مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
تأثیر تعارض کار- خانواده بر رضایت از زندگی با میانجیگری استرس شغلی و رضایت شغلی در تدریس حضوری و مجازی از دیدگاه اساتید

مسعود سیم خواه؛ الهه محمدخانی

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 1-39

https://doi.org/10.22054/ims.2022.58702.1905

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با نقش میانجی استرس شغلی و رضایت شغلی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری نامحدود شامل اساتید دانشگاه است که تعداد384 نفر به‌روش دردسترس انتخاب ‌شدند. جمع‌آوری داده با استفاده از پرسشنامه‌های الکترونیک و تحلیل آماری با نرم‌افزارهایSPSS وSMARTPLS3 انجام‌شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی سامانه اینترنت‌بانک واکنش‌گرا با رویکرد علم طراحی

مریم ذوالفقار؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 37-66

https://doi.org/10.22054/ims.2021.55667.1826

چکیده
  تنوع دستگاه‌هایی که افراد به وسیله آن به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند و از سامانه‌های مبتنی بر وب استفاده می‌کنند، روز به روز زیادتر می‌شود. کاربران انتظار دارند که سامانه‌ها را روی مرورگرهای مختلف و یا دستگاه‌های مختلف (از دسکتاپ تا تلفن‌های همراه هوشمند در اندازه‌های مختلف) به شکل مناسب و سازگار با دستگاه مشاهده کنند.هدف این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدلی برای مدیریت رویگردانی مشتریان یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنت

سحر امیری؛ علیرضا حسن زاده؛ شقایق صحرایی

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 67-95

https://doi.org/10.22054/ims.2021.63193.2038

چکیده
  رویگردانی مشتری یکی از مسائل مهمی است که شرکت‌های ارائه دهنده‌ی سرویس اینترنت در بازار رقابتی و به سرعت درحال اشباع با آن روبه‌رو هستند. به دلیل هزینه‌های بالای مرتبط با جذب مشتری جدید، این شرکت‌ها به رویکرد حفظ مشتری که صریحاً به دنبال کاهش رویگردانی است، روی آورده‌اند. این تحقیق، رویگردانی مشتریان سرویس‌های اینترنت یکی از بزرگ‌ترین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارتقای عملکرد شرکت با تأکید بر نقش نوآوری و کسب و بکارگیری هوشمندی بازار

پیمان حاجی زاده؛ اسماعیل حسن آبادی؛ جلال پناهی

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 97-126

https://doi.org/10.22054/ims.2021.60932.1966

چکیده
  تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصه‌های علمی و فنی و همچنین؛ چالش‌های پی‌درپی نظام‌های اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیق‌تر سیاست‌گذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمان‌ها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیت‌های هوشمندی بازار که شامل تولید و توزیع هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، می‌تواند شانس توسعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نگاشت نظام یافته پژوهش های هوشمندی کسب و کار در نشریات علمی-تخصصی منتخب: شناسایی خلاهای پژوهشی و پیشنهاد برای پژوهش های آتی

سید محمدباقر جعفری؛ عاطفه سادات روحانی؛ فاطمه یوسفی

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 127-162

https://doi.org/10.22054/ims.2022.61977.2007

چکیده
  با توجه به گسترش کاربرد سیستم‌های اطلاعاتی، حجم زیادی از داده‌ها در سازمان‌ها ذخیره شده است که تجزیه و تحلیل این داده‌ها منبع بسیار ارزشمندی برای کمک به تصمیم‌گیری بهتر می‌باشد. این موضوع که با مفهوم هوشمندی کسب وکار شناخته می‌شود یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمان‌ها در دنیای معاصر می‌باشد. با توجه به اهمیت این موضوع ضرورت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و بررسی حوزه‌ها و روندهای پژوهشی فناوری بلاک‌چین

پریسا موسوی؛ علیرضا صالحان؛ رضا یوسفی زنوز

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 127-162

https://doi.org/10.22054/ims.2021.64182.2074

چکیده
  در طی سالهای اخیر پژوهش پیرامون بلاک‌چین و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف گسترش یافته‌ و منجر به خلق دانش گسترده، متنوع و پراکنده‌ای در این حوزه شده است. شناخت زیرحوزه‌ها، موضوعات جدید و روند تحقیقاتی حوزه بلاک‌چین می‌تواند کمک شایانی به پژوهشگران این حوزه نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی و دسته‌بندی مطالعات حوزه بلاک‌چین، شناخت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و تحلیل کاربردهای اینترنت اشیا در مقابله و کنترل بیماری‌های همه‌گیر(مطالعه موردی: بیماری کووید 19)

حسین کریمی؛ محمدجواد جمشیدی؛ میلاد بخشم

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 197-233

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63388.2050

چکیده
  فناوری اینترنت اشیاء در مراقبت‌های بهداشتی و مقابله و کنترل بیماری همه‌گیر مزایای زیادی را ارائه می‌دهد و تا حد زیادی روند تشخیص و نظارت مداوم بیمار از راه دور را با حسگرهای بی‌سیم و دستگاه‌های هوشمند تسهیل خواهد کرد. این مقاله با هدف شناسایی و تحلیل کاربردهای اینترنت اشیا در مقابله و کنترل بیماری‌های همه‌گیر همچون کرونا تهیه‌شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل مفهومی فریب ادراک‌‌شده تبلیغات شبکه‌های اجتماعی با رویکرد داده‌بنیاد

ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 235-256

https://doi.org/10.22054/ims.2022.64585.2090

چکیده
  رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی و پررنگ شدن نقش آنها در دنیای تجارت و پیرو آن، در تبلیغات از یک طرف و سهولت انجام فریب در چنین رسانه‌های نوظهوری از طرف دیگر، باعث افزایش تبلیغات فریبنده و ادعاهای دروغین در این فضای ارتباطی و تجاری شده است؛ به‌گونه‌ای که برای مخاطبان این شبکه‌ها، تشخیص تبلیغات صادقانه از فریبکارانه دشوار بوده و همین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی سیستم پیشنهاد بانکی فردی با استفاده از تجزیه و تحلیل احساسات در رسانه‌های اجتماعی

مهرگان قباخلو؛ علی رجب زاده قطری؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمود البرزی

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 257-289

https://doi.org/10.22054/IMS.2021.59775.1932

چکیده
  حفظ مشتری یکی از پراهمیت‌ترین مسائل هر سازمانی می‌باشد و یافتن راهی جهت حفظ و بقای مشتری از نیازهای کلیدی آن سازمان است. هدف اصلی پژوهش حاضر، در حوزه یادگیری ماشین با تمرکز بر شناسایی صحیح نیازهای مشتری با روشی مبتنی بر استخراج دیدگاه‌ها و تحلیل احساسات و کمی سازی گرایش احساسی مشتریان در مورد خدمات بانکی با بررسی و تحلیل نظرات آن‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، کاربردگسترش کارکرد کیفی در سیستم های هوشمند کسب و کار

رقیه نوری؛ محمدرضا معتدل

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 291-328

https://doi.org/10.22054/ims.2021.62775.2025

چکیده
  داشبوردها، ابزار مهمی برای نظارت بر عملکردسازمان و تصمیم گیری مدیران هستند، لذا طراحی صحیح آن ها به صورت یکپارچه و منظم، با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و کاربرانش و مطابق با اهداف سازمانی، امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای طراحی داشبوردهای مدیریتی با رویکرد QFD است. بدین منظور پس از مطالعه و بررسی عمیق مدل های مختلف QFD ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مرور نظامند ادبیات پژوهش با محوریت فناوری مالی، یادگیری ماشین و مدیریت تجربه مشتری و ارائه چارچوبی برای پژوهش‌های آتی

احمد رحمانی؛ مجید سروری؛ رضا رادفر؛ محمود البرزی

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، صفحه 329-356

https://doi.org/10.22054/ims.2022.61447.2006

چکیده
  نوآوری فناورانه حوزه صنعت مالی، زیست بوم فناوری مالی را موجب شد. با ظهور هوش مصنوعی، دنیای فناوری و مالی به هم گره‌خورد تا پردازش‌های مالی هوشمندانه تری به مدیران جهت تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه ارائه می‌کند. نتایج استفاده از روش‌های یادگیری ماشین ثابت نبوده و پیش‌بینی دقیق در مورد نتایج حاصل از تجربه مشتریان برای الگوریتم‌های ...  بیشتر