مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
نقش سیستم های هوشمند کسب وکار در بهبود عملکرد سازمان: رویکرد فراتحلیل

مهرنوش مهدی ساسان؛ قاسم بخشنده

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 1-15

https://doi.org/10.22054/ims.2021.56437.1845

چکیده
  با توجه به تحولات سریع اقتصادی، تکنولوزیکی و حتی سیاسی در دنیای امروز، استفاده از سیستم‌های هوشمند کسب و کار در سازمان ها، امری اجتناب نا پذیر است و پژوهش حاضر نیز رابطه سیستم‌های هوشمند کسب و کار و عملکرد سازمان را در پژوهش‌های پیشین، به صورت جامع‌ مورد بررسی قرار داده است. در این راستا 1244 مقاله با مرور سیستماتیک شناسایی و مطالعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل احساسات نظرات کاربران تریپ‌ادوایزر برای رستوران‌های ایران با رویکرد یادگیری عمیق

آرمینا محسنی؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 17-41

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63437.2051

چکیده
  رشد اینترنت، ‌شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های تجارت الکترونیک بستری جهت ارائه عقاید و نظرات برای کاربران فراهم می نمایند. در سال های اخیر بسیاری از کاربران احساسات و نظرات خوب یا بد خود را در مورد غذا،‌ خدمات، کیفیت و فضای رستوران ها در بسترهای آنلاین بیان می کنند. این نظرات برای تصمیم گیری سایرکاربران و همینطور رستوران ها جهت حفظ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل نحوه گذار به فناوری‌های نوین مدیریت ثروت در ایران

مرسده پهلوانیان؛ میثم شیرخدایی؛ سید سپهر قاضی نوری

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 43-75

https://doi.org/10.22054/ims.2022.64468.2086

چکیده
  ولث‌تک یا فناوری مالی مدیریت ثروت به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا درباره زمان و نحوه سرمایه‌گذاری تصمیم بهتری بگیرند و بدنبال متمایل ساختن پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری‌ها به سوی بازار سرمایه و ایجاد تعادل میان بازار پول و سرمایه است. این مطالعه گذار ولث‌تک ایران را بررسی می‌کند. گذار به فرایند ایجاد و جایگزینی یک فناوری جدید و پذیرش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدلی برای بازاریابی دیجیتال مبتنی بر ارزش آفرینی در صنعت بیمه ایران

بهروز اسدنژاد؛ سید مهدی جلالی؛ بیتا تبریزیان

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 77-108

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63701.2062

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مدلی برای بازاریابی دیجیتال مبتنی بر ارزش آفرینی برای صنعت بیمه ایران انجام شده است. روش استفاده‌شده در پژوهش، کیفی و مبتنی بر راهبرد نظریه داده‌بنیاد است. برای جمع آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده است. جامعه هدف مدیران و کارشناسان ارشد صنعت بیمه که در فرایند و تصمیمات بازاریابی دیجیتال مشارکت داشتند، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
روش‌شناسی کنش‌گر-شبکه در مطالعات علم و فناوری

حمیدرضا رستمی؛ شعبان الهی؛ علی معینی؛ علیرضا حسن زاده

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 109-133

https://doi.org/10.22054/ims.2022.61719.1996

چکیده
  نظریه کنش‌گر-شبکه، در مفهوم اجتماعی آن، رویکردی برای تجزیه و تحلیل جامعه شناختی در حوزه مطالعات علم و فناوری است که بر درک چگونگی رسیدن چیزها به موقعیت‌هایی که در آن قرار دارند متمرکز است؛ اما در سال‌های اخیر، این نظریه به عنوان رویکردی روش شناختی جهت تحلیل نحوه استفاده از محصولات فناوری در محیط کار و توصیف ابعاد مختلف سیستمهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل مراحل تکامل اکوسیستم های کسب و کار صنعتی

فاطمه ثقفی؛ احمد جعفرنژاد؛ منوچهر منطقی؛ سید جواد موسوی

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 135-166

https://doi.org/10.22054/ims.2021.60836.1964

چکیده
  استفاده از استعاره اکوسیستم در حوزه‌ علوم اجتماعی به طور روزافزون در حال گسترش است و برای مطالعه حوزه‌های مختلف مدیریتی از جمله نوآوری، کسب و کار و کارآفرینی استفاده شده است. ویژگی‌ تکامل در اکوسیستم ها بیشتر مورد توجه واقع شده است. هدف این تحقیق شناسایی مدل مراحل تکامل اکوسیستم های کسب و کار صنعتی است. اکثر مطالعات قبلی در حوزه تکامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی شاخص های مدیریت محتوای دیجیتال با هدف افزایش درگیری کاربران فضای مجازی با رویکرد فراترکیب

