مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1398)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1396)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
محل نشر ایران- تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار پاییز1391
وضعیت چاپ چاپی -الکترونیکی
درصد همانندجویی 15%
زبان نشریه فارسی (چکیده گسترده انگلیسی)
هزینه چاپ بلی
نوع نشریه علمی (رتبه الف)
نوع داوری داوری بسته حداقل 2 داور
زمان داوری حداقل 9 هفته و حداکثر 6 ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 13
تعداد شماره‌ها 52
تعداد مقالات 388
تعداد نویسندگان 920
تعداد مشاهده مقاله 815,848
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 522,672
نسبت مشاهده بر مقاله 2102.7
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1347.09
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,613
تعداد مقالات رد شده 971
درصد عدم پذیرش 60
تعداد مقالات پذیرفته شده 279
درصد پذیرش 17
زمان پذیرش (روز) 236
تعداد پایگاه های نمایه شده 12
تعداد داوران 628

اطلاعیه مهم:

نشریه مطالعات مدیریت کسب وکار هو شمند در میان نشریات برتر (Q1) 1402   کشور قرار گرفت.

  این نشریه بر اساس   تفاهم نامه شماره 5/15840 مورخ 1395/5/24 با همکاری انجمن علمی  انفورماتیک ایران منتشر می‌شود.

این نشریه از شماره 21 (پاییز  1396) از عنوان "فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات  " به عنوان "مطالعات مدیریت کسب وکار هوشمند " تغییر نام یافته است.

دریافت مجوز علمی :

 در جلسه 24/11/97  و  نامه شماره  3/18311936   مورخ  1397/12/7 کمیسیون نشریات علمی وزارت متبوع از شماره 21  پاییز 1396   مجوز علمی -پژوهشی فصلنامه صادر شد.از پژوهشگران و دانشجویان محترم درخواست می گردد  قبل از ارسال مقاله جهت تعیین موضوعات مورد نظر مجله به بند یک  و دو  اطلاعات نشریه  مراجعه فرمایید. مقالات خود را پس از تکمیل بر اساس راهنمای نگارش فصلنامه، از طریق همین سامانه ارسال نموده و از مراجعه حضوری و یا ارسال مقاله از طریق پست به دفتر فصلنامه خودداری نمایند.  تلفن تماس :48392834

قابل توجه نویسندگان محترم

لطفا جهت آماده سازی و ارسال مقاله پس از مطالعه دقیق راهنمای نویسندگان از قسمت راهنمای نویسندگان فایل ساختارمقاله را دانلودکرده و مقاله رادراین قالب آماده و  طریق همین سامانه به دفتر فصلنامه ارسال فرمایید.فصلنامه از پذیرفتن مقالاتی که خارج از این ساختار باشد معذورمی باشد.ارسال فرم های تعهد و تعارض امضا شده توسط نویسندگان به همراه مقاله الزامی می باشد. نشریه مبلغ دو میلیون ریال بابت جبران بخشی از هزینه داوری دریافت می کند و در صورت پذیرفته شدن مقاله مبلغ چهار میلیون ریال بابت بخشی از هزینه‌های پردازش مقالات از نویسندگان دریافت میگردد، مابقی هزینه‌ها از سوی دانشگاه علامه طباطبائی پشتیبانی مالی می شود. صدور گواهی پذیرش و چاپ مقاله منحصرا  منوط به در خواست مولف و دریافت نامه پذیرش ممهور به مهر  با امضای سردبیر  نشریه است. دریافت کننده گواهی برای اثبات اصالت آن موظف به استعلام از این نشریه میباشد.مولفین موظف به قرار دادن ِDoi   منابع فارسی ولاتین به صورت هایپر لینک در قسمت منابع می باشند.

معرفی نشریه:

نشریه مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند یک نشریه دسترسی-آزاد، دو سو-ناشناس است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی با همکاری انجمن انفورماتیک ایران  منتشر می‌شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث مدیریت کسب و کار هوشمند پایه‌گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم مدیریت فناوری اطلاعات در زمینه کسب و کار را گزارش می‌دهند است.

به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. تمام مراحل اشاره شده برای چاپ و انتشار مقاله از سوی انتشارات دانشگاه علّامه طباطبائی پشتیبانی  می‌شود.ضمنا قبل از ارسال مقاله جهت تعیین موضوعات مورد نظر مجله به بند یک و دو  اطلاعات نشریه  مراجعه فرمایید. 

انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی از تعاریف و دستورالعمل های کمیته اخلاقیات در انتشارات (COPE) پیروی می کند. برای دسترسی کامل به این دستورالعمل ها، تعاریف و قوانین می توانید به  آدرس:

www.publicationethics.org/resources مراجعه فرمایید.

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدلسازی پیشران‌ها و پیامدهای تحول دیجیتال در اکوسیستم کسب‌وکار صنعت فولاد کشور ایران

پریسا کرمی نیا؛ علی رجب زاده قطری؛ محمود دهقان نیری

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404، صفحه 1-46

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81930.2520

چکیده
  این پژوهش باهدف مدل‌سازی پیشران‌ها و پیامدهای تحول دیجیتال در اکوسیستم کسب‌وکار صنعت فولاد کشور ایران انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی-توسعه‌ای است و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها نیز یک تحقیق توصیفی-پیمایشی می‌باشد. در راستای هدف از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه مشارکت‌کنندگان بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل یادگیری زدایی مدیران در مهارت افزایی در عصر تحول دیجیتال

ندا کاوند؛ یوسف محمدی مقدم

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.78966.2454

چکیده
  در جهان پر شتاب و تحول آفرین کنونی، همه شواهد حکایت از محوری بودن نقش انسان در عبور از مشکلات، گشایش تنگناها، ایجاد تکنولوژی پیشرفته و تولید فناوری‌های گوناگون دارد. در این عرصه مدیران سنگ زیر بنای هر سازمانی هستند و سازمان در صورت مدیریت صحیح و برخوداری از مدیران بامهارت می‌تواند به توانمندی و توسعه برسد. لذا در این مقاله ،سعی شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
پیش بینی زمان انتظار سفارشات قطعات خودرو در زنجیره تامین با استفاده از یادگیری ماشین

فائزه زمانی؛ احمد ابراهیمی؛ رویا سلطانی؛ بابک فرهنگ مقدم

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.80935.2491

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در پیش‌بینی زمان انتظار و ایجاد مدل پیش‌بینانه زمان انتظار سفارشات کانبان به جهت بهبود پایداری و تاب‌آوری در زنجیره تامین ناب می‌باشد. برای دستیابی به این هدف، مطالعه از روش داده‌کاوی پیروی می‌کند، مجموعه داده‌ها شامل 103023 مشاهده، ازسیستم کانبان واکسترانت زنجیره تامین با رعایت الزامات شاخص‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
طراحی چارچوبی برای توسعه تخریب خلاق داده محور

بهمن خداپناه؛ سید علی حسینی؛ مجتبی بابایی هزه جان

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81973.2521

چکیده
  خاستگاه تغییرات فناورانه مدرن، زمینه را برای درک تحولات فناورانه، بررسی تاثیر فناوری‌های دیجیتال جدید، و بررسی پدیده اختلال دیجیتال در صنایع و مشاغل فراهم می‌کند. آنچه قابل توجه است نقش داده‌ها در تحولات فناورانه و در نتیجه تخریب خلاقی است که تحول دیجیتال و مدل‌ها و استراتژی‌های کسب‌وکار جدید، نوآوری و قابلیت‌ها در سطوح جهانی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
روشی برای بیشینه سازی بهره وری مالی بسته های اینترنت اپراتورهای تلفن همراه

سید محسن صفوی کوهساره؛ سید امین حسینی سنو؛ امیرحسین مهاجرزاده

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81514.2508

چکیده
  شاید بتوان گفت که مهمترین هدف اپراتورهای تلفن همراه، بیشینه کردن بهره‌وریشان است. فارغ از هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری، بهره برداری حداکثری از منابع موجود می تواند آنها را به این هدف نایل کند. بدین منظور، اپراتورها برای پر کردن ظرفیت های خالی شبکه خود در ساعات کم بار بودن آن، بسته های داده با قیمت های مناسب ارائه می دهند تا کاربران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدلی برای کاهش ریزش مشتریان با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت بیمه

مارال شادپور؛ کامبیز شاهرودی؛ نرگس دل افروز

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81499.2507

چکیده
  مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است که درصدد ارایه الگوی کاهش ریزش مشتریان با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت بیمه می‌باشد. از منظر روش گردآوری داده‌ها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. برای نیل به هدف از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) استفاده شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
تغییر مدل کسب و کار استارتاپ ها از طریق رویکرد مبتنی بر الگو مدل کسب‌وکار

محمدتقی تقوی فرد؛ پیام حنفی زاده؛ سعیده مهری؛ ایمان رئیسی وانانی

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.83760.2562

چکیده
  تغییر مدل کسب‌وکار استارتاپ‌ها برای تطبیق با نیازهای متغیر بازار و افزایش رقابت‌پذیری ضروری است، اما بیشتر مطالعات پیشین بر شرکت‌های مستقر متمرکز بوده‌اند. همچنین برخلاف مطالعات پیشین که بیشتر به عوامل تاثیر گذار بر نوآوری مدل کسب‌وکار پرداخته‌اند، این پژوهش به‌طور ویژه بر فرآیند تغییر مدل کسب وکار مبتنی بر الگوهای مدل کسب ...  بیشتر

تحلیلی بر چرخه انسجام سیاستی در نظام حکمرانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
دوره 4، شماره 16 ، شهریور 1395، ، صفحه 1-33

https://doi.org/10.22054/ims.2016.5147

چکیده
  در همه کشورها، نهاد یا نهادهایی موظف به حکمرانی در حوزه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات می‌باشند. در ایران نیز حکمرانی این حوزه به عهده چندین نهاد است که باید مجموعه متعاملی از عناصر و ارتباطات بین آن‌ها را در سطح ملی در نظر گرفت. هدف اصلی این مقاله تحلیل نهادی نظام حکمرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ایران بر پایه چرخه انسجام ...  بیشتر

تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینی دانشجویان
دوره 8، شماره 29 ، آبان 1398، ، صفحه 35-60

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10375

چکیده
   این تحقیق به بررسی تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه پرداخته است. مؤلفه‌های قصد کارآفرینانه در پژوهش حاضر، برگرفته از مدل قصد کارآفرینانه لینان؛ است که شامل نگرش نسبت به رفتارهای کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی و خودباوری می‌شود. تحقیق حاضر کمّی، -کاربردی بودهو ، روش پژوهش آن توصیفی است.  و در این پژوهش ...  بیشتر

تحلیل زیربنای سیاسی تصمیم‌گیری در شکل‌گیری همکاری‌های راهبردی بازار محور میان کسب‌وکارهای نوپا
دوره 6، شماره 22 ، اسفند 1396، ، صفحه 23-47

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8519

چکیده
  شکل‌گیری همکاری‌های راهبردی به دلیل تعدد ذی‌نفعان و کنش سیاسی میان آنان، فرایندی متأثر از رفتار سیاسی است. پژوهش حاضر درصدد بررسی زیربنای سیاسی تصمیم‌گیری در این خصوص از طریق تمرکز بر نقش مهارت سیاسی و محیط سیاسی بر رفتارهای سیاسی است. برای تحقق این هدف، داده‌ها بر اساس منطق نمونه‌گیری تصادفی ساده و از میان 68 همکاری راهبردی مبتنی ...  بیشتر

تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17

چکیده
  این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان‏ها انجام پذیرفته است. برای دست­یابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگی­های بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمان‏ها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری ...  بیشتر

الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات با رویکرد رقابت پذیری در صنعت بانکداری ایران
دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، ، صفحه 71-113

https://doi.org/10.22054/ims.2021.55911.1832

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، کشف مقوله‌های مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی با رویکرد رقابت‌پذیری در صنعت بانکداری است. روش استفاده‌شده در پژوهش، روش آمیخته بوده‌است. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر راهبرد نظریه داده‌بنیاد است. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته با 12 نفر از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد استارت‌آپ با تأکید بر انعطاف‌پذیری استراتژیک و نوآوری دیجیتال

محمد فاریابی؛ صمد رحیمی اقدم؛ زهرا رنجبر ارشتناب؛ زهرا قربانی مودب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.82721.2541

چکیده
  در دنیای پیچیده و رقابتی امروز، شرکت‌های استارت‌آپی برای شناسایی فرصت‌ها و ایجاد نوآوری نیازمند مدیریت دانش قوی و به‌روز هستند. در این راستا، مدیریت دانش می‌تواند به استارت‌آپ‌ها کمک کند تا با بهره‌گیری از اطلاعات دقیق و استفاده به‌موقع از آن، نوآوری‌های مؤثری ایجاد کنند و در بازار رقابتی بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند. ازاین‌رو، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدلی برای بازی‌وارسازی اجتماعی در توسعه کسب وکارها

محمدرضا سعدی؛ محمد باشکوه اجیرلو؛ گلثوم اکبری آرباطان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 فروردین 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.83227.2546

چکیده
  هدف: گیمیفیکیشن اجتماعی به طور گسترده در صنایع مختلف برای افزایش تعامل کاربران استفاده شده است و قوانین تعامل را در مدیریت کسب و کار تغییر می دهد. طراحی گیمیفیکیشن اجتماعی می‌تواند تا حدودی به شکل دادن به رفتار کاربر کمک کند و سطح عملکرد کسب و کارها را افزایش دهد. با توجه به نقش و تاثیر گیمیفیکیشن در سرعت بخشیدن به توسعه کسب و کارها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدلی برای پیاده‌سازی تحول دیجیتال در بانک‌های غیردولتی تجاری ایران

هادی تقوی؛ محمد مهرآیین؛ مهدی شامی‌ زنجانی؛ علبرضا خوراکیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.83556.2551

چکیده
  تحول دیجیتال در صنعت بانکداری به‌عنوان یکی از الزامات اساسی برای بقا و رقابت‌پذیری در عصر دیجیتال شناخته می‌شود. این تحقیق با هدف تبیین مدل پیاده‌سازی تحول دیجیتال در بانک‌های غیردولتی تجاری ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر جهت‌گیری، یک پژوهش بنیادی و از منظر روش تحقیق، جزء تحقیقات کیفی است. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح ...  بیشتر

Open Access

فصلنامه مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند یک نشریه علمی با دسترسی آزاد است.

doi

تمام مقالات منتشر شده درفصلنامه مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند دارای شناسه دیجیتال (Doi) می باشد .

DOAJ

نمایه شده در DOAJ

ISC

SID

ابر واژگان

نشریات مرتبط