوع در حال ظهور برای مدیران در رشته_های مختلف است در حالی که ادبیات فناوری واقعیت افزوده در حال رشد است، هیچ تجزیه و تحلیل جامع از فناوری واقعیت افزوده در تحول بازاریابی وجود ندارد هدف این تحقیق پر کردن شکاف دانش با ارائه یک مرور کلی کتاب شناسی چند وجهی از ادبیات فناوری واقعیت افزوده در بازاریابی و آشکار ...
بیشتر
فناوری واقعیت افزوده (AR) یک موضوع در حال ظهور برای مدیران در رشته_های مختلف است در حالی که ادبیات فناوری واقعیت افزوده در حال رشد است، هیچ تجزیه و تحلیل جامع از فناوری واقعیت افزوده در تحول بازاریابی وجود ندارد هدف این تحقیق پر کردن شکاف دانش با ارائه یک مرور کلی کتاب شناسی چند وجهی از ادبیات فناوری واقعیت افزوده در بازاریابی و آشکار کردن روند ، زمینههای تمرکز و پایه_های فکری آن است. این مطالعه بر اساس 496 مقاله منتشر شده در Web of Science در سال_های 1996 و 2023 است. بر اساس یافته_ها ، این مفهوم عمدتا حول هفت حوزه اصلی می باشد: تعامل بین انسان و ماشین در آینده دیجیتال مارکتینگ و متاورس ، تبلیغات و پاسخ مشتری در خرید آنلاین ، چالشهای بازاریابی در صنعت 4و فنارویهای نوین ، تأثیر فناوری مجازی بر وفاداری مشتری در خرده فروشی، پذیرش فناوری برنیات رفتاری افراد درگردشگری ، بازاریابی فناوری واقعیت افزوده در فرآیند تصمیمگیری خریداران و برند و در نهایت غنای رسانههای اجتماعی در تجارت الکترونیک در زمان کرونا. در حالی که اولویتها و موضوعات تحقیقاتی در طول زمان تکامل یافته_اند ، مفاهیم کلیدی مانند تجربه خرید، رفتار خریدار، تصمیم_گیری خرید، پذیرش فناوری تکرار شده است. سه مکتب تأثیرگذار واقعیت افزوده در بازاریابی با نظریه یکپارچه، نظریه رفتار برنامه ریزی شده و نظریه ارزیابی شناختی مرتبط هستند که پایههای فکری این رشته را شکل داده_اند اما معتقدیم که تنوع بیشتری از زمینه_ها برای بررسی و توصیف فناوری واقعیت افزوده در تحول بازاریابی مورد نیاز است.
مقاله پژوهشی
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
محمدامین یالپانیان؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمد تقی تقوی فرد
چکیده
توسعه روزافزون فناوریهای دیجیتال تغییرات چشمگیری در عملکرد کسب و کارها ایجاد کرده است. افزایش تعداد مقالات منتشر شده در این موضوع نیز بیانگر توجه ویژه محققان در حوزه سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت کسب و کار و نوآوری میباشد. در حالی که تغییرات دیجیتالی صورت گرفته به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در عصر دیجیتال محسوب میشود، تحقیقات ...
بیشتر
توسعه روزافزون فناوریهای دیجیتال تغییرات چشمگیری در عملکرد کسب و کارها ایجاد کرده است. افزایش تعداد مقالات منتشر شده در این موضوع نیز بیانگر توجه ویژه محققان در حوزه سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت کسب و کار و نوآوری میباشد. در حالی که تغییرات دیجیتالی صورت گرفته به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر در عصر دیجیتال محسوب میشود، تحقیقات پیشین به حوزه خاصی محدود شدهاند. هدف این تحقیق شناسایی مضامین کلیدی و موضوعات کلان از طریق مرور سیستماتیک ۲۰۱ مقاله در طی سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ از دو پایگاه اطلاعاتی با سطح کیفی بالا (اسکوپوس و وب آو ساینس) است. ابتدا با استفاده از تحلیل مضمون به شناسایی مضامین اصلی و بررسی روابط آنها با یکدیگر از منظر توسعه فناوریهای دیجیتال پرداخته میشود. در گام بعد با استفاده مدلسازی موضوعی (تخصیص پنهان دیریکله) به بررسی حوزههای کلان تاثیر گذاری این فناوریها پرداخته و با استفاده از رویکرد علم سنجی روندهای تحقیقاتی آتی این موضوع شناسایی میگردد. یافته بدست آمده نشان دهنده تاثیر توسعه فناوریهای دیجیتال بر تصمیم گیری داده محور، دیجیتالیسازی فرآیندها، تعاملات دیجیتالی و یادگیری اشتراکی است که منجر به تحقق تحول دیجیتال در سطوح عملیاتی و استراتژیک کسب و کار میگردد. نوآوری این پژوهش طراحی شبکه مضامین از طریق بررسی عمیق متون و تحلیل متن کاوی است که سبب شناخت بیشتر روابط بین مولفههای کلیدی میگردد. و در گام آخر به ارائه توصیههایی به محققان و مدیران برای انجام تحقیقات آتی اقدام میشود.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
شیوا سادات قاسمی؛ عباس خمسه؛ سیدجواد ایرانبان
چکیده
در چشمانداز معاصر صنایع فناوری محور، ادغام هوش مصنوعی در رصد فناوری برای تقویت نوآوری و حفظ رقابت ضروری است. هدف این پژوهش، توسعه چارچوبی برای رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی با تمرکز بر شرکتهای فناوری محور است. این پژوهش با رویکرد کیفی به گردآوری دادهها از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو پرداخت. این روش با بررسی نظاممند 28 ...