محمد صالح ترکستانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ ایمان رئیسی وانانی؛ فاطمه گلشنی

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 167-200

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63158.2041

چکیده
  ارائه اطلاعات ارزشمند در قالب محتوای جذاب و تعامل با مشتریان مهم ترین عناصر بازاریابی محتوا می باشد که از مقدمات ایجاد درگیری است. مهم ترین مسئله در موفقیت بازاریابی محتوا، پاسخ درست به این سئوال است که چه عواملی موجب درگیر شدن مخاطب با محتوا خواهد شد. با وجود پژوهش های بسیاری که در زمینه شناسایی ابعاد درگیری و عوامل انگیزاننده مخاطبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی محرک‌های نوآوری مدل کسب و کار‎

عباس معیا؛ علی اوتارخانی؛ علی رضاییان؛ بهمن حاجی پور

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 201-231

https://doi.org/10.22054/ims.2022.67710.2167

چکیده
  نوآوری مدل کسب و کار (BMI)، یک فرآیند نوآوری است که با هدف ایجاد و حفظ مزیت‌های رقابتی، تغییراتی اساسی (طراحی شده، بدیع و غیر پیش پا افتاده) در پیکربندی مدل کسب و کار فعلی شرکت ایجاد می‌کند. از موضوعات مهمی که در خصوص این مفهوم مورد توجه است، محرک‌هایی است که موجب شکل‌گیری این سطح از نوآوری در کسب و کارها می‌گردد. لیکن با وجود علاقمندی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل خرید مشتریان از فروشگاه‌های هوشمند در ایام کرونا با تأکید بر هوش مصنوعی

یزدان شیرمحمدی؛ آرش بستان منش

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 233-263

https://doi.org/10.22054/ims.2021.61125.1969

چکیده
  فروشگاه‌های هوشمند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، انبوهی از اطلاعات مشتریان و کالاها (داده‌های بزرگ) شامل: تشخیص چهره، حسگرهای هوشمند، قفسه‌های هوشمند، پرداخت خودکار و نمایشگرهای تعاملی را با سرعت زیاد بر مبنای اینترنت نسل پنجم (5G) انتقال می‌دهند. از آنجائیکه شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی بر نحوه زندگی و تجارت امروز داشته است، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
الگوی هوشمندی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر علم داده و یادگیری ماشینی

ریحانه فروزنده جونقانی؛ میرعلی سید نقوی؛ وجه الله قربانی زاده؛ محمدتقی تقوی فرد

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 265-310

https://doi.org/10.22054/ims.2022.66412.2169

چکیده
  در سال های اخیر، کاربرد هوش مصنوعی به ویژه یادگیری ماشینی در حوزه مدیریت منابع انسانی رشد قابل توجهی داشته است، و به دلیل جدید بودن این حوزه، برای بسیاری از مدیران و خبرگان حوزه منابع انسانی ناشناخته است. همچنین، در سال های متمادی شاهد تولید داده های زیادی در این حوزه و زمینه های مرتبط با آن هستیم که تحلیل آنها در فعالیت های منابع انسانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل کارآفرینی شرکتی بین‌المللی اپراتورهای تلفن همراه ایران

جمال الدین ابراهیمی؛ محمد عزیزی؛ کتایون پورمهدی

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، صفحه 311-338

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63300.2044

چکیده
  پیشرفت فناوری و پیچیدگی اقتصاد محیطی بسیار رقابتی را ایجاد کرده‌است که در آن شرکت‌ها به‌طور مداوم با تغییرات چشمگیر بازار و ظهور انواع فرصت‌های تجاری مواجه‌اند. در چنین محیطی انطباق با نوآوری‌ها و تغییرات و تحولات برای شرکت‌ها جهت دستیابی به موفقیت تجاری پایدار امری ضروری است. فعالیت‌های کارآفرینی شرکتی بین‌المللی می‌تواند ...  بیشتر