بیشتر
در چشمانداز معاصر صنایع فناوری محور، ادغام هوش مصنوعی در رصد فناوری برای تقویت نوآوری و حفظ رقابت ضروری است. هدف این پژوهش، توسعه چارچوبی برای رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی با تمرکز بر شرکتهای فناوری محور است. این پژوهش با رویکرد کیفی به گردآوری دادهها از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو پرداخت. این روش با بررسی نظاممند 28 مقاله مرتبط با هدف پژوهش از بین 253 مقاله اولیه انجام شد. مقالههای نهایی براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. روایی پژوهش برطبق معیارها، برگزاری جلسات با اعضای تیم پژوهش، استفاده از کارشناس و ممیزی کل فرایند برای اجماع نظری تأیید شد و پایایی نیز از طریق برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی مشخص شد. چارچوب رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در شرکتهای فناوری محوردر پنج بعد ترسیم شده است: ابزارهای رصد فناوری، چرخه عمر فناوری، محیط شرکت، رویکرد شرکت در مواجهه با محیط، و ظرفیت جذب شرکت. یافتهها بر نقش محوری ابزارهای رصد فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی تأکید میکنند، پویاییهای ظریف چرخه عمر فناوری را روشن میکنند، جنبههای چندوجهی محیط شرکت را آشکار میسازند، رویکردهای استراتژیک در مواجهه با چشمانداز فناوری درحال تحول را ترسیم میکنند، و بر ضرورت ظرفیت جذب برای استفاده موثر از فناوریهای هوش مصنوعی تأکید میکنند. این پژوهش با ارائه بینشهای عملی و راهنمایی استراتژیک، شرکتهای فناوری محور را با پایهای قوی برای پیمایش در تقاطع پیچیده هوش مصنوعی و رصد فناوری مجهز میکند، درنتیجه رشد پایدار، افزایش مزیت رقابتی و نوآوری پایدار را تسریع میکند.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
پیمان غفاری آشتیانی؛ مریم غیاث آبادی فراهانی
چکیده
پژوهش حاضر به شناسایی عوامل موثر بر مدیریت و ساماندهی کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک از طریق رویکرد فراترکیب پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت، کیفی با رویکرد اکتشافی است. جامعه پژوهش، مقالات در زمینه مدیریت و ساماندهی تجارت و کسب و کار الکترونیک به صورت مشترک یا مجزا است. روش جمع آوری اطلاعات روش اسنادی- کتابخانه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به شناسایی عوامل موثر بر مدیریت و ساماندهی کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک از طریق رویکرد فراترکیب پرداخته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث ماهیت، کیفی با رویکرد اکتشافی است. جامعه پژوهش، مقالات در زمینه مدیریت و ساماندهی تجارت و کسب و کار الکترونیک به صورت مشترک یا مجزا است. روش جمع آوری اطلاعات روش اسنادی- کتابخانه ای با بهره وری از روش فراترکیب و روش نمونه گیری نیز بر اساس معیارهای ورود و خروج در روش پریزما انتخاب گردیده است. در راستای پاسخ به سوالات پژوهش، 96 مقاله مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت که منجر به استخراج 15 مقوله و 95 کدمعنادار شده است. در پایان نتایج حاکی از آن است که مدیریت کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک دربردارنده مولفههای فروش آنلاین، بازاریابی دیجیتال، تأمین کنندگان، رهبری، محصول یا خدمات، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، مشتری، بازار و ساختار سازمانی است. همچنین ساماندهی کسب و کارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک شامل بعد فنی، سازمانی، محیطی، اقتصادی و بعد مالی میباشد